• یکشنبه / ۴ آبان ۱۳۹۹ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99080401798
  • خبرنگار : 71457

خشم مخالفان سودانی از توافق عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی/ فراخوان‌ها برای تظاهرات

خشم مخالفان سودانی از توافق عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی/ فراخوان‌ها برای تظاهرات

گروه‌های سیاسی برجسته سودان مخالفت خود را با توافق حاصل شده جهت عادی سازی روابط میان خارطوم و تل‌آویو با کمک آمریکا را محکوم کردند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، برخی از مسؤولان سودانی گفته‌اند که برای این عادی‌سازی، باید پارلمان انتقالی که هنوز تشکیل نشده است، با آن موافقت کند.

مساله عادی سازی با رژیم صهیونیستی، برای سودان که در گذشته منتقد سفت و سخت این رژیم بود، امری حساس به حساب می‌آید و باعث دودستگی نظرات میان رهبران نظامی و غیرنظامی که هدایت دوره انتقالی را بعد از کنار زدن عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان در سال ۲۰۱۹ برعهده دارند، شده است.

از جمله طرف‌هایی که از این توافق انتقاد کرده‌اند، گروه‌های اجماع ملی، ائتلاف چپ‌گرا و عنصر اصلی در ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر است که انتفاضه علیه عمر البشیر از آن برخاست.

همچنین حزب کنگره مردمی سودان که یک گروه اسلامی حامی عمر البشیر است، این توافق را محکوم کرده است.

حزب کنگره مردمی هم خواهان آمدن به خیابان‌ها برای لغو توافق عادی سازی با رژیم صهیونیستی شد.

صادق المهدی، رهبر حزب مخالف الامه روز پنج‌شنبه هشدار داد که اگر دولت به مسیر عادی سازی ادامه دهد، حمایت حزب الامه را دیگر نخواهد داشت.

این در حالی است که برخی از سودانی‌ها معتقدند که اگر عادی سازی به نفع شرایط اقتصادی سودان باشد و اعتراضاتی را در خیابان‌ها به دنبال نداشته باشد، آنها ممکن است با این عادی سازی موافقت کنند.

این حزب که موسسش حسن الترابی است، در بیانیه‌ای اعلام کرد که از احزاب سیاسی و سازمان‌های اجتماعی و گروهی و مردمی و سایر بخش‌های جامعه می‌خواهد که علیه موضع نهاد انتقالی بایستند و به خیابان‌ها بیایند تا تصمیم عادی سازی را ملغی کنند.

در این بیانیه از تمامی گروه‌های مردمی خواسته شده است تا جبهه مردمی گسترده‌ای را در مخالفت با عادی سازی با رژیم صهیونیستی تشکیل دهند.

کنگره مردمی در عین محکوم کردن این تصمیم، از دولت اجرایی و شورای حاکمیتی می‌خواهد تا از این تصمیم صرف نظر کنند و در مسیر برقراری روابط با رژیم غاصب صهیونیستی قدم برندارند و تصمیم گیری درخصوص مسائل سرنوشت‌ساز را به دولت منتخب واگذار کنند نه به دولتی که سفارت خانه‌ها و سازمان‌های خارجی آن را هدایت می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha