• چهارشنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۹ / ۰۹:۰۸
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 99073021957
  • خبرنگار : 50180

کشت 3100 هکتاری کلزا در مناطق معتدل و سرد کرمانشاه

کشت 3100 هکتاری کلزا در مناطق معتدل و سرد کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از اتمام کشت کلزا در مناطق معتدل و سرد استان خبر داد.

 دکتر سیدافشین صفوی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه عمده کشت کلزا در مناطق معتدل و سرد استان انجام می‌شود، گفت: هم اکنون پرونده کشت کلزا با  3164 هکتار در مناطق معتدل و سرد استان بسته شده و تنها کشاورزان مناطق گرمسیر استان ظرف 10 تا 15 روز آینده فرصت کشت کلزا در اراضی خود را دارند.

صفوی با اشاره به اینکه در همه شهرستانهای استان کرمانشاه بجز شهرستان پاوه کشت کلزا انجام می‌شود، پیش بینی کرد: امسال سطح زیر کشت کلزا در استان کرمانشاه به حدود 3600 هکتار برسد.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اضافه کرد: در سال زراعی گذشته سطح برداشت کلزا در مزارع استان 2814 هکتار بود.

صفوی در ادامه با اشاره به اقتصادی بودن کشت کلزا، گفت: خرید محصول از کلزاکاران به صورت تضیمنی بودهT ضمن اینکه امسال برای نخستین بار کشت قرارداnی کلزا در حال انجام است که با توجه به امتیازات کشت قراردادی کلزا مثل خرید با پنج درصد بیش از قیمت خرید تضمینی امیدواریم شاهد استقبال کشاورزان مناطق گرمسیر استان از کشت کلزا باشیم.

وی با بیان اینکه کلزا یکی از محصولات استراتژیک به‌شمار می‌رود که با کاشت آن می‌توان کشور را از واردات دانه‌های روغنی بی‌نیاز کرد، گفت:  کشت کلزا در تناوب با گندم و جو موجب افزایش پایداری تولید این محصولات به وسیله کاهش علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها خواهد شد.

صفوی ادامه داد: از بین دانه‌های روغنی، کلزا به دلیل خاصیت سازگاری با محیط، ارزش تناوبی بالا، نیاز آبی کم، کنترل علف‌های هرز، مقاومت به سرما، استفاده بهینه از رطوبت و بارندگی، برداشت زودهنگام و در نتیجه آماده شدن زمین برای کشت دوم و داشتن ۴۰ درصد روغن بسیار با کیفیت و ۵۷ درصد کنجاله برای تعلیف دام یکی از دانه‌های روغنی با کیفیت و ایده‌آل است که توجه به توسعه کشت آن می‌تواند تحول بزرگی در بخش کشاورزی ایجاد کند.


انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha