• جمعه / ۲۵ مهر ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99072518535
  • خبرنگار : 71415

خلیلزاد: طالبان با "شروع مجدد" در تعهداتش با هدف کاهش خشونت موافقت کرده است

خلیلزاد: طالبان با "شروع مجدد" در تعهداتش با هدف کاهش خشونت موافقت کرده است

فرستاده ویژه آمریکا به افغانستان بیان داشت، توافقی را با طالبان با هدف اعمال یک "شروع مجدد" در تعهداتشان در قبال توافق خروج نیرو از این کشور و کاستن از تعداد تلفات در آن برقرار کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در یک هفته گذشته شبه نظامیان طالبان دست به حملات گسترده‌ای در استان هلمند افغانستان زده و تلاش کردند مرکز این استان را تصرف کنند و بر اثر این درگیری‌ها هزاران غیرنظامی آواره شدند.

زلمای خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا در توئیتر عنوان کرد، او و ژنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان چندین نشست را با طالبان داشته‌اند.

وی اظهار کرد: ما توافق کردیم تا به شروع مجدد اقدامات از طریق پایبندی سفت و سخت به اجرای تمامی عناصر توافق آمریکا و طالبان و تمامی تعهدات ایجاد شده بپردازیم.

وی افزود: در حال حاضر تعداد بسیار بالایی از افغانها دارند جانشان را از دست می‌دهند. با این شروع مجدد ما انتظار داریم این تعداد به میزان چشمگیری کاهش یابد.

چند روز پیش آمریکا در حملات هوایی علیه طالبان در آغاز حمله به هلمند مشارکت کرد؛ حمله‌ای که در جریان آن نیروهای طالبان چند ایست بازرسی مهم را تصرف کرده و به مرکز استان نزدیک شدند.

در توافق ماه فوریه آمریکا و طالبان عنوان شد، نیروهای خارجی تا مه ۲۰۲۱ افغانستان را در ازای تضمین‌های ضد تروریسم از سوی طالبان ترک خواهند کرد.

همچنین عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی آشتی ملی افغانستان هم در مصاحبه‌ای که در فایننشال تایمز انتشار یافت گفت، توئیت چند روز پیش دونالد ترامپ که در آن خواستار خروج کل نظامیان آمریکایی از افغانستان تا کریسمس آتی شد، به طالبان دست بالاتر را در مذاکراتش با دولت کابل داده است.

او عنوان کرد: هیچ کس هیچ شفافیتی ارائه نکرده است. او بیان داشت: طالبان ممکن است آن را به نفع خودشان دیده و در صورتی که آمریکا خارج شود به زور دوباره برگردند.

یک مقام دولت افغانستان که نامش را فاش نکرد هم گفت، درخواستهای ترامپ در توئیتر "غیرعملی" هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha