• دوشنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۹ / ۱۴:۱۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99072820591
  • خبرنگار : 50264

"گذرآقا نجفی" و حرف و حدیث‌ها

"گذرآقا نجفی" و حرف و حدیث‌ها

ایسنا/اصفهان رئیس شورای شهر اصفهان به‌تازگی نسبت به مصوبۀ اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص گذر آقانجفی انتقاد کرده و گفته: «مردم ساکن در گذر آقا نورالله نجفی سال‌هاست با گردوخاک زندگی می‌کنند و این نامه مشکلات زیادی را در شهر اصفهان ایجاد خواهد کرد.» دو تن از ساکنان آن محله اما به ایسنا می‌گویند این حرف‌های رئیس شورای شهر است که برای ما مشکل ایجاد می‌کند، نه نامه شورای عالی که شهرداری را مکلف کرده بعد از ۱۲ سال بی‌توجهی، بساط نابسامانی‌ها را جمع کند.

آبان ماه ۱۳۹۸ شیرین طغیانی، رئیس وقت کمیسیون معماری شورای شهر اصفهان با اشاره به احداث گذر آقانجفی به ایسنا گفته بود: «همه‌ کسانی که در کمیسیون ماده ۵، میراث فرهنگی و ... پای برگه‌ها را امضا کرده‌اند باید پاسخگو باشند.» و اکنون که شورای عالی معماری و شهرسازی، با صدور نامه‌ای تکلیف این گذر را روشن کرده، علیرضا نصر اصفهانی، رئیس شورای شهر اصفهان از این شورا خواسته پاسخگو باشد که چرا بدون حضور مسئولان استان اصفهان چنین تصمیمی را گرفته است.

مشروح آنچه نصر اصفهانی در یک‌صد و چهل و دومین جلسۀ علنی شورای شهر بیان کرده چنین است: «همه مسئولان کشور و دوستداران میراث فرهنگی به این امر توجه داشته باشند که مدیران شهری همواره مراقب و مواظب داشته‌های میراثی اصفهان هستند و برای نگهداری از آن‌ها دلواپس هستند و کسی تصور نکند که مسئولان نسبت به اتفاقاتی که در شهر اصفهان می‌افتد بی‌تفاوت‌اند. همه جلوی هر اقدامی که منجر به مخدوش کردن آثار تاریخی باشد، می‌ایستند.

شورای عالی شهرسازی کشور در خصوص گذر آقا نورالله نجفی نامه‌ای را فرستاده که حیرت‌آور بود. باوجود برگزاری جلسه ویژه در خصوص این گذر که در آن یکی از پیشنهادات اداره کل راه و شهرسازی پذیرفته شد اما امروز با مصوبه‌ای روبه‌رو شدیم که هیچ سنخیتی با آنچه مصوب شده بود، ندارد.

این مصوبه بدون حضور مسئولان اصفهانی به تصویب رسیده است. آنچه اداره کل راه و شهرسازی در خصوص این سناریو آماده کرده بود همه ابعاد را در نظر گرفته و ما برگشتی نداشتیم، سناریوهای اداره کل راه و شهرسازی ساعت‌ها مورد بحث قرار گرفت و به تصویب رسید و دلیل تغییر مصوبه گذر آقا نورالله نجفی باید برای مسئولان استان اصفهان روشن شود.

مردم ساکن در گذر آقا نورالله نجفی سال‌هاست با گردوخاک زندگی می‌کنند و این نامه مشکلات زیادی را در شهر اصفهان ایجاد خواهد کرد. دوستداران میراث فرهنگی نگران نباشند و بدانند ما هم نگران هستیم ولی از آن‌ها می‌خواهم همه مسائل را با هم ببینند.»

نظر به سخنان رئیس شورای شهر اصفهان، ایسنا از مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان خواست تا نظر خود را نسبت به مصوبۀ اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص گذر آقا نجفی بیان کند و فریدون اللهیاری چنین پاسخ داد: بنده در جریان نامه وزارت راه هستم اما در جریان صحبت‌های آقای نصر نه. موضع میراث فرهنگی مشخص است و از پیش اعلام‌شده و طرح پیشنهادی را هم داده‌ایم. شورای عالی شهرسازی و معماری هم مرجع رسیدگی به این قضایاست و ما مورد خاصی نداریم. نظر میراث فرهنگی تقریباً نزدیک به همین نظری بود که شورای عالی اتخاذ کرده است؛یعنی قرار بود ادامه گذر منتفی شود و قسمت اجراشده با عرض محدود به پیاده راه تبدیل شود.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان در پاسخ به این سؤال که آیا نامۀ اخیر شورای عالی معماری و شهرسازی شما را غافلگیر کرده است؟ نیز گفت: بنده در جلسۀ قبلی‌ای که آقای نصر گفته‌اند آنجا تصمیم دیگری گرفته‌شده بوده، حضور نداشتم و آقای طاهری معاون میراث فرهنگی اصفهان که در آن جلسه بوده‌اند می‌توانند به این سؤال پاسخ کامل‌تری بدهند.

اگر چه تلاش خبرنگار ایسنا برای برقراری ارتباط با ناصر طاهری، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان بی‌نتیجه ماند اما دو تن از ساکنان محدودۀ شرقی پشت میدان نقش‌جهان که طی سال‌های گذشته تخریب‌های صورت گرفته به‌منظور احداث گذر، برای آنان مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده و بابت بی‌توجهی مسئولان شهری نسبت به وضعیت این منطقه، به‌شدت گلایه‌مند بودند، نسبت به اظهارنظر رئیس شورای شهر و ابراز نگرانی او برای ساکنان این محدوده، واکنش نشان دادند.

خانم مرتضوی در این خصوص به ایسنا گفت: نامۀ شورای عالی معماری و شهرسازی ما را دچار مشکل نمی‌کند بلکه این حرف‌های رئیس شورای شهر است که ما را دچار مشکل می‌کند. اگر می‌خواستند برای ما کاری انجام بدهد و دلشان خیلی می‌سوزد طی این ۱۲ سال کاری می‌کردند اما تا الان کجا بوده‌اند؟ ساکنان این محدوده دچار آسم و سردرد شده‌اند اما شهرداری اصفهان حتی به خودش زحمت نداد کمی ریگ روی خاک‌های حاصل از تخریب بریزد تا ما کمتر اذیت شویم. حالا می‌گویند نگران ما هستند؟ بازهم می‌خواهند خاک به خورد ما بدهند؟

خواهر شهیدان ردانی پور که او نیز یکی از ساکنان محله پشت میدان نقش‌جهان است، در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: ما خسته شدیم. هر چه گفتیم نتیجه‌ای نداد. به خدا قسم ما مریض شدیم. ریه‌هایمان به خاطر گردوخاک حاصل از تخریب، درگیر شده است. من بارها به مسئولان گفتم ۲۴ ساعت در این محل مهمان ما باشید ببینید دوام می‌آورید یا نه؟ قبرستان تخت فولاد را ساماندهی کرده‌اند و اینجا را نه. مرده‌ها ارجحیت دارند یا زنده‌ها که ۱۲ سال است برای کشیدن این خیابان خانه‌ها را خراب کردند و رها کردند و رفتند و اینجا شد مرکز تجمع معتادان و جانورانی مثل سگ و گربه و موش؟

او ادامه داد: توریست‌ها به این منطقه رفت‌وآمد دارند و تمام این سال‌ها این خرابی‌ها را دیدند و عکس گرفتند. حتماً می‌روند نشان می‌دهند و می‌گویند نقش‌جهانشان این است. من با خانم مستغاثی خبرنگار ایسنا مصاحبه کردم و مشکلات را گفتم، ایشان هم همه را نوشتند بعد اعتراض کردند که چرا چنین حرف‌هایی را به رسانه زدی؟ گفتم من واقعیت‌ها را گفتم. وقتی شما توجه ندارید و رسیدگی نمی‌کنید، وقتی جای خودتان امن است و دور و برتان زیباست و اینجا را مرکز معتادها و هزار کار زشت دیگر کرده‌اید، چه کنم؟

ساکن خانۀ ثبت ملی شدۀ خاکی، خاطر نشان کرد: مردم و مسافران ماشین‌هایشان را در زمین خالی‌های ایجادشده در این محدوده پارک می‌کنند و دزدها هم از تمام این ماشین‌ها سرقت می‌کنند. انگ خسیسی که به اصفهانی‌ها خورده، حالا با این بی‌توجهی‌ها انگ دزدی هم به ما می‌زنند و می‌گویند اصفهان نروید، ماشینتان را خالی می‌کنند.

خواهر شهیدان ردانی‌پور یادآور شد: یک تکه زمین متعلق به شهرداری پشت زمین خانم صمدانی، همسایه ما بود که من به خاطر آن به شهرداری چند بار زنگ زدم و گفتم اینجا زباله‌دانی شده. گفتند پیگیری می‌کنیم. آمدند یک دیوار بلند بدون در کشیدند که حالا شده محل مواد کشیدن مواد و ... زنگ زدم به شهرداری و گفتم دست شما درد نکند که دیوار کشیدید، ما حالا کمتر خاک می‌خوریم اما باید یک در هم برای آن می‌گذاشتید. گفتند وقتی آمدیم ساماندهی کنیم برای این دیوار هم‌فکری می‌کنیم و رفته‌اند که فکر کنند. نصف مردم این محله مرده‌اند و تا کار رسیدگی شهرداری شروع شود بقیه هم، از دنیا خواهند رفت.

او تأکید کرد: من موافقم که طبق همین دستور جدید شورای عالی شهرسازی و معماری عمل کنند تا هر چه سریع‌تر وضع اینجا درست شود.

محمدمهدی کلانتری، دبیر پویش مردمی نه به گذر آقانجفی و کارشناس ارشد مرمت و احیای بناها و بافت‌های تاریخی نیز پیرو سخنان مطرح‌شده از سوی علیرضا نصر اصفهانی، در خصوص تصمیم نهایی شورای عالی شهرسازی و معماری برای پایان بخشیدن به ماجرای احداث گذر آقانجفی به ایسنا گفت: نظر مسئولان استانی در خصوص احداث گذر آقا نجفی پیش‌تر در شورای عالی شهرسازی و معماری مطرح‌شده و طرح‌شان نیز توسط کارشناسان این شورا مورد تحقیق و بررسی قرارگرفته تا در نهایت حکم به توقف احداث گذر و جلوگیری از تخریب خانه‌ها و ساباط‌های موجود و ساماندهی آن‌ها را داده‌اند.

او تصریح کرد: غیر از کسانی که ذی‌نفع‌اند و ممکن است به‌واسطه قرارگیری منازل‌شان در بر گذر آقانجفی قیمت ملکشان رشد پیدا کند، سایر اهالی مخالف احداث گذر بوده‌اند و نمونه اعتراض مردمی‌شان که از سال ۱۳۹۳ شروع‌شده را هم، در شکل‌گیری پویش مردمی نه به گذر آقا نجفی می‌توان دید. بنابراین اتفاقاً ما باید توصیه کنیم که همۀ موارد را با هم ببینند و فقط به منافع ذی‌نفعان توجه نکنند.

کلانتری تأکید کرد: شورای عالی شهرسازی و معماری، مهم‌ترین ارگان تصمیم‌گیرنده دربارۀ مداخله در بافت‌های شهری است و با اکثریت آرای متخصصان به این نتیجه رسیده که احداث خیابان آقا نجفی به بافت یکپارچه تاریخی میدان نقش‌جهان آسیب می‌زند و ضمناً این خیابان هیچ گره ترافیکی را نیز باز نمی‌کند که ضرورتی به احداث آن وجود داشته باشد بنابراین آن را تائید نکرده است.

نقشه پیوست مصوبه جدید شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با موضوع اقدامات صورت گرفته در مجاورت میدان نقش جهان که
محل پلاک‌هایی که باید ضمن جلوگیری از تخریب، نسبت به حفظ و نگهداری و احیای آن‌ها اقدام شود، همچنین فضاهایی که باید برای ایجاد و احیای فضاهای شهری پشتیبان محله و میدان نقش جهان هر چه سریع‌تر ساماندهی شود، روی آن مشخص شده است.

دبیر پویش مردمی نه به گذر آقانجفی خاطرنشان کرد: مسئولان محلی و استانی نظرشان را در کمیسیون ماده سه فنی مطرح کرده‌اند و هیچ الزامی نبوده که در  جلسه نهایی که تنها اعضای شورای عالی حق رأی دارند نیز حضور داشته باشند. بنابراین شهرداری اصفهان در جایگاهی نیست که از شورای عالی معماری و شهرسازی بپرسد چرا مطابق میل ما رأی صادر نکرده‌اید بلکه اتفاقاً باید پاسخگو باشد چه کسانی به چه دلیلی از سال ۱۳۸۸ به بعد، بافت تاریخی میدان نقش‌جهان را تخریب کردند و نگرانی‌اش را مصروف پیدا کردن مقصران کند.

این کارشناس ارشد مرمت و احیای بناها و بافت‌های تاریخی گفت: بی‌توجهی دنباله‌دار شهرداری اصفهان به نابسامانی‌های این محدوده طی سال‌های اخیر تاکنون و اعتراضی که اخیراً رئیس شورای شهر اصفهان به رأی شورای عالی شهرسازی و معماری داشته  نشان از وجود چنین باوری در ذهن مسئولان شهری اصفهان دارد که یا اینجا باید خراب بماند یا آن‌طور که ما می‌خواهیم ساخته شود و این درست نیست چراکه بدون احداث گذر هم می‌توان این محدوده را سامان‌دهی کرد.

کلانتری یادآور شد: طی سال‌های گذشته مدیران شهری می‌گفتند تخریب‌ها در گذشته رخ‌داده و به ما به ارث رسیده حالا ما مجبوریم آن را ادامه بدهیم. حالا که شورای عالی شهرسازی و معماری به‌درستی تشخیص داده آن‌ها مجبور نیستند این راه را ادامه بدهند دیگر مشکل‌شان چیست؟ اگر واقعاً نگران مردم هستند، همان‌طور که شورای عالی دستور داده، هر چه سریع‌تر این محدوده را ساماندهی کنند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha