• چهارشنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۹ / ۰۸:۴۷
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 99073021927
  • خبرنگار : 50182

"قاتلی" که موقع خواب سراغتان می‌آید!

"قاتلی" که موقع خواب سراغتان می‌آید!

ایسنا/کرمانشاه 13 قتل فقط در شش ماه! خیلی راحت و خیلی آرام و بی سر و صدا... بیشتر آدم ها در خواب قربانی این قاتل بی رحم می شوند. همین که برای فرار از سرما کنار شعله های گرم بخاری چشمانشان را روی هم می گذارند کم کم دچار سرگیجه و ضعف می شوند، اما سنگینی یک خواب عمیق اجازه نمی دهد چیزی بفهمند، خواب عمیقی که در نهایت به خواب ابدی شان تبدیل می‌شود!

همه چیز از همین بخاری و شعله هایی که زرد و قرمز می سوزند شروع می شود. قاتل خاموش از همین شعله ها جان می گیرد و آدم هایی را که کنارش آسوده به خواب رفته اند را به قتل می رساند.

هرساله این روزهای پاییز و زمستان که از راه می رسد کم نیستند خبرهایی با این تیتر که "قاتل خاموش جان چند نفر را گرفت". گاز منوکسید کربن حالا هرساله قربانیان بسیاری در سراسر جهان دارد و در ایران نیز با شروع فصل سرما تعداد قربانیان آن اوج می گیرد.

امسال تاکنون 13 نفر در کرمانشاه قربانی این قاتل خاموش شده و جان خود را بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن از دست داده اند و این در حالی است که هنوز فصل سرما شروع نشده. قسمت تلخ تر ماجرا هم آنجاست که همه این آدم ها قربانی یک سهل انگاری ساده شده اند، سهل انگاری در نصب وسایل گازسوز و گرمایشی.

دکتر سلیم خانی مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا با اشاره به جان باختن 13 نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن در استان در شش ماهه ابتدای امسال می گوید: متاسفانه هر ساله علی رغم هشدارهای بسیار شاهد فوت بسیاری افراد در اثر استنشاق گاز منوکسیدکربن و مسمومیت با این گاز هستیم.

او می گوید: گاز منوکسید کربن یک گاز بی رنگ و بی بو است و واقعا تشخیص آن کار دشواری است و تنها از روی برخی علائم در افراد می توان وجود این گاز در محیط را تشخیص داد.

وی سردرد، ضعف، سرگیجه، بی قراری، تهوع، استفراق، کاهش دید و ... را از جمله علائم مسمومیت با گاز منوکسید کربن عنوان می کند و می گوید: افراد با تشخیص این علائم باید بدانند که دچار مسمومیت شده و خود را به فضای باز و هوای آزاد برسانند.

او می گوید: متاسفانه قربانیان این قاتل خاموش همگی در خواب جان خود را از دست می دهند، چرا که در خواب فرد متوجه علائم مسمومیت نمی شود و خواب او رفته رفته سنگین شده و در نهایت پس از چند ساعت جان خود را از دست می دهد.

خانی تنها راه نجات از مسمومیت با گاز منوکسید کربن را استفاده از وسایل گرمایشی و گاز سوز استاندارد می داند و می گوید:  اگر افراد از وسایل گرمایشی استاندارد استفاده کرده و آن را به شیوه درست نصب کنند، قطعا شاهد اتفاقات تلخ اینچنینی نخواهیم بود.

خانی با اشاره به شروع فصل سرمایه و افزایش استفاده از وسایل گرمایشی می گوید: افراد باید از وسایل استاندارد استفاده کرده و حتما به شیوه درست و استاندارد این وسایل را نصب کنند تا شاهد افزایش آمار قربانیان گاز منوکسید کربن در پاییز و زمستان امسال نباشیم.

آتشپاد غلامرضا رضایی مدیرعامل اتشنشانی کرمانشاه هم با اشاره به حوادث تلخ و جان باختن بسیاری افراد بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن گفت: حوادث تلخی را در این زمینه شاهد بودیم که یک نمونه تلخ آن مرگ پدر و پسری مسافری بود که فروردین امسال به کرمانشاه آمده بودند و با چادر زدن در پارک "شبدیز" برای فرار از سرما، پیک نیک را داخل چادر برده و چند ساعت بعد هر دو به خواب ابدی رفته بودند و تا چند روز هم کسی متوجه مرگ آنها نشده بود.

او می گوید: حوادث اینچنینی بسیار است که کام همه ما را تلخ می کند و متاسفانه تمام قربانیان در خواب جان خود را از دست می دهند، چرا که در خواب متوجه علائم مسمومیت نمی شوند و بعد از چند ساعت استنشاق گاز برای همیشه به خواب می روند.

رضایی می گوید: قسمت تلخ ماجرا زمانی است که علت مسمومیت را بررسی می کنیم و متاسفانه همه چیز به یک سهل انگاری ساده ختم می شود.

این آتشنشان پیشکسوت معتقد است: اگر مردم از وسایل گرمایشی استاندارد استفاده کنند و آنها را به شیوه ای درست نصب کنند، شاهد اتفاقات تلخ اینچنینی نخواهیم بود و کسی قربانی این قاتل خاموش نخواهد شد.

رضایی می گوید: در کنار خرید وسیله استاندارد گرمایشی، نصب درست آن هم بسیار اهمیت دارد و افراد باید قبل از نصب وسیله گرمایشی حتما از باز بودن مسیر دودکش اطمینان حاصل کنند.

وی ادامه می‌دهد: ارتفاع دودکش از سقف باید 1.5 متر بوده و حتما باید از کلاهک(H) مانند استفاده شود، همچنین باید طول شلنگ گاز نهایتا 60 سانتیمتر باشد. متاسفانه شاهد هستیم برخی شلنگ سه تا چهار متری خریداری می کنند و در صورت کوچکترین آسیب به شلنگ در طول این مسیر قطعا خطر نشست گاز و خطرات بعدی آن وجود دارد.

او می‌گوید: وسیله گرمایشی باید حداقل 30 سانتیمتر از دیوار فاصله داشته و حتما از لوله استاندارد برای آن استفاده شود و به هیچ عنوان نباید از لوله های قابل انعطاف فنری خرطومی یا آکاردئونی به عنوان لوله بخاری استفاده شود، چرا که این لوله ها آسیب پذیر بوده و گاز منوکسید کربن به راحتی از آنها نشت می کند.

رضای می گوید: افراد باید هنگام نصب بخاری حتما از افراد دارای مهارت و تجربه استفاده کرده و هنگام روش بودن وسیله گرمایشی دقت داشته باشند که لوله خروجی آن داغ باشد، در اینصورت مشخص است که گاز تولیدی وارد لوله شده و از دودکش خارج می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha