• سه‌شنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۹ / ۱۹:۲۲
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 99072921771
  • خبرنگار : 50176

کشت و پرورش چای ترش در لرستان

کشت و پرورش چای ترش در لرستان

ایسنا/لرستان کارشناس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: استان به دلیل برخورداری از تنوع اقلیمی، محل و رویشگاه طبیعی تعداد زیادی از گیاهان دارویی است.

قنبرپوری امروز ۲۹ مهرماه اظهار کرد: کشت و تولید این گیاه با توجه به تنوع اقلیمی، نیروی کار، بستر تولید و بازار داخلی و خارجی می‌تواند بستر مناسبی جهت تولید و اشتغال فراهم کنند.

وی تصریح کرد: چای ترش از خانواده مالواسه، گیاهی است یک‌ساله یا چندساله و می‌تواند به‌صورت درختچه‌ای و در حدود ۲/۵-۲ متر ارتفاع رشد داشته باشد.

کارشناس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان خاطرنشان کرد: این گیاه در اواخر شهریور یا اوایل مهرماه به گل می‌رود و کاسبرگ‌ها در طول پاییز آماده و قابل برداشت هستند.

قنبرپوری ادامه داد: کاسبرگ‌های گوشتی مانند که محتوی ۳۴-۲۲ دانه در هر کپسول است، احاطه شده‌اند.

وی اضافه کرد: از خواص دارویی این گیاه که خاصیت خنک‌کننده قوی برای بدن دارد، کاهش‌دهنده فشارخون، رقیق و تصفیه‌کننده خون، کنترل‌کننده کلسترول خون، اختلالات کبدی، صفراوی و همچنین آرام‌بخش است و برعکس چای که باعث دفع آهن می‌شود چای ترش خود یکی از منابع غنی آهن به شمار می‌آید.

کارشناس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان بیان کرد: دانه‌های آن دارای ۲۵-۱۸ درصد پروتئین هستند، دانه‌های این گیاه ادرارآور بوده و روغن قهوه‌ای حاصل از دانه‌های این گیاه در التیام زخم‌ها و بیماری‌ها مؤثر است از این گیاه برای سستی بدن، گیجی و سوءهاضمه استفاده می‌شود. همچنین دانه و کنجاله بذر چای ترش در تغذیه طیور کاربرد دارد.

قنبرپوری ادامه داد: این گیاه دوره‌های خشکی را تحمل می‌کند و دوره‌های خشکی در ماه‌های آخر رشد مطلوب است.

وی اظهار کرد: چای ترش، گیاهی روز کوتاه و به تغییرات طول روز و به سایه حساس است. وقتی روزها کوتاه‌تر می‌شوند گلدهی اتفاق می‌افتد.

کارشناس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان تصریح کرد: این گیاه قادر به رویش در مناطق گرمسیری تا معتدل استان است و می‌توان آن را به‌عنوان کشت دوم پس از محصولات پاییزه که در بهار برداشت می‌شوند به‌منظور افزایش درآمد کشاورزان نسبت به کشت آن مبادرت ورزید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha