• دوشنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 99072820332

مدیرکل روستایی استانداری فارس:

مهاجرت معکوس از دست‌آوردهای توسعه روستاها است

مهاجرت معکوس از دست‌آوردهای توسعه روستاها است

ایسنا/فارس مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس، اجرای طرح هادی و دیگر فعالیت‌های عمرانی و توسعه‌ای در روستاها را عاملی مهم در شکل‌گیری مهاجرت معکوس و افزایش تمایل روستائیان مهاجرت کرده به شهر برای بازگشت به موطن‌شان، دانست.

سید کمال پاکفطرت دوشنبه ۲۸ مهر در دیدار معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان فارس، اقدامات دولت در زمینه تامین و توسعه زیرساخت‌هایی همچون آب، برق، گاز، راه و پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به روستاییان و عشایر، تقویت امکانات رفاهی مانند طرح‌های هادی و نوسازی خانه‌های روستایی روند توسعه پایدار روستاهای فارس را شتاب بخشیده است.

او افزود: هرچند خشکسالی‌های پیاپی و جذابیت‌های شهری طی سال‌های اخیر زمینه‎ساز مهاجرت روستاییان به شهرها شد اما توسعه روستاها سبب کاهش مهاجرت روستاییان و افزایش ایجاد اشتغال و میل به زندگی در روستا شده است.

کمال پاکفطرت ادامه داد: مهاجرت معکوس و کاهش مهاجرت از روستا به شهر از دستاوردهای قابل توجه در روستاهای استان بوده است.

او با اشاره به عملکرد دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس در جذب اعتبارات طی سال‌های ۹۷ و ۹۸، گفت: طی این ۲ سال، از محل اعتبارات اداره کل دارایی استان و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به ترتیب موفق به جذب اعتبار ۱۵۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی و ۲۴۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی شده‌ایم.

کمال پاکفطرت افزود: در سال‌های ۹۷ و ۹۸ تعداد ۴۵ دستگاه انواع ماشین آلات شامل خودروهای حمل زباله، مینی‌لودر، لودر و خودروهای آتش‌نشانی به ظرفیت دهیاری‌های استان افزوده شد.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس عنوان کرد: طی ۲ سال گذشته  ۱۰۸ میلیارد تومان اعتبار برابر تفاهم‌نامه مناطق محروم کشور به استان فارس تخصیص یافت و ۶۹ میلیارد تومان تسهیلات نیز به طرح‌های روستایی پرداخت شد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن فارس نیز با بیان اینکه ساکنان ۵۴ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از خدمات طرح‌ هادی برخوردار هستند، گفت: همه تلاش‌ها معطوف به توسعه روستایی و محرومیت زدایی در مناطق کم برخوردار استان فارس است.

حمیدی در این دیدار با بیان اینکه بنیاد مسکن از همه ظرفیت‌های قانونی برای توسعه روستایی در استان فارس بهره گیری می‌کند، افزود: کمک به حل مشکلات بهسازی روستاها و بررسی مسائل و مشکلات تهیه و اجرای طرح های هادی و عمران روستایی و تامین اقتصاد و معیشت روستا از جمله فصل‌های مشترک است که بنیاد مسکن با امور روستایی و شوراهای استانداری فارس می‌تواند در آن به تعامل و هم افزایی برسد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌های هادی به عنوان سند ۱۰ ساله توسعه روستایی در مناطق محروم و کم برخوردار گام اصلی واساسی در زمینه عمران و توسعه روستاها قلمداد می‌شود وتاثیر بسزایی درزدودن چهره فقر و محرومیت از روستاها دارد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن فارس اضافه کرد: این طرح‌ها بر اساس تهیه نقشه پایه ووضع موجود روستا، مطالعات پایه وتشخیص وضعیت روستا، تحلیل واستنتاج از بررسی‌ها وتدوین چشم اندازها، تعیین پروژه‌های پیشنهادی تهیه می‌شود.

حمیدی گفت: ایجاد زمینه توسعه وعمران روستاها باتوجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی واجتماعی، تأمین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی ورفاهی ، ایجاد تسهیلات لازم برای بهبود مسکن روستائیان و خدمات بهزیستی و عمومی، ایجاد شبکه ارتباطی منظم و ساماندهی منطقی نظام توزیع خدمات در سطح روستاها، ایجاد زمینه بهبود وضعیت اقتصادی روستاها از طریق تسهیلات تولیدی، اشتغال و ارتقای درآمد روستاییان و هدایت وضعیت فیزیکی و کالبدی روستاها از جمله اهداف اجرای طرح‌های هادی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha