• سه‌شنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۸
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 99072921472
  • منبع : نهادها و احزاب

معاون قوه قضائیه خبر داد

تشکیل کمیته حمایت از خیرین در معاونت اجتماعی قوه قضاییه

تشکیل کمیته حمایت از خیرین در معاونت اجتماعی قوه قضاییه

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اعلام کرد که به منظور حمایت های مادی و معنوی از فعالان و خیرین کمیته‌ حمایت از خیرین در این معاونت تشکیل خواهد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از معاونت اجتماعی قوه قضائیه، محمدباقر الفت در دیدار با خیرین با بیان اینکه خیر باید توانمند باشد که کارخیر انجام دهد زیرا کسانی که در عرصه آسیب‌ها کار می کنند شدیدا در معرض آسیب هستند و دچار افسردگی می‌شوند و خستگی مفرط بر آنها عارض می شود، افزود: من و امثال من وظیفه داریم به خیرین کمک کنیم برای حمایت های مادی و معنوی از خیرینی که دچار مشکل شده‌اند کمیته حمایتی در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تشکیل خواهیم داد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه بااشاره به همکاری بیش از نیم قرن نهادهای مردمی و قوه قضاییه در کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: در سالیان متمادی همکاری جدی بین قوه قضاییه، انجمن‌­های خیریه، سمن­‌ها و نهادهای مردمی برای کنترل و کاهش آسیب­‌های اجتماعی، اصلاح و بازاجتماعی کردن مجرمین، توانمندسازی و اشتغال مجرمان وجود داشته است.

الفت اظهار کرد: زندانیان از اقشار مطرود هستند که کمترین توجه به آنها می‌شود و کمترین گرایش برای خدمت به آن‌ها و خدمت‌رسانی به اعضای خانواده‌های آن‌ها وجود دارد.

وی بیان کرد: همه خیرین ابتدا متوجه مسجدسازی می شوند، دنبال ساخت مراکز درمانی، مدرسه سازی، حوزه علمیه، دانشگاه، بیمارستان و... و وقتی نوبت به زندانیان می رسد این تمایل وجود ندارد.  وقتی نوبت به خانواده‌ها می‌رسد خیرین خیلی دوست ندارند اعتبارات خود را در این حوزه هزینه کنند.

معاون قوه قضائیه ادامه داد:برای اینکه خیرین را وارد عرصه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی کنیم تلاش زیادی کردیم، بخصوص در بحث زندانیان موفقیت های فوق العاده‌ای داشته و داریم چون با خیرینی با سلیقه، خوش فکر، که گوش های شنوا وچشم‌های بصیر دارند همکاری داریم.

وی با اشاره به اینکه خیرین توانایی و ظرفیت هزینه کردن وتشخیص اولویت‌ها را دارند اظهار کرد: شما پاسخ احساسات خود را به موقع می‌دهید و به موقع تکلیف اجتماعی را تشخیص می‌دهید و اقدام می‌کنید.  

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان اینکه برای شما انسان بودن کسانی که نیازمند کمک هستند مهم است گفت: اینکه ظاهر نیازمند و فکر و عقیده‌اش چیست برای شما مهم نیست، شما دنبال این هستید که امانت الهی را حفظ کنید و دل خدا را شاد کنید.

الفت در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهارکرد: آیت الله رییسی انسان بسیار ظریفی است و زمانی که ناهنجاری‌های جامعه را می‌بیند نمی‌تواند تحمل کند و عکس‌العمل نشان می‌دهد از زمانی که آیت الله رییسی در صدر قوه قضاییه قرار گرفته به دنبال این است که دستورالعمل چگونگی همکاری نهادها و سمن‌ها با قوه قضاییه تدوین شود. رییس قوه قضاییه معتقد است هفتاد درصد وظایف دستگاه قضاییه قابلیت دارد باسازمان‌های مردم نهاد به مشارکت گذاشته شود.

وی بیان کرد: آیت الله رییسی تربیت شده مکتب اهل بیت است، او می‌گوید با مردم کار کنید و با مردم بر مردم حکومت کنید. او معتقد است سازمان‌های مردم نهاد باید درحکومت کردن با نهاد حاکمیتی مثل قوه قضاییه مشارکت داشته باشند. او معتقداست ما باید سراغ آنها برویم و در سیاست‌گذاری‌ها با آن‌ها مشارکت کنیم در قضاوت کردن، اصلاح و تربیت، کاهش آسیب‌ها، اصلاح بزه‌دیده‌ها با انجمن‌ها و نهادهای مردمی مشارکت داشته باشیم.

معاون رییس قوه قضاییه با بیان اینکه آیت الله ریسی می‌گوید سمن‌ها را توانمند کنیم و فعالیت آن‌ها را تسهیل کنیم اظهارکرد: ماده ۲ دستورالعمل نحوه همکاری نهادهای مردمی با قوه قضاییه که با دقت تنظیم شده ما را مکلف کرده که رویکرد مشارکت مردمی را تقویت کنیم و اگر یک جایی مانعی به غیر حق برای آن‌ها ایجاد شد، مانع را مرتفع کنیم.  ارتقای توانمندی و ظرفیت سمن‌ها از جمله وظایف ماست و علاوه برآن ما می‌خواهیم ظرفیت قوه قضاییه را در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه سمن‌های ما ریشه در خانواده، بزرگ‌ترها، ریش سفیدها، گیس سفیدها و محبت و اهل بیت دارند اظهار کرد: ریشه سمن‌ها خیلی عمیق است،

معاون رییس قوه قضاییه اضافه کرد: اگر می خواهید خیری را از نفس بندازید کافی است او را از میدان بیرون بکشید و روی نیمکت ذخیره بگذارید. اگر بخواهیم خیری را منکوب کنیم کافی است چشمه احساسات او را خشک کنیم و اگر بخواهیم خیری را به حرکت دربیاوریم باید وضعیت را برایش ترسیم کنیم، با او یکرنگ باشیم، او را محرم بدانیم و به او بگوییم اقشار مختلف دچار چه وضعیتی شده اند.

وی ادامه داد: وقتی شرایط را مخلصانه در عالم برادری ترسیم کردیم آن‌وقت خیر به کمک هم نوعان خود می‌آید چون نوع دوست است.

در پایان این دیدار، با اعطای حکم توسط احمدی هنری شعبانی مدیر کل مشارکت های مردمی وسرمایه اجتماعی، احمد هوشنگی به عنوان مدیر کمیته انجمن‌های خیریه قوه قضاییه منصوب شد.

پس از ابلاغ دستورالعمل ریاست قوه قضاییه برای تدوین نحوه همکاری نهادهای مردمی با قوه قضاییه، ۲ کمیته مردم نهاد درحوزه های سلامت و انجمن‌های خیریه در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تشکیل شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۹-۱۰ ۱۱:۴۰

مردان بوالهوسی که زنان خود را از خانه خارج ساخته و با سواستفاده از بخشنامه های مسئولین و دور زدن قضات از برداخت مهریه خود فرار می کنند و زیادند کسانی که حتی شغلشات بساز و بفروش مسکن و ویلاست و با داشتن حداقل دو باب ویلا در اطراف کرج متاسفانه از دادگاه اعسار گرفته است