• دوشنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۹ / ۲۳:۳۳
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 99072820891
  • خبرنگار : 50176

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:

رتبه سه لرستان در زمینه تولید جو دیم

رتبه سه لرستان در زمینه تولید جو دیم

ایسنا/لرستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: استان رتبه سوم را در زمینه تولید جو دیم به خود اختصاص داده است.

اسفندیار حسنی مقدم در جلسه ویدیو کنفرانس رویداد ملی ترویج نوآوری و تجارب موفق کشت جو دیم در لرستان که امروز ۲۸ مهرماه برگزار شد، با اشاره به سطح زیر کشت جو در استان، اظهار کرد: در سال زراعی جدید حدود ۱۲۷ هزار هکتار سطح زیر کشت جو استان است که  از این میزان ۱۲۰ هزار هکتار دیم و ۷۰۰۰ دیگر آبی است، برآورد ما از این میزان برداشت ۱۵۰ هزار تن بوده که ۱۲۰ هزار تن مربوط به کشت دیم و سی هزار تن آبی است.

وی تصریح کرد: لرستان رتبه دوم را در سطح زیر کشت جو دیم و رتبه سه را در تولید به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به برخی اقدامات در خصوص بذور و ارقام جدید، خاطرنشان کرد:  برای سال جاری حدود ۲۲۰۰ تن انواع ارقام جو اصلاح شده کشت می‌شود.

حسنی مقدم اضافه کرد: افزایش ظرفیت میزان تولید بذر جو از دیگر مواردی است که می‌توان مطرح کرد، به طوری که در سال زراعی جدید ۳۰۰۰ هکتار سطح زیر کشت مزارع جو داریم و پیش‌بینی ما برداشت ۶۷۰۰ تن است.

وی ادامه داد: ورود ۱۶ رقم جو اصلاح شده به چرخه تولید از دیگر ‌اقدامات قابل توجه است، از  مهمترین ارقام دیم می‌توان به ارقام آبیدر، سهند خرم ، ماهور، انصار، نادر ، سرا رود و ایذه اشاره کرد، از ارقام آبی نیز می‌توان به بهمن، مهتاب، جلگه نمیروز و  گوهران اشاره کرد.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به نیاز بذر جو استان، افزود: نیاز استان  ۲۴ هزار تن بوده که از این میزان  ۲۱ هزار و ۵۰۰ تن دیم و ۱۵۰۰ آبی است، در صورت تحقق تولید بذر سال آتی سی درصد نیاز بذر اصلاح شده تامین می‌شود.

حسنی مقدم ادامه داد: یکی از مشکلات جوکاران استان این است که جو را به شکل خود مصرفی استفاده کرده و از ضدعفونی استفاده  نمی‌کنند.

وی عنوان کرد: این موضوع خود عامل بروز بیماری اسکالد یا کچلی است که مدیریت مزرعه  را با مشکل مواجه می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تأکید کرد: در صورت استفاده از بذرهای استاندارد و با کیفیت علاوه بر نابودی  علف‌های هرز شاهد از بین رفتن بیماری‌های از جمله اسکالد در مزارع جو خواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha