• شنبه / ۳ آبان ۱۳۹۹ / ۰۳:۳۳
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 99080100076
  • خبرنگار : 71650

تاثیر مخرب همراهی والدین در تقلب کردن دانش آموزان

تاثیر مخرب همراهی والدین در تقلب کردن دانش آموزان
عکس تزئینی است.

یک روانشناس با اشاره به همراهی برخی والدین در تقلب کردن دانش آموزان هنگام پرسش و پاسخ مجازی، گفت: والدین باید توجه داشته باشند که دانش آموز کنونی، شهروند آینده این جامعه است و از این رو آموزش کنترل درونی به دانش آموز و عدم تقلب در هنگام نبود کنترل بیرونی در آموزش مجازی، امری مهم محسوب می‌شود.

شبنم طلوعی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تقلب دانش آموزان در آموزش مجازی و با تاکید بر اینکه اصل موضوع تقلب امری نکوهیده است، گفت: والدین باید بدانند که همراهی دانش آموزان در تقلب کردن امری غلط است چراکه اولویت دانش آموزان کسب مهارت است و نه کسب نمره؛ همچنین وظیفه والدین در هنگام درخواست فرزندان برای کمک رسانی آن‌ها در تقلب، بی‌تفاوتی و نادیده گرفتن فرزند است.

این روانشناس معتقد است که والدین باید در هنگام تقلب کردن فرزند او را تنها بگذارند و به او در این راه کمک نکنند چراکه تقلب کردن یا تقلب نکردن نوعی قانونمندی در منزل است و رقتار والدین پایبندی به این قوانین را نشان می‌دهد.

طلوعی افزود: در آموزش مجازی و پرسش و پاسخ مجازی دانش آموزان، تقلب کردن به دلیل حذف کنترل بیرونی و نظارت مستقیم آموزگار، درصورتی که از پیش به دانش آموز مسئولیت پذیری و نحوه کنترل درونی آموزش داده نشده باشد، امری طبیعی است.

این روانشناس اظهار کرد: در شرایط کنونی که آموزش به صورت مجازی انجام می‌شود نظام آموزشی، آموزگاران و والدین باید مدیریت رفتاری دانش‌آموزان را یاد بگیرند چراکه با حذف نظارت بیرونی از سوی آموزگاران، کنترل بیرونی حذف می‌شود و در نهایت دانش آموز به تقلب روی می‌آورد.


به گفته‌ی وی، با حذف کنترل بیرونی تنها عاملی که منجر به عدم تقلب دانش آموز و مسئولیت پذیری وی در قبال آموزش می‌شود، کنترل درونی اوست که به آموزش از طرف والدین و نظام آموزشی نیاز دارد.

طلوعی با اشاره به اینکه اگر والدین مهارت‌های فرزند پروری را آموزش دیده باشند به راحتی می‌توانند فرزندی مسئولیت پذیر تربیت کنند، ادامه داد: این مسئولیت پذیری کمک می‌کند تا کنترل درونی جایگزین کنترل بیرونی شود و دانش آموز با مسئولیت پذیری از تقلب خودداری کند. همچنین پروسه تقلب کردن در صورتی برای دانش آموز  طبیعی محسوب می‌شود که این آموزش‌ها از پیش به او داده نشده باشد.

این روانشناس درباره نحوه برخورد والدین و آموزگاران با تقلب کردن دانش آموز، گفت: در صورتی که آموزگاران و والدین متوجه تقلب دانش آموز شدند، به هیچ عنوان نباید تقلب کردن او را یادآوری کنند، راه حل آن نیز با توجه به سن دانش آموز متغیر است برای مثال برای کودکان می‌توان از تکنیک‌های بازی درمانی و قصه گویی خلاق استفاده کرد.


به گفته‌ی طلوعی، والدین پس از اینکه متوجه تقلب کردن فرزند خود می‌شوند می‌توانند به راحتی از موضوع عبور کنند اما نباید در آموزش کنترل درونی و عدم تقلب او سهل انگاری کنند.


وی افزود: والدین در ابتدا می‌توانند فرزند و تقلب او را نادیده بگیرند چراکه نایده گرفتن تنبیهی برای فرزند محسوب می شود. والد با نایده گرفتن به کودک تلنگر می زند که برایم مهم نیست. کودک پاداش منفی دریافت می‌کند و این پاداش منفی همراه با بی تفاوتی به مرور به کودک می‌فهماند که در حال طی کردن مسیر اشتباهی است.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha