• دوشنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۹ / ۱۷:۱۰
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 99072820768
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

نیمی از دانش آموزان مدارس استثنایی کم توان ذهنی اند

نیمی از دانش آموزان مدارس استثنایی کم توان ذهنی اند

معاون وزیر آموزش و پروش با بیان اینکه جذب نوآموزان کم توان ذهنی ۴ تا ۶ سال در ۱۰ سال اخیر، ۳۴۶ درصد رشد داشته است اظهار کرد:  بر اساس آمار، جذب نوآموزان کم توان ذهنی دوره آمادگی نیز  در ۱۰ سال اخیر، ۱۵۶ درصد رشد داشته است.

به گزارش ایسنا، با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی نشست بررسی برنامه های گروه دانش آموزان کم توان ذهنی و چند معلولیتی برگزار شد. دکتر سید جواد حسینی در این نشست با ارائه آماری از دانش آموزان کم توان ذهنی و چند معلولیتی اظهار کرد: ۴ هزار و ۵۸۹ دانش آموز ابتدایی چند معلولیتی، ۳۵ هزار و ۵۷۷ دانش آموز ابتدایی کم توان ذهنی و  بیش از ۹ هزار نوآموز پیش دبستانی  کم توان و جند معلولیتی  در ۱۲۰۰ مدرسه و ۵۵۰۰ کلاس درس تحت پوشش تعلیم و تربیت  قرار دارند.

وی با بیان اینکه  نزدیک به نیم درصد از دانش آموزان دوره ابتدایی کشورمان در گروه دانش آموزان کم توان ذهنی هستند اظهار کرد: بیش از  ۵۵ درصد از دانش آموزان مدارس استثنایی، دانش آموزان کم توان ذهنی دوره ابتدایی هستند و بیش از  ۲۹ درصد از کل دانش آموزان استثنایی، دانش آموزان کم توان ذهنی در دوره ابتدایی هستند.

معاون وزیر با بیان اینکه جذب نوآموزان کم توان ذهنی ۴ تا ۶ سال در ۱۰ سال اخیر، ۳۴۶ درصد رشد داشته است اظهار کرد:  بر اساس آمار، جذب نوآموزان کم توان ذهنی دوره آمادگی نیز  در ۱۰ سال اخیر، ۱۵۶ درصد رشد داشته است.

حسینی به بیان آماری از دانش آموزان چند معلولیتی پرداخت و افزود: تعداد کل دانش آموزان چندمعلولیتی در سال تحصیلی جاری ۷ هزار و ۹۳۹ نفر است که از این تعداد  ۴ هزار و ۵۸۹ نفر در دوره ابتدایی مشغول به تحصیل هستند.

معاون وزیر با بیان اینکه ۵۳ عنوان کتاب در قالب ۶۱۵ سرفصل آموزشی برای دانش آموزان پیش دبستانی و ابتدایی کم توان ذهنی و چند معلولیتی توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی تالیف شده است اظهار کرد: علاوه بر تالیف این کتب در سال جاری  ۵۷ عنوان کتاب آموزشی نیز برای برای دانش آموزان چند معلولیتی مناسب سازی شده است.

وی افزود: همچنین  برای والدین کودکان کم توان ذهنی و چندمعلولیتی، در گستره سنی ۰ تا ۲ و  ۲ تا ۴ سال نیز تاکنون چند عنوان  محتوای آموزشی مناسب تالیف شده است.

وی تصریح کرد: تالیف ۲۲ عنوان کتاب راهنمای معلم  برای استفاده معلمان دانش آموزان چند معلولیتی و کم توان ذهنی و  طراحی و تولید ۲۱ کیت آموزشی  و ۲ درس افزار آموزشی از دیگر فعالیت های انجام شده در این حوزه است.

 رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به بیان ۱۰ چرخش تحول آفرین بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در حوزه  تعلیم و تربیت دانش آموزان کم توان ذهنی و چند معلولیتی پرداخت و گفت: چرخش از محتواسازی به ارائه سرفصل های بوم محور ، چرخش از آموزش کلاسیک به آموزش مبتنی بر توانبخشی شناختی، چرخش از آموزش متن محور به آموزش های مبتنی بر زندگی، چرخش از تالیف کتاب درسی به طراحی مداخلات و پروتکل های کلیدی و چرخش از تغییر بی ضابطه کتب درسی به تغییر مبتنی بر ارزشیابی از جمله چرخش های تحول آفرین در حوزه  تعلیم و تربیت دانش آموزان کم توان ذهنی و چند معلولیتی است.

وی افزود: چرخش از آموزش های ضمن خدمت سنتی به توسعه صلاحیت های حرفه ای کارکردی، چرخش از ارزشیابی کمی به ارزشیابی کیفی الکترونیکی، چرخش از خرید و ارایه وسایل کمک آموزشی به طراحی وتولید وسایل کمک آموزشی ارزان، ساده و کاربردی توسط معلمان، توجه به آموزش به دانش آموزان مناطق صعب العبور و تولید  فیلم های آموزشی دوره ابتدایی و بارگذاری در شاد از دیگر جرخش های تحول آفرین در حوزه  تعلیم و تربیت دانش آموزان کم توان ذهنی و چند معلولیتی است.

 حسینی در ادامه با تاکید بر شناسایی به موقع دانش آموزان لازم التوجه اظهار کرد: در مداخلات بهنگام طلایی، شناسایی باید تحول پیدا کرده و سن شناسایی تا حد ممکن کمتر شود و در این خصوص لازم است  ارتباط ارگانیک با بهزیستی و وزارت بهداشت برقرار شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل وزارت آموزش و پرورش ، وی در پایان گفت: ارتباط مدام گروه کم توان ذهنی و چند معلولیتی در سازمان با تمامی گروه های سازمان و بویژه گروه های  اتیسم، پیش حرفه ای و حرفه ای باید برقرار باشد.

به گزارش ایسنا، همچنین با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و اعضای شورای معاونین نشست شورای مالی سازمان آموزش و پرورش استثنایی ‌برگزار شد.

 دکتر سید جواد حسینی در این نشست اظهار کرد:صرفه جویی، افزایش بهره وری و احصاء راهکارهای افزایش درآمد از نکات قابل توجه در نظام بودجه ریزی سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.

وی افزود:مدیریت در سازمان ها بویژه سازمان های دولتی بهره ورانه نیست و  بار رویکرد مهندسی مجدد فرآیندها در بسیاری از بخش های سازمان قابلیت صرفه جویی وجود دارد.

حسینی  با اشاره به منابع مالی سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: منابع مالی سازمان آموزش و پرورش استثنایی بخشی دولتی است که باید تلاش شود افزایش پیدا کند، بخشی از  منابع اختصاصی است، بخشی دیگر حاصل مشارکت بین بخشی است و بخشی از منابع حاصل از  نگاه بهره ورانه در سازمان است.

 معاون وزیر در ادامه با بیان اینکه شفافیت  مسائل مالی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایجاد شده است اظهار داشت: تشکیل شورای مالی و تخصیص و توزیع منابع کار ارزشمندی است که منجر به شفافیت و توزیع عادلانه منابع می شود.

 ‏وی افزود: احصاء راهکارهای افزایش درآمدهای اختصاصی،  آزاد سازی ظرفیت ها و افزایش مشارکت از جمله دیگر مواردی است که در آموزش و پرورش استثنایی به آن توجه ویژه ای شده است.

حسینی با تاکید بر اینکه باید تلاش شود ردیف های پادار در بودجه سازمان ایجاد شود گفت: تخصیص اعتبار جهت نهضت توان افزایی، مداخلات بهنگام طلایی و مدرسه انطباقی نیاز به پیگیری از طریق سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دارد.

معاون وزیر با تاکید بر اینکه در سازمان نباید تعهدات غیر واقعی ایجاد شود اظهار کرد:  مولد سازی، بهینه سازی و بهره وری از نکات مهم دیگری است که در نظام بودجه ریزی باید لحاظ شود.

وی افزود: توجه به ‌بازنشستگان، جذب خیرین، جذب اعتبار در خصوص نهضت توان افزایی و مدرسه سازی از طریق ردیف مسئولیت های اجتماعی دستگاه ها و ارتباط با مرکز امور بین الملل وزارت آموزش و پرورش در جهت تامین تبلت مورد نیاز دانش آموزان از جمله مواردی است که نیازمند پیگیری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.