• دوشنبه / ۵ آبان ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99080502485
  • منبع : نمایندگی همدان

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان همدان مطرح کرد

اقدام خودسرانه فدراسیون کوهنوردی در حذف نام «یخچال» از طرح سیمرغ

اقدام خودسرانه فدراسیون کوهنوردی در حذف نام «یخچال» از طرح سیمرغ

ایسنا/همدان رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان همدان گفت: ما هم اذعان داریم که قله «کوبُره» بلندترین قله استان است اما تنها معیار بلندترین قله بودن برای حضور در طرح سیمرغ کفایت نمی‌کند.

علیرضا گوهری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: قله کوبُره تویسرکان حدود ۱۵ متر بلندتر از قله یخچال الوند است و این مسئله در مستندات و مکتوبات ما از ۳۰ سال پیش وجود داشته اما برخی به اشتباه فکر می‌کنند تازه کشف شده یا اینکه ما پافشاری می کنیم یخچال بلندتر است.

وی ادامه داد: معیار ارتفاع فقط یکی از فاکتورهای حضور در طرح سیمرغ است و قله باید زیرساخت مورد نیاز مانند پناهگاه و مسیر دسترسی ایمن را هم داشته باشد و تبعات کمتری به محیط زیست وارد کند.

گوهری خاطرنشان کرد: وقتی یک قله در قالب طرح سیمرغ قرار می‌گیرد، متقاضیان زیادی از سراسر کشور برای صعود در آنجا حضور پیدا می‌کنند و قطعاً دوستان تویسرکانی اقدام به ساخت پناهگاه خواهند کرد اما ما مخالف صددرصد ایجاد زیرساخت و تخریب منطقه هستیم چراکه این تخریب ها در قله یخچال اتفاق افتاده است پس چرا ما باید منطقه دیگری را نابود کنیم؟

وی با بیان اینکه اقدام صورت گرفته یک تصمیم نسنجیده و عجولانه بوده است، توضیح داد: طی صحبتی که با شایسته، مدیر اداره ورزش و جوانان شهرستان تویسرکان داشتم، او گفت که این شهرستان فقط ظرفیت اسکان حدود ۲۵ نفر را در خوابگاه‌های ورزشی خود دارد در حالیکه حدوداً یک تیم ۴۰ نفره معمولاً برای صعود از استان های دیگر می آیند.

گوهری مطرح کرد: قله یخچال به واسطه ایمنی که در مسیر آن وجود دارد، برنامه ریزی و تدارک امدادونجات و منسوب بودن به امام عصر(عج)، قله شاخص استان همدان است، به همین علت ما مراتب اعتراض خود را کتباً به فدراسیون اعلام کردیم.

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان همدان در پایان یادآور شد: اعتراض ما بدین شکل است که با توجه به این مسئله که فدراسیون کوهنوردی انتخاب قله شاخص هر استان را به هیئت کوهنوردی استان‌ها تفویض کرده بود، چرا این اقدام خودسرانه را انجام داده و شأن هیئت را حفظ نکرده است؟

به گزارش ایسنا، چد روز پیش اداره ورزش و جوانان تویسرکان اعلام کرد که با تأیید سازمان نقشه برداری کشور و فدراسیون کوهنوری، قله کوبُری در تویسرکان، به عنوان مرتفع‌ترین قله استان همدان ثبت شد و در زمره ۳۱ قله طرح سیمرغ قرار می‌گیرد. در طرح سیمرغ ۳۰ قله مرتفع کشور ثبت شده و هیئت‌های کوهنوردی بیشترین صعود را از این قله‌ها دارند.

قله یخچال که قله یخچال‌صاحب یا قله یخچال صاحب‌الزمان و قله گاوبره نیز نامیده می‌شود، یکی از قله‌های واقع در کوهستان الوند است و به علت ذوب دیرهنگام برف‌های این قله، به آن یخچال گفته می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha