• سه‌شنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۷
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 99072921005
  • خبرنگار : 50185

مدیرکل میراث فرهنگی استان خبر داد

اجرای طرح میراث بانان افتخاری در کرمان

اجرای طرح میراث بانان افتخاری در کرمان

ایسنا/کرمان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با اشاره به طرح میراث بانان افتخاری گفت: این طرح در راستای حفظ و صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی این استان اجرا می شود.

"فریدون فعالی" در جلسه معارفه فرمانده جدید یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان بااشاره به اینکه ارتباط موثر با بخش های مختلف نیروی انتظامی از اصلی ترین برنامه های یگان حفاظت این اداره کل است، افزود: تعامل با نیروی انتظامی موجب کاهش جرائم در حوزه میراث فرهنگی و تسهیل مسیر حرکت ماموریت های یگان حفاظت در رسیدن به اهداف سازمانی می شود. 


وی اظهار کرد: با تلاش های شبانه روزی نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی و همکاری نیروی انتظامی موضوع دستگیری حفاران غیرمجاز و قاچاقچیان اشیا تاریخی بصورت جدی پیگیری و در اولویت ماموریت های این فرماندهی قرار گرفته است.

فعالی در ادامه به اجرای طرح میراث بانان افتخاری در استان کرمان اشاره کرد و گفت: این طرح با هدف ایجاد شبکه‌ای گسترده از اقشار مختلف جامعه و استفاده از ظرفیت، استعداد و توانایی آنها به‌منظور مسئولیت‌پذیری اجتماعی و تسهیل روند انتقال مفاهیم به مردم در راستای احترام و صیانت از آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی اجرا می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان به ضرورت همکاری میراث بانان افتخاری با یگان حفاطت میراث فرهنگی استان کرمان اشاره کرد و افزود: تاکنون ۱۱۰ نفر در این زمینه اعلام آمادگی کرده اند که امیدواریم با همکاری این افراد بتوانیم در زمینه حفظ و صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی موفق تر از گذشته عمل کنیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۴۰ پایگاه یگان حفاظت در سطح استان کرمان وجود دارد که توسط ۱۹۸ نیروی آموزش دیده اداره می شوند.

فعالی با بیان اینکه یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی در سال های ۹۷ و۹۸ رتبه اولی کشور را به خود اختصاص داد، تصریح کرد:« مچنین این اداره کل در زمینه جلب مشارکت های اجتماعی رتبه نخست کشور را بدست آورده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۸، ۷۵ قطعه شی تاریخی کشف و در این رابطه ۳۳ متهم دستگیر شدند، گفت: همچنین در این دوره زمانی ۷مورد حفاری غیرمجاز انجام شد.

فعالی به کشف ۱۲۹ قطعه شی عتیقه و دستگیری ۱۸متهم از ابتدای سال جاری تاکنون اشاره و خاطرنشان کرد: امسال حفاری غیرمجاز به ۶ مورد کاهش پیدا کرده است.

در ادامه این جلسه سرهنگ "علیرضا پریور" رییس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان کرمان، کویر لوت را یکی از جاذبه های منحصربفرد استان کرمان برشمرد و گفت: برای ایجاد امنیت بیشتر گردشگران به زودی یگان ویژه نیروی انتظامی در کویر لوت مستقر خواهد شد.

وی اظهار کرد: منابع مختلفی همچون نفت، گاز و معادن پایان پذیر هستند و روزی تمام خواهد شد، اما میراث فرهنگی جزو منابعی است که هیچگاه تمام شدنی نیست بلکه هرچه می گذرد ارزش افزوده پیدا می کند.

پریور با اشاره به اینکه صنعت گردشگری تضمینی برای توسعه آینده کشور است، تصریح کرد: بسیاری از کشورها در این زمینه هوشمندتر از کشور ایران که دارای ظرفیت های تاریخی، گردشگری و فرهنگی ارزشمندی است عمل کرده اند و با آثار دست ساز گردشگران زیادی را به سوی خود سوق داده اند.

این مقام انتظامی گفت: در حال حاضر تا حدودی منابع نفت و گاز از چرخه اقتصادی کشور کنار رفته اند که می توانیم با جایگزین کردن سرمایه هایی چون میراث فرهنگی و انرژی خورشیدی به توسعه کشور بیاندیشیم.

پریور با بیان اینکه در سال های گذشته همکاری خوبی بین نیروی انتظامی و اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان وجود داشته است، افزود: حراست و نگهداری از مواریث فرهنگی استان از وظایف مهم نیروی انتظامی محسوب می شود و در اولویت برنامه های این سازمان قرار گرفته است.

رییس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان کرمان با اشاره به اینکه آینده کشور به حفظ میراث فرهنگی و توسعه گردشگری وابسته است، افزود: با همکاری یکدیگر در حفظ مواریث فرهنگی بکوشیم تا این آثار به به بهترین شکل به آیندگان سپرده شود.

پریور با اشاره به اینکه ایجاد امنیت گردشگران تنها مختص میراث فرهنگی نیست بلکه نیروی انتظامی، استانداری و فرمانداری نقش پررنگی در این زمینه دارند، تصریح کرد: بخش های مختلف نیروی انتظامی آمادگی لازم برای همکاری با اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان را دارند.

وی خاطرنشان کرد: باید مدیریت یگان حفاظت میراث فرهنگی را به افرادی بسپاریم که علاقمند و دارای سوابق قابل قبولی در این حوزه باشند.

به گزارش ایسنا، در پایان این جلسه سرهنگ "سید علی حسینی" به عنوان فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان معرفی و از زحمات "سیدهادی جعفری" که به مدت یک سال سرپرستی این فرماندهی را برعهده داشت، تقدیر شد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha