• سه‌شنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99072921196
  • خبرنگار : 71129

دوترته: می‌توانید مرا به دلیل کشتارهای مربوط به قاچاق مواد مخدر حبس کنید

دوترته: می‌توانید مرا به دلیل کشتارهای مربوط به قاچاق مواد مخدر حبس کنید

رئیس جمهوری فیلیپین گفته، "هیچ مشکلی ندارم که من را بابت بسیاری از کشتارهایی که در پی سرکوب‌های مقابله با قاچاق مواد مخدر صورت گرفته، مسئول بدانند" و اعلام کرد که آماده روبرو شدن با اتهاماتی است که ممکن است به حبس بینجامد اگرچه اینها اتهامات جنایت علیه بشریت نیستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، سخنرانی تلویزیونی دوشنبه شب رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین در میان صریحترین اذعان‌های وی درباره این مساله است که بابت کمپین خونینی که پس از روی کار آمدنش در اواسط ۲۰۱۶ علیه قاچاقچیان و دلالان مواد مخدر به راه انداخت، احتمالا با جرایم کیفری روبرو می‌شود. در جریان این کمپین، قریب به ۶۰۰۰ مظنون قاچاق مواد مخدر توسط پلیس کشته شدند اما گروه‌های حقوق بشری می‌گویند این تعداد شاید بیشتر از اینها باشد.

وی افزود: اگر این کشتارها اتفاق افتاده باشد، من می‌گویم کسی هستم که شما می‌توانید من را بابتش مسئول بدانید. اگر کسی کشته شده باشد به دلیل دستور من بابت دست داشتنش در قاچاق و دلالی مواد مخدر بوده است. اگر من چنین چیزی را گفته باشم، من را به دادگاه بکشانید تا حبس شوم. اصلا مشکلی نیست. اگر برای کشورم به زندان می‌روم، خیالی نیست!

دست کم دو مورد شکایت بابت جنایت علیه بشریت و قتل عام در ارتباط با کمپین دوترته از سوی یکی از دادستان‌های دیوان کیفری بین‌المللی در دست بررسی است که وی تشخیص می‌دهد آیا شواهد کافی برای گشایش یک تحقیقات تمام عیار در این باره نیاز است یا خیر.

دوترته در واکنش به این شکایت‌ها دو سال قبل از این دادگاه بین المللی خارج شد؛ اقدامی که گروه‌های حقوق بشری گفتند یک گام به عقب در مصونیت از مجازات فیلیپین به شمار می‌رود. دادستان دیوان کیفری بین الملل همچنین اعلام کرده که بررسی این پرونده با وجود خروج فیلیپین از این دادگاه ادامه دارد.

دوترته همچنین گفت: ‌از کی تا حالا قاچاق و دلالی مواد مخدر، انسانی و بشردوستانه شده است؟

 وی همچنین به این مساله اشاره کرد که تهدید مواد مخدر یک تهدید علیه امنیت عمومی و ملی است و گفت: اگر به ادامه این روند اجازه داده شود، این مساله برای امنیت کشور خطرناک خواهد بود. وقتی شما کشورتان را از تباهی و گرفتار شدن در قاچاق مواد و دلالی آن رها می‌کنید و نجات می‌دهید، یک وظیفه خطیر انجام می‌دهید.

دوترته ادامه داد، در کشور ۱.۶ میلیون معتاد وجود دارد. این آمارها کمتر از چهار میلیون معتادی است که وی از قول آمارهای پلیس در اوایل ریاست جمهوری خود برای توجیه سرکوب‌ها اعلام کرده بود.

پلیس اعلام کرده از زمان آغاز سرکوب‌ها، ۵۸۵۶ مظنون کشته و بیش از ۲۵۶ هزار تن دیگر نیز دستگیر شده‌اند.

رئیس جمهوری فیلیپین همچنین گفت، کشتارهایی که در جریان عملیات پلیس صورت نگرفته را نباید به پای او بگذارند چون بسیاری از آنها در جریان درگیری‌های گروه‌های رقیب کارتل‌ها یا انتقام جویی کشته شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha