• یکشنبه / ۲۷ مهر ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99072719426
  • خبرنگار : 50163

/سقط جنین پایانی زودهنگام بر یک آغاز/

فرزندانی که هرگز متولد نمی‌شوند

فرزندانی که هرگز متولد نمی‌شوند

ایسنا/زنجان یکی از موضوعات دردناکی که جوامع مختلف در عصر حاضر با آن مواجه بوده، موضوع سقط جنین است؛ هر چند این امر در گذشته نیز به روش‌های سنتی شایع بود ولی روند آن با پیشرفت علم و تکنولوژی و افزایش گرفتاری‌های بشری، روند افزایشی به خود گرفته و پایانی تلخ برای یک آغاز را رقم می‌زند.

سقط جنین یکی از وحشتناک‌ترین کلمات برای مادران باردار است. حتی سخن گفتن از این موضوع نیز برای یک مادر دردآور است، چون با این عمل، جان یک انسان که حق حیات داشته و می‌توانست پا به جهان هستی بگذارد، گرفته می‌شود.

سقط جنین به عملی گفته می‌شود که قبل از هفته ۲۲ بارداری و قبل از این‌که وزن نوزاد به ۵۰۰ گرم برسد، اتفاق بیافتد، یعنی این که نوزاد قابلیت حیات نداشه باشد. از نگاه محققان فقر، مشکلات اقتصادی، ناتوانی پرداخت هزینه نگه‌داری و تربیت فرزند، مشکلات خانوادگی، طلاق، اعتیاد و روابط نامشروع، از مهم‌ترین دلایل سقط جنین به‌شمار می‌رود.

انواع سقط جنین

به طور کلی سقط‌ها به سه دسته خود به خودی، درمانی و عمدی تقسیم‌بندی می‌شود. سقط‌های درمانی وقتی انجام می‌شود که بیماری‌ها و ناهنجاری‌های بسیار شدیدی در جنین بر اساس غربال‌گری‌های انجام و دیده شود، به طوری ‌که جنین نتواند در آینده زندگی سالمی داشته باشد و این ناتوانی‌ها بر زندگی جنین در آینده و والدین‌اش اثر منفی بگذارد که لیستی خاص از این بیماری‌ها و ناهنجاری‌های جنینی در سازمان پزشکی قانونی هر کشور موجود است؛ بنابراین این سازمان با مشاهده موارد فوق، مجوز سقط درمانی را صادر می‌کند.

همچنین اگر مادر به بیماری‌های خاص مبتلا باشد، به طوری‌ که ادامه بارداری به حفظ جانش لطمه بزند، در این صورت مادر می‌تواند با گواهی پزشک خود به سازمان پزشکی قانونی مراجعه کند و پس از بررسی‌ها و معاینات لازم در صورت صلاحدید متخصص پزشکی قانونی، بارداری به طور قانونی ختم می‌شود.

نوع دیگر سقط جنین نیز سقط عمدی است که درباره این سقط‌ها در کشورهای مختلف با توجه به عقاید مذهبی آن‌ها، نظرات متفاوتی وجود دارد؛ به‌طوری ‌که بسیاری از کشورها این نوع سقط‌ها را جایز نمی‌دانند ولی تعدادی از کشورها اجازه سقط جنین را می‌دهند.

عوارض جسمی سقط‌های عمدی

در کشورهایی که سقط‌های عمدی، غیرقانونی بوده و پزشکان از آن سرباز می‌زنند، اغلب زنان برای انجام این عمل به مراکز غیرقانونی و زیرزمینی روی می‌آورند که همین امر می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری برای فرد داشته و در گاهی مواقع به بهای زندگی مادر تمام شود.

در سقط جنین‌های غیرقانونی و زیرزمینی ممکن است افراد کارنابلد و عمدتا سودجو که هیچ تخصصی در این حوزه ندارند، دست‌کاری‌هایی را روی رحم و دستگاه تناسلی زنان باردار انجام دهند که بعدها این زنان توانایی بارداری خود را از دست بدهند و با توجه به اینکه در این مراکز اغلب از وسایل غیراستریل استفاده می‌شود؛ احتمال بروز عفونت در بانوان نیز افزایش می‌یابد، وسایل غیر استانداردی که ممکن است منجر به پارگی و سوراخ شدن رحم و دستگاه تناسلی زن شود که گاهی به انجام عمل هیسترکتومی (برداشتن رحم) منتهی می‌شود.

عوارض روانی سقط‌های عمدی

بسیاری از زنانی که سقط‌های عمدی را انجام می‌دهند، پس از انجام این کار به شدت پشیمان می‌شوند؛ همچنین مواردی از ابتلا به افسردگی در تعدادی از این زنان دیده شده است که گاهی آن‌ها مجبور شده‌اند در بیمارستان و زیر نظر روان‌پزشک بستری شوند و تحت درمان قرار گیرند.

فردی که مبادرت به سقط جنین کرده است، به خاطر این موضوع احساس ناراحتی می‌کند و احساس گناه او را آزار خواهد داد و مدام با خود فکر می‌کند که آیا تصمیمش درست بوده یا غلط. احساس ناامیدی شدید، افسردگی، عصبانیت، ترس از بروز احساسات، تمایل به داشتن بچه و بارداری مجدد، کابوس دیدن، اختلال عملکرد جنسی، اختلاف در روابط دوستانه، خونسردی عاطفی، اضطراب، یادآوری مراحل سقط جنین و سقط جنین مجدد، می‌تواند از دیگر عوارض روانی سقط جنین باشد.

مجازات سقط جنین در قانون کشورمان چیست؟

سقط جنین از جمله مسائل فراگیر در همه جوامع بشری بوده و دارای معلول و علت‌های مختلفی است که از  محدوده‌های مختلف فقهی، حقوقی، سیاسی و روان‌شناسی قابل بررسی است.

در همین رابطه یک وکیل دادگستری با ییان اینکه برای سقط جنین در قانون مجازات اسلامی تعریفی ارائه نشده است، می‌گوید: با این اوصاف هر عمل مجرمانه‌ای که منجر به خاتمه دوران بارداری شود، چه سلب حیات از جنین در رحم مادر و یا خارج کردن آن از رحم مادر قبل از موعد طبیعی به نحوی که قادر به ادامه حیات نباشد، سقط جنین محسوب می‌شود. یا به عبارتی انجام هرگونه عمل مجرمانه‌ای برای منقطع ساختن دوران بارداری.

سیدهادی موسوی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از جرم سقط جنین ناشی از بارداری‌های ناخواسته است و علاوه بر آن بخش دیگری از سقط جنین‌ها نیز نتیجه تجاوز به عنف‌ها است، می‌افزاید: وجود اندیکاسیون‌هایی که باعث تولد کودکان ناقص‌الخلقه می‌شود، بخش دیگری از سقط‌های غیرقانونی را در برمی‌گیرد.

وی با اشاره به ماده ۳۰۶ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲، تصریح می‌کند: جنایت عمدی بر جنین، هر چند پس از حلول روح باشد، موجب قصاص نیست. در این صورت مرتکب علاوه بر پرداخت دیه به مجازات تعزیری مقرر در کتاب پنجم «تعزیرات» محکوم می‌شود. اگر جنینی زنده متولد شود و دارای قابلیت ادامه حیات باشد و جنایت قبل از تولد، منجر به نقص یا مرگ او پس از تولد شود و یا نقص او بعد از تولد باقی بماند، قصاص ثابت است.

موسوی با بیان اینکه طبق این ماده وجود چهار شرط برای ایجاد حق قصاص برای جنین لازم است، اظهار می‌کند: این‌ چهار شرط شامل زنده متولد شدن جنین، داشتن قابلیت ادامه حیات، باقی ماندن نقص قبل از تولد و پس از تولد در جنین و جنایت قبل از تولد، موجب نقص یا مرگ جنین بعد از تولد شده باشد، می‌شود.

این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه در کتاب پنجم از قانون مجازات اسلامی تحت عنوان تعزیرات مصوب سال ۷۵ نیز جرم‌انگاری‌ها و مجازات‌هایی برای سقط جنین پیش‌بینی شده است، ادامه می‌دهد: از جمله ماده ۶۲۲ که می‌گوید: «هر کس عالما و عامدا به واسطه ضرب یا اذیت و آزار زن حامله، موجب سقط جنین وی شود، علاوه بر پرداخت دیه یا قصاص، حسب مورد به حبس از یک تا سه سال محکوم خواهد شد» که واژه «قصاص» در این ماده، مربوط به جنایتی است که علیه «مادر» رخ می‌دهد، نه جنین.

موسوی به ماده دیگر قانونی در این زمینه نیز اشاره کرده و می‌افزاید: ماده ۶۲۳ نیز می‌گوید: «هر کس به واسطه دادن ادویه یا وسایل دیگری موجب سقط جنین زن شود، به شش ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شود و اگر عالما و عامداً زن حامله‌ای را دلالت به استعمال ادویه یا وسایل دیگری کند که جنین وی سِقط شود، به حبس از سه تا شش ماه محکوم خواهد شد، مگر اینکه ثابت شود این اقدام برای حفظ حیات مادر است و در هر مورد حکم به پرداخت دیه مطابق مقررات مربوط داده خواهد شد».

وی با اشاره به مجازات‌های تعیین شده برای افرادی که اقدام به سقط جنین زنان باردار می‌کنند، می‌افزاید: قانون‌گذار در ماده ۶۲۴ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵، همچنین مجازات حبس برای پزشکان یا سایر افرادی که به‌صورت غیرمجاز اقدام به سقط جنین می‌کنند، تعیین کرده که در آن آمده است «اگر طبیب یا ماما یا داروفروش و اشخاصی که به عنوان طبابت یا مامایی یا جراحی یا داروفروشی اقدام می‌کنند، وسایل سقط جنین را فراهم سازند یا مباشرت به اسقاط جنین کنند، به حبس از دو تا پنج سال محکوم خواهند شد و حکم به پرداخت دیه مطابق مقررات مربوط صورت خواهد پذیرفت».

این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه بر اساس ماده ۷۱۸ قانون مجازات اسلامی نیز هرگاه زنی جنین خود را در هر مرحله‌ای که باشد به عمد، شبه عمد، یا خطا از بین ببرد محکوم به پرداخت دیه خواهد بود. همان طور که از این ماده برمی‌آید قانون‌گذار در هیچ حالتی برای مادر مجازات حبس، جریمه و ... پیش‌بینی نکرده است و در هر حال مادر حتی اگر به عمد و شخصاً جنین خود را سقط نماید فقط به پرداخت دیه به پدر محکوم خواهد شد، می‌گوید: البته تعیین مقدار دیه بر حسب مراحل رشد جنین تعیین می‌شود و این مقدار قبل از دمیدن روح یا بعد از دمیدن روح و در مراحل مختلف رشد، متفاوت است.

وی با اشاره به این مطلب که در کشور ما قبل از سال ۱۳۷۱ با تصویب قانونی  سقط جنین برای حفظ جان مادر قبل از دمیده شدن روح مجاز اعلام شد، اضافه می‌کند: در سال ۱۳۷۶ نیز بر اساس فتوای حکومتی مقام معظم رهبری اجازه سقط جنین مبتلا به تالاسمی ماژور قبل از ولوج روح با مجوز پزشکی قانونی صادر شد.

موسوی با اشاره به اینکه در حال حاضر مجلس شورای اسلامی نیز در تاریخ ۱۰ خرداد سال ۱۳۸۴، ماده‌ واحده سقط درمانی را تصویب کرد، می‌گوید: در این ماده ‌واحده آمده است: «سقط درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تأیید پزشکی قانونی مبنی بر بیماری جنین که به علت عقب‌افتادگی یا ناقص‌الخلقه بودن موجب حرج مادر است یا بیماری مادر که با تهدید جانی مادر توأم باشد قبل از ولوج روح (چهار ماه) با رضایت زن مجاز است و مجازات و مسئولیتی متوجه پزشک مباشر نخواهد بود. متخلفان از اجرای مفاد این قانون به مجازات‌های مقرر در قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد».

وی تاکید می‌کند: از نکات مهم این ماده‌ واحده آن است که تنها رضایت مادر را لازم دانسته و به رضایت پدر در این باره اعتنایی نکرده است. ضمن اینکه مسئولیت را از عهده پزشک برداشته و تنها در صورت تخلف از مفاد این قانون، پزشک را مسئول دانسته است.

این وکیل دادگستری خاطر نشان می‌کند: این وصف می‌تواند یکی از نقایص ماده واحده مذکور و تعجیل تصویب بدون کارشناسی آن باشد، از اینرو قانون‌گذار باید مواردی را که به تشخیص پزشکان، انجام ندادن سقط جنین منجر به مرگ مادر می‌شود، اخذ رضایت مادر را لازم ندانسته و راسا اقدام به سقط جنین کند.

مخالفت اسلام با سقط جنین

انسان از جایگاه والایی در دین ‌مبین اسلام برخوردار است تا جایی که خداوند این موجود را اشرف مخلوقات نامیده و برای خلق آن به خود احسنت گفته است، وجود این قبیل موضوعات و آیات قرآنی موجود در این زمینه بیان‌گر این است سقط جنین از نظر اسلام کار قبیح و نکوهیده‌ای است، خداوند متعال در آیات قرآن به بررسی عواملی که آسیب کشته شدن جنین توسط پدر و مادر می‌شود پرداخته است و با پاسخ‌ به همه آن‌ها و ضمانت‌های محکم و وعده‌های حتمی از همه مادران خواسته است که از ارتکاب این عمل خودداری کنند.

در همین رابطه رئیس حوزه علمیه علوی شهر هیدج به خبرنگار ایسنا می‌گوید: متاسفانه امروزه شاهدیم در جامعه هستند پدران و مادرانی که دست به قتل فرزندان خود می‌زنند و در همان روزها و ماه‌های اولیه شکل‌گیری جنین اقدام به سقط آن از روش‌های مختلف می‌کنند.

حجت‌الاسلام احمد صالحی با بیان اینکه ارزش انسان در نزد خداوند متعال به‌ حدی است که اگر کسی جان انسانی را بگیرد، جانی در مقابل آن باید داده شود و این یعنی شدیدترین مجازات، ادامه می‌دهد: سقط جنین به هیچ وجه مورد تایید اسلام نیست.

ترس از مسائل اقتصادی و معیشت از مهم‌ترین دلایل سقط جنین

وی با اشاره به اینکه از جمله عواملی که باعث می‌شود پدر و مادر مرتکب عمل زشت سقط جنین شوند می‌توان به ترس از مسائل اقتصادی اشاره کرده و می‌گوید: این ترس در حالی است که خداوند روزی‌دهنده است و وعده افزونی رزق و روزی در صورت ازدواج و فرزندآوری را داده است.

این مسئول ادامه می‌دهد: خداوند متعال قتل نفس را مذموم و حرام شمرده است. حال یک فرد بالغ را به قتل برسانی یا یک نوزاد که در شکم است، سقط جنین چه مشروع و چه غیرمشروع حرام است، مگر در مواردی که پزشک سلامتی مادر را در خطر ببینید.

دیدگاه مراجع تقلید در رابطه با سقط جنین

دیدگاه مقام معظم رهبری در رابطه با سقط جنین این است که سقط جنین شرعاً حرام است و در هیچ حالتی جایز نبوده و توبه جدی از آن لازم است و باید دیه سقط جنین پرداخت شود که ‏اگر علقه باشد، دیه آن چهل دینار است و اگر مضغه باشد شصت دینار است و اگر استخوان بدون گوشت باشد هشتاد ‏دینار است و دیه به وارث جنین با رعایت طبقات ارث پرداخت می‌‏شود ولی وارثی که مباشر سقط جنین بوده، از آن سهمی ‏ندارد.‏ دینار شرعی معادل سکه طلا به وزن یک مثقال شرعی (3.6 گرم) است و قیمت آن ‌را می‌توان از بازار به‌ دست آورد.

حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی در این رابطه بر این باور است که انداختن حَمْل پس از انعقاد نطفه، جایز نیست و دیه و کفاره (دو ماه روزه متوالی) دارد، مگر این‌که باقی ماندن حمل برای مادر ضرر جانی داشته باشد، یا مستلزم حرج شدیدی باشد که معمولاً تحمل نمی‌‏شود که در این صورت قبل از دمیدن روح و جان گرفتن جنین اسقاط آن جایز است و بعد از آن مطلقاً جایز نیست و اگر مادر حمل خود را بیاندازد، دیه آن بر مادر واجب است و باید آن ‌را به پدر یا دیگر ورثه‏‌اش بپردازد و اگر پدر حمل را بیاندازد، دیه‏‌اش بر او واجب است و باید آن‌ را به مادر بپردازد و اگر پزشک این عمل را انجام دهد، دیه بر او واجب است، مگر این‌که وارث ببخشد.

همچنین حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در این رابطه گفته است: اسقاط جنین حرام است ولی هرگاه جنین در مراحل ابتدایی باشد و به ‌صورت انسان کامل در نیامده باشد، و باقی ماندن جنین در آن حالت و سپس تولد ناقص آن به تصدیق اهل اطلاع متدین باعث عسر و حرج شدید برای پدر و مادر شود، پایان دادن به حاملگی جایز است و احتیاطاً باید دیه را بدهند و دیه جنین بر کسانی است که در سقط دست داشته‌اند و چنانچه مادر با میل و اختیار، خود را در اختیار طبیب قرار داده که سقط کند، نیمی از دیه بر عهده اوست و باید علاوه بر پرداخت دیه، از گناه بزرگی که مرتکب شده‌اند به‌طور جدی توبه کنند و با اعمال نیک آینده گذشته را جبران کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.