• شنبه / ۳ آبان ۱۳۹۹ / ۱۴:۲۲
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 99080301355
  • خبرنگار : 71467

افزایش ۱۰۹ درصدی هزینه خانوارهای ایرانی در خرید خودرو

افزایش ۱۰۹ درصدی هزینه خانوارهای ایرانی در خرید خودرو

در حالی طی ماه گذشته هزینه خانوارهای ایرانی نسبت به پارسال بیش از ۴۱ درصد افزایش داشته که در این بین خودرو بالاترین حد تورم را به خود اختصاص داده و هزینه‌های مردم در این بخش به طور متوسط ۱۰۹ درصد نسبت به پارسال افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، اخیرا مرکز آمار وضعیت شاخص تورم در مهرماه را اعلام کرد که نشان داد تورم نقطه به نقطه (تغییر قیمت نشبت به ماه مشابه سال قبل) در مقایسه با شهریورماه هفت درصد افزایش یافته بود و براین اساس متوسط هزینه خانوارهای ایرانی در مقایسه با مهرماه سال گذشته برای خرید کالا و خدمات ۴۱.۴ درصد رشد داشت.

وضعیت تورم ماهانه نیز از این حکایت داشت که نرخ آن به هفت درصد در مهر ماه رسیده بود که نسبت به شهریور افزایش ۳.۴ درصدی داشته است. اما بررسی جزئیات هزینه‌ای خانوارها در بین کالا و خدمات نشان می‌دهد که بالاترین حد افزایش قیمت مربوط به حوزه حمل و نقل که در آن انواع قیمت خودرو وجود دارد، است؛ به طوری که هزینه مردم برای تهیه خودرو و مجموعه حمل و نقل نسبت به شهریورماه ۱۷ درصد و در مقایسه با مهرماه سال گذشته تا ۱۰۹.۵ درصد افزایش قیمت داشته است.

این در حالی است که در چند ماه اخیر بازار خودرو با افزایش قیمت همراه بوده و با وجود اما و اگرهای بسیاری که بین دستگاه‌های مربوطه در رابطه با قیمت گذاری و کنترل بازار خودرو وجود داشته، هنوز این بازار کنترل نشده است.

ورود خودرو به بورس یا خارج کردن قیمت گذاری از شورای رقابت و انجام قیمت گذاری توسط سازمان حمایت از جمله مسائلی بوده که در این مدت مطرح شده اما هنوز هیچ یک به مرحله نهایی و اجرا نرسیده است.

افزایش تورم در حوزه حمل و نقل و در صدر ایستادن آن نسبت به سایر کالا و خدمات طی ماه‌های اخیر تکرار شده است.

اما آنچه در تورم مهرماه اتفاق افتاده نشان می‌دهد که بعد از حمل و نقل، میوه و خشکبار با ۵۴ درصد، نان و غلات ۵۲.۶ درصد و سبزیجات با ۵۱.۵ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به سایر کالا و خدمات در مقایسه با مهرماه سال گذشته داشته‌اند.

افزایش قیمت کالای غیر خوراکی در مقایسه با شهریورماه نیز اینگونه بوده که بیشترین افزایش مربوط به گروه حمل و نقل با ۱۷ درصد، گروه «مبلمان و لوازم خانگی»که شامل بخاری گازی، فرش ماشینی، لوازم پلاستیکی آشپزخانه، یخچال و ظروف شیشه‌ای آشپزخانه می‌شود با ۸.۲، گروه «تفریح و فرهنگ» شامل لپ‌تاپ، قطعات کامپیوتر، دوربین عکاسی و دوچرخه بچه‌گانه با ۷.۳ درصد بوده است.

همچنین در بین کالاهای خوراکی و آشامیدنی بیشترین افزایش قیمت ماهانه مربوط به گروه «روغن‌ها و چربی» با ۱۶.۴ درصد است که دراین گروه کره پاستوریزه حیوانی و روغن جامد قرار دارند. بعد از آن گروه «شیر، پنیر و تخم مرغ» با ۷.۷ درصد و گروه «سبزیجات» با ۷.۶ درصد قرار دارد.

در بین سایر خدمات نیز می‌توان به افزایش ۱۲.۸ درصدی تورم در گروه آب، برق و سوخت در فاصله بین شهریورماه تا مهرماه اشاره کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha