• چهارشنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99073022161
  • خبرنگار : 71605

تلاش گوترش برای نزدیک کردن قبرس ترک و یونانی نشین

تلاش گوترش برای نزدیک کردن قبرس ترک و یونانی نشین

سخنگوی سازمان ملل گفت: آنتونیو گوتروش، دبیرکل سازمان ملل انتظار دارد که انتخاب "ارسین تاتار" به عنوان رئیس جمهور جمهوری خودخوانده قبرس ترک نشین، به نزدیک‌تر کردن جوامع قبرس یونانی و ترک‌نشین کمک کند.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، به گفته "استفان دوجاریک"، گوترش همچنین از تمام طرفین خواست از انجام اقداماتی که می‌تواند مذاکرات را تضعیف کند، خودداری کنند.

دومین دور انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه در قبرس شمالی برگزار شد. بنا بر نتایج، تاتار کاندیدای ملی‌گرا که مورد حمایت ترکیه است، ۵۱.۷ درصد آرا را به دست آورد و رئیس جمهور قبرس شمالی شد.

دوجاریک اظهار کرد: ما ادامه توسعه و اجرای اقدامات سازنده اعتماد را که مسلماً باعث نزدیک‌تر کردن دو کشور به یکدیگر است، تشویق می‌کنیم. دبیرکل سازمان ملل همچنین از قبرس یونانی و ترک‌نشین و تمام طرفین مربوطه درخواست دارد از انجام هرگونه عمل یک‌جانبه‌ای که می‌تواند چشم‌انداز مذاکرات مجدد را تضعیف کند، خودداری کنند.

تاتار یک سیاست‌مدار طرفدار ترک و طرفدار سرسخت راه‌حل دو-کشور در قبرس است، و امکان اتحاد مجدد جوامع یونان و ترک را انکار می‌کند. تاتار حمایت خود از سیاست خارجی ترکیه را ابراز داشته و عملیات آزاردهنده این کشور در شمال شرقی روسیه را مورد تأیید قرار داده است. در عوض رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز در جریان انتخابات اخیر از تاتار حمایت کرد.

قبرس در سال ۱۹۷۴ بعد از حمله ترکیه به این جزیره در پاسخ به قیام قبرسی‌های یونان که به تغییر دولت انجامید، بین جوامع ترک و یونانی تقسیم شد. در سال ۱۹۸۳، جمهوری ترک قبرس شمالی بدون آنکه از سمت هیچ کشوری جز ترکیه به رسمیت شناخته شود، اعلام استقلال کرد.

ایالات متحده سعی کرده در گفت‌وگوی اتحاد مجدد میانجی‌گری کند، اما این تلاش ناکام مانده و مذاکرات از سال ۲۰۱۷ کاملاً متوقف مانده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha