• دوشنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۹ / ۱۵:۱۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99072820661
  • خبرنگار : 71129

رئیس جمهوری موقت قرقیزستان به دنبال تغییر قانون اساسی و ماندگاری

رئیس جمهوری موقت قرقیزستان به دنبال تغییر قانون اساسی و ماندگاری

رئیس جمهوری موقت قرقیزستان که اخیرا و در پی یک ناآرامی مردمی روی کار آمده امروز (دوشنبه) گفت، قصد دارد برای یک دوره کامل ریاست جمهوری کاندیدا شود، در صورتی که این کشور قانون اساسی خود را برای مجاز کردن آن اصلاح کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این جاه طلبی "سادیر جباروف"، رئیس جمهوری موقت قرقیزستان به مذاق برخی از احزاب سیاسی این کشور که به روی کار آمدن وی کمک کرده‌اند، خوش نیامده است. آنها در برهه‌ای به جباروف کمک کردند که زمام امور این کشور را به دست بگیرد که بحران سیاسی در قرقیزستان در پی انتخاباتی مناقشه برانگیز به وجود آمد.

بر اساس قانون اساسی قرقیزستان، رئیس جمهوری موقت نمی‌تواند در انتخاباتی که خودش ناظر بر آن است، شرکت کند و کاندیدا شود. جباروف ۵۱ ساله هفته گذشته و پس از ناآرامی که باعث سرنگونی دولت سورونبای جینبکوف، رئیس جمهوری سابق شد، روی کار آمد.

جباروف در گفتگو با کانال خبری روسیا ۲۴ گفت: پارلمان اکنون در حال اصلاح قوانین حاکم بر انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری است. اگر بتوانم بر اساس تغییرات قانون اساسی در انتخابات کاندیدا شوم، این کار را می‌کنم.

جباروف به عنوان شخصیت برجسته اپوزیسیون ملی گرا که بابت تلاش برای ربودن یک مخالف سیاسی در حال گذران حکم حبس خود بود، از سوی حامیانش در جریان اعتراضات خشونت بار به انتخابات مناقشه آمیز پارلمانی چهارم اکتبر، آزاد شد.

پارلمان قرقیزستان وی را در سمت نخست وزیر منصوب کرد و جینبکوف پیش از آنکه از سمتش کناره گیری کند، تصدی وی را تایید کرد. روی کار آمدن جباروف به نظر از سوی روسیه خوش آمده چون حمایتش را از کابینه وی اعلام کرده است. ناآرامی‌ها در قرقیزستان سومین انقلاب مردمی بود که به سرنگونی رئیس جمهوری در این کشور از ۲۰۰۵ انجامید.

جباروف هم به عنوان نخست وزیر و هم حالا به عنوان رئیس جمهوری موقت این کشور باید بر انتخابات پارلمانی و رای گیری برای انتخابات ریاست جمهوری قرقیزستان نظارت کند. تاریخ و زمانی برای این دو انتخابات هنوز مشخص نشده است. اصلاحات قانون اساسی نیز نیاز به رفراندوم دارند.

جباروف اخیرا "کامچیبک تاشیف"، نزدیکترین متحد خود را به عنوان رئیس امنیت کشور انتخاب کرده و یک برنامه طولانی مدت را منتشر کرد که پیامی واضح در تبدیل شدن به بیش از یک رهبر موقت محسوب می‌شود.

جباروف همچنین به مسکو تاکید کرد که قرقیزستان همچنان متحد نخست روسیه است و بازبینی در توافقات دو جانبه را رد کرد. قرقیزستان با چین هم مرز و میزبان پایگاه نیروی هوایی روسیه است.

رئیس جمهوری موقت قرقیزستان ادامه داد: روابط ما با روسیه چندجانبه است و ما نمی‌توانیم خودمان را از روسیه در حوزه‌های ژئوپلیتیکی، همکاری نظامی یا اقتصادی دور و جدا بدانیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha