• سه‌شنبه / ۶ آبان ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99080603180
  • خبرنگار : 71415

پیشنهاد پوتین به ناتو برای انجام بازرسی جهت جلوگیری از تقویت موشکی

پیشنهاد پوتین به ناتو برای انجام بازرسی جهت جلوگیری از تقویت موشکی

رئیس جمهور روسیه پیشنهاد داد ناتو و کشورش از پایگاه‌های نظامی یکدیگر بازرسی‌های متقابل داشته باشند تا به این وسیله استقرار موشک‌های جدید در اروپا در پی انحلال یک معاهده کنترل تسلیحات هسته‌ای میان آمریکا و روسیه در سال گذشته میلادی، معلق شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آمریکا و روسیه هر دو سال گذشته میلادی از معاهده کنترل تسلیحاتی موسوم به معاهده سلاح‌های هسته‌ای میان‌برد خارج شدند در حالی که یکدیگر را از بابت نقض این معاهده مقصر دانستند.

با این حال ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه متعهد شد هیچ نوع تسلیحاتی که طبق این معاهده ممنوع بود مستقر نکند تا آمریکا هم چنین تسلیحاتی را در اروپا مستقر نکند.

واشنگتن با حمله به این اظهارات پوتین، روسیه را متهم کرد به اینکه پیشتر موشک‌هایی را که موجب نقض بندهای معاهده سلاح‌های هسته‌ای میان‌برد شده بودند، مستقر کرده است اما مسکو این ادعا را رد کرد.

روز دوشنبه پوتین در ادامه اظهارات قبلی‌اش، پیشنهاد داد آمریکا و هم‌پیمانانش در ناتو بازرسی‌هایی با هدف اطمینان پیدا کردن از اینکه سلاح‌های سابقا ممنوع شده استقرار نیافته‌اند، انجام دهند.

پوتین در بیانیه‌ای گفت، اینکه آمریکا از معاهده سلاح‌های هسته‌ای میان‌برد خارج شد "اشتباهی جدی" بود که باعث بدتر شدن ریسک یک رقابت بر سر تسلیحات موشکی، افزایش پتانسیل تقابل و لغزش به سمت تشدید کنترل نشده تنش‌ها شد.

این رئیس جمهور روسیه خاطر نشان کرد: در وضعیت‌هایی مثل این، تلاش‌های قدرتمندی لازم است تا مساله کمبود اعتماد را رفع کند، ثبات منطقه‌ای و جهانی را تقویت کند و ریسک‌های برآمده از سوءتفاهم‌ها و اختلافات در حوزه تسلیحات موشکی را کاهش دهد.

او خاطر نشان کرد، در چارچوب بازرسی‌های متقابل، کارشناسان روس می‌توانند به تاسیسات دفاع موشکی آمریکا در اروپا بروند تا در خصوص اینکه نمی‌توان آنها را برای پرتاب موشک‌های سطح به سطح به جای موشک‌های رهگیر تطبیق داد، اطمینان پیدا کنند.

روسیه نیز به نوبه به ناتو پیشنهاد دسترسی با هدف بازرسی از واحدهای روسیه در غربی‌ترین نقطه این کشور یعنی کالینینگراد را می‌دهد تا اطمینان یابند که این واحدها مجهز به موشک‌های کروز پرتابی از زمین ۹M۷۲۹ نیستند.

پوتین روز دوشنبه تاکید کرد، روسیه معاهده سلاح‌های هسته‌ای میان‌برد را با استقرار چنین موشک‌هایی نقض نکرده اما عنوان کرد، کشورش "با روح حسن نیت" می‌تواند آنها را تا زمانی که ناتو هم سلاح‌های قبلا ممنوع شده توسط معاهده را در اروپا مستقر نکند، در بخش غربی خود مستقر نسازد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha