• پنجشنبه / ۲۴ مهر ۱۳۹۹ / ۱۶:۳۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99072418313
  • خبرنگار : 71477

استقبال پنتاگون از وزیر ممنوع الورود اندونزیایی

استقبال پنتاگون از وزیر ممنوع الورود اندونزیایی

به دنبال رفع ممنوعیت ورود وزیر دفاع اندونزی به آمریکا که به خاطر اتهامات نقض حقوق بشر علیه وی اعمال شده بود، دولت واشنگتن فردا (جمعه) از این وزیر اندونزیایی استقبال خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، پرابووو سوبیانتو۶۸ ساله، یکی از فرماندهان سابق نیروهای ویژه اندونزی است که مدت‌ها یکی از شخصیت‌های جنجالی در اندونزی محسوب شده و به مشارکت در جرائم نظامی در مناطقی چون تیمور شرقی متهم شده است.

اما همزمان با تلاش‌های دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای تعمیق روابط دفاعی با اندونزی، پرابووو از سال گذشته که به عنوان وزیر دفاع اندونزی منصوب شد، به یکی از شخصیت‌های کلیدی تبدیل شده است.

ارتش اندونزی علاوه بر واشنگتن با روسیه و چین نیز در حال تعمیق روابط است.

یکی از مقامات دفاعی ارشد آمریکا قویا از این تصمیم برای استقبال از پرابووو در پنتاگون دفاع کرد؛ جایی که وی با مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا دیدار خواهد کرد.

این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت: پرابووو وزیر دفاع منتخب دولت اندونزی است که سومین دموکراسی بزرگ جهان محسوب می‌شود. او همتای ما از یکی از شرکای بسیار مهم است و بسیار حائز اهمیت است که با او مشارکت و همانند یک شریک رفتار کنیم.

همزمان با اینکه جاکارتا خرید یک جت جنگنده را بررسی می‌کند، پرابووو امروز (پنجشنبه) جلسات رسمی در دیگر بخش‌های واشنگتن خواهد داشت.  

عفو بین الملل و دیگر مدافع حقوق بشر این تصمیم وزارت امور خارجه آمریکا برای اعطای ویزا به پرابووو را محکوم کردند؛ کاری که وزارت امور خارجه آمریکا سال‌های قبل از انجام آن امتناع کرده بود.

پرابووو در سال ۲۰۱۲ میلادی به خبرگزاری رویترز گفت که به خاطر یک سری اتهامات ویزای آمریکا برای وی صادر نشده است؛ اتهاماتی دال بر اینکه در سال ۱۹۹۸ میلادی پس از سرنگونی سوهارتو، رئیس جمهور وقت اندونزی شورش‌هایی را یه راه انداخته که باعث کشته شدن صدها تن شده است.

عفو بین الملل گفت: تصمیم اخیر وزارت امور خارجه آمریکا برای رفع این ممنوعیت علیه پرابووو سوبیانتو تغییر ناگهانی و کامل سیاست خارجی دیرینه آمریکاست. سفر او به آمریکا برای حقوق بشر در اندونزی فاجعه‌آمیز است.

سناتور پاتریک لیهی، نویسنده قانونی که کمک نظامی آمریکا به یگان‌های نظامی خارجی را که حقوق بشر را با برخورداری از معافیت از مجازات نقض می‌کنند، ممنوع می‌کند، این تصمیم دولت ترامپ را محکوم کرده و گفت: پرابووو فاقد شرایط ورود به آمریکاست.

وی افزود: با صدور ویزا برای پرابووو،  رئیس جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا یکبار دیگر نشان دادند که نظم و قانون برای آنها یک شعار توخالی است و اهمیت عدالت را نادیده می‌گیرند.

این در حالی است که پرابووو همواره مشارکتش در هرگونه نقض حقوق بشر را از جمله در جاکارتا، تیمور شرقی و همچنین پاپوآ غربی رد کرده است.

با این وجود، پرابووو به یک بازیگر سیاسی بانفوذ تبدیل شده که بارها برای رسیدن به ریاست جمهوری تلاش کرده و می‌تواند در سال‌های آتی نیز مجددا برای رسیدن به این سمت اقدام کند.

انتظار می‌رود آمریکا هشدارهای خود به جاکارتا درباره خرید تسلیحات مهم از مسکو را تکرار کند. کارشناسان می‌گویند، براساس قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق اعمال تحریم (CAATSA)، خرید جنگنده‌های روسی می‌تواند تحریم‌های آمریکا را برای اندونزی به همراه داشته باشد.

این در حالی است که وزارت دفاع اندونزی هیچ اظهارنظری درباره این سفر پرابووو نکرده است.

یکی از مقامات دولت جاکارتا که خواست نامش فاش نشود گفت: اندونزی خواهان نقشه‌ راهی برای خرید جنگنده‌های اف ۳۵ است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha