• دوشنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99072820215
  • خبرنگار : 71605

سالگرد اعتراضات شیلی به خشونت کشیده شد

سالگرد اعتراضات شیلی به خشونت کشیده شد

ده‌ها هزار شیلیایی روز یکشنبه در میدان مرکزی سانتیاگو گرد آمدند تا یک‌سالگی اعتراضات گسترده که بیش از ۳۰ کشته و هزاران زخمی بر جا گذاشت را گرامی بدارند. این تجمع که در ابتدا مسالمت‌آمیز بود، با فرا رسیدن شب به شورش و غارت انجامید.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، مردم شیلی از صبح زود روز یکشنبه در تظاهرات مرکز شهر و شهرهای مختلف شیلی شرکت کرده که جمعیت آن‌ها افزایش پیدا کرد و تا غروب از شور و شعف بیشتری برخوردار شد. بسیاری از جمعیت، علامات و بنرهای دست‌ساز خود را فریاد می‌زدند که خواهان رأی "بله" در رفراندوم یکشنبه هفته آینده بر سر لغو قانون اساسی دوره دیکتاتوری بود؛ خواسته کلیدی اعتراضات ۲۰۱۹ شیلی.

تظاهرات که در ابتدا به طور گسترده‌ای مسالمت‌آمیز بود، در ادامه روز با حوادث فزاینده خشونت‌بار، غارت سوپرمارکت‌ها و درگیری با پلیس در پایتخت همراه شد. در برخی محلات آژیرهای آتش‌نشانی، موانع جاده‌ای سوزانده شده در جاده‌ها و آتش در خیابان‌های مرکز شهر به ایجاد حس هرج و مرج افزود.

"ویکتور پرز"، وزیر کشور آخر شب صحبت کرد و تجمعات مسالمت‌آمیز روز را مورد تحسین قرار داد. او از شیلیایی‌ها خواست اختلافات خود را از طریق رأی دادن در رفراندوم قانون اساسی ۲۵ اکتبر (۴ آبان) حل کنند.

پرز به خبرنگاران گفت: کسانی که چنین اعمال خشونت‌آمیزی را انجام می‌دهند، نمی‌خواهند شیلیایی‌ها مشکلاتشان را از طرق دموکراتیک حل کنند. وی همچنین وعده داد کسانی را که روز یکشنبه از خط قرمز عبور کردند را تنبیه کند.

اوایل روز، یک جمعیت عصبانی، یک شهردار حزب کمونیستی را تمسخر و تهدید کردند. در ادامه افراد نقاب‌دار به یک مقر پلیس و کلیسا با بمب آتش‌زا یورش آوردند. خراب‌کاران در اوایل شب به یکی از دیگر کلیساهای سانتیاگو نیز حمله کردند، مناره آن را آتش زدند و خیابان‌های فرعی را با دود پر کردند.

در جریان ناآرامی‌ها بیش از ۱۵ ایستگاه مترو موقتاً تعطیل شد. پلیس در زد و خورد با افرادی که بعضاً خشن، کلاه‌دار و نقاب‌دار بودند، از گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش استفاده کرد.

زخمی شدن ۱۸ پلیس در جریان اعتراضات سانتیاگو و دستگیری ۱۰ معترض

پلیس شیلی در توییتر نوشت: در حال حاضر ۱۸ مأمور پلیس طی روز در بخش‌های مختلف منطقه شهری دستگیر شده‌اند.

پلیس در توییت دیگری هم از دستگیری ۱۰ نفر خبر داد و نوشت: تاکنون نام ۱۰ بازداشتی به خاطر بی‌نظمی ایجاد شده در نقاط مختلف "پونته آلتو" (مرکز استان کوردیلرا در منطقه شهری سانتیاگو) ثبت شده است.

‌ درگیری بین معترضان و پلیس روز یکشنبه در محلات مختلف سانتیاگو گزارش شد. در کلیسای سان فرانسیسکو در پایتخت شیلی نیز آتشی برپا شد.

ویدئوهایی از صحنه این آتش‌سوزی در توییتر منتشر شد.

‌دولت شیلی در اکتبر ۲۰۱۹ کرایه‌های مترو را افزایش داد که موجی از اعتراضات را به راه انداخت و این اعتراضات به شورش‌های خشونت‌آمیز و درگیری با پلیس منجر شد. مردم در سراسر شیلی به خیابان‌ها ریختند تا خواستار آموزش رایگان مناسب و بهداشت شوند و نیز علیه درآمد کم در بحبوحه افزایش کرایه‌ها اعتراض کنند.

پلیس شیلی تخمین زد که تجمع روز یکشنبه در سانتیاگو تا ساعت ۶ بعداز ظهر حدود ۲۵ هزار نفر را جمع کرده بود، که این جمعیت از تعداد افراد در بزرگ‌ترین اعتراضات سال ۲۰۱۹ بسیار کمتر بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha