• سه‌شنبه / ۶ آبان ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99080603447
  • خبرنگار : 50038

دیاری که به واقفانش می‌نازد ...

دیاری که به واقفانش می‌نازد ...

ایسنا/همدان ۶۳ درصد از اراضی شهرستان ملایر موقوفه است و این دیار از گذشته های دور تاکنون مهد واقفین خیراندیشی بوده که اموال و دارایی خود را در زمینه های علمی، آموزشی، عمرانی، بهداشتی و درمانی، فرهنگی، ترویج آموزه های قرآنی، رسیدگی به زائران امام حسین(ع) و ... وقف کرده اند.

گویی برکات این سنت حسنه و باقیات و صالحات در زندگی مردمان این خطه از ایران زمین جاری و ساری است و آثار آن تا ابد ادامه دارد، ملایری ها جزء برترین های حوزه وقف در کشور محسوب می شوند و فرهنگ غنی «وقف» در دل این آب و خاک نهادینه شده و همچنان ادامه دارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ملایر با اشاره به وجود ۱۹۳ موقوفه در سطح این شهرستان، تأکید کرد: اساس کار ما عمل کردن دقیق به نیات واقفین است و حوزه کاری اوقاف به چند بخش شامل اجارات، امور فرهنگی، حقوقی، ثبتی، عمرانی و مالی تقسیم بندی می شود.

پژمان جعفری با اشاره به اینکه در حوزه اجارات، از دهه وقف سال گذشته تاکنون با حجم بالای مراجعات مواجه بوده ایم، اظهار کرد: ۳۵۱۵ مورد قرارداد اجاره موقوفات تنظیم و یا تجدید و نقل و انتقالات انجام شده است. در بحش ثبتی نیز از سال گذشته تا به امروز ۱۷۶ هکتار سند مالکیت برای موقوفات شهرستان أخذ شده که ۴۴۵ متر از آن تجاری بوده است.

وی به تشریح اقدامات انجام شده در حوزه عمرانی پرداخت و گفت: پروژه تجاری میدان جهاد در قالب سرمایه گذاری به انجام رسید همچنین در هفته دولت امسال دو پروژه تجاری تعریف کردیم که کارهای مقدماتی آنها انجام و پروانه ساختمانی گرفته شده و در حال نقشه بردای هستیم.

جعفری خاطرنشان کرد: این پروژه ها شامل مجتمع تجاری مسکن مهر با ۶۰۰۰ متر زمین و ۵۰۰۰ متر اعیانی با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان و دیگری پروژه مجتمع تجاری مبلمان ملایر، در زمینی به مساحت ۶۰۰۰ متر و ۱۵ هزار متر عیانی با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان است که تا یک ماه دیگر عملیات خاکبرداری این دو پروژه بزرگ آغاز می شود.

وی بیان کرد: در بحث حقوقی نیز از سال گذشته تاکنون ۴۰ پرونده علیه متصرفین به اموال و اراضی موقوفه ملایر داشتیم که در پی آن ۲۰ هزار متر مربع از این راضی به ارزش دو میلیارد تومان برگردانده شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ملایر به خلع ید از یک رقبه به مساحت ۱۰ هزار مترمربع به ارزش ۳۰ میلیارد تومان اشاره کرد و افزود: احکام قضایی این پرونده به نفع اداره اوقاف صادر شد.

این مقام مسئول به دیوارنویسی، بازسازی، تعمیر و کف سازی، تجهیز و نصب لوازم بازی کودکان در پارک بانوان، محوطه سازی استخر سیفیه و محوطه سازی فضای سبز قسمت پایینی مقبره سیف الدوله اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در زمینه عمران امامزادگان نیز کف سازی محوطه ورودی امامزاده طجر سامن و ساخت نمای ورودی امامزاده عبدالله(ع) شهر ملایر در دست اقدام است، گفت: احکام ۱۶۰ نفر اعضای هیئت امنای بقاع متبرکه ملایر تمدید و یا صادر شده است.

توزیع ۶۶۲۰ بسته موادغذایی بین خانواده های کم درآمد

جعفری افزود: از ابتدای شیوع بیماری کرونا از محل نیات واقفین ۶۶۲۰ بسته موادغذایی به ارزش دو و نیم میلیارد تومان تهیه و بین جامعه هدف که عمدتاً خانواده های تحت پوشش و نیازمند بوده اند، توزیع شد.

وی با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون طی ماه مبارک رمضان و ماه محرم، ۴۶۲۰ بسته معیشتی در بین خانواده‌های جامعه هدف و نیازمند توزیع شد، ادامه داد: با توزیع بسته‌های معیشتی دهه وقف، تعداد بسته‌ها به ۶۶۲۰ بسته می‌رسد و مبلغ هزینه شده برای این بسته بیش از دو و نیم میلیارد تومان از عواید موقوفات سیف‌الدوله و در راستای نیت واقف بوده است.

این مقام مسئول از توزیع ۲۳۰۰ بسته لوازم التحریر در مجموع به ارزش ۷۰۰ میلیون تومان، توزیع بیش از ۳۰ هزار پُرس غذای گرم به ارزش ۶۰۰ میلیون تومان و انجام کمک های موردی در مجموع به مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان به تعداد ۱۲۰۰ نفر بیمار نیازمند در بحث تهیه دارو و درمان طی این مدت خبر داد.

وی با بیان اینکه در بحث مقابله و پیشگیری از کرونا از اسفندماه سال گذشته تاکنون بیش از ۷۰۰ میلیون تومان تجهیزات و اقلام بهداشتی، دستکش، ماسک و ... در اختیار بیمارستان ها و مراکز درمانی قرار داده ایم، گفت: با همکاری مجمع خیرین سلامت و مؤسسه خیریه آل یاسین، بیماران صعب العلاج نیازمند شناسایی شدند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ملایر خاطرنشان کرد: در همین راستا بین ۸۳۰ بیمار نیازمند سبد غذایی توزیع شد و به هرکدام از آنها متناسب با نوع داروهای که مصرف می کنند مبلغی پرداخت کردیم که این رقم در کل بیش از ۳۵۰ میلیون تومان از محل نیات واقفین بود.

جعفری با بیان اینکه برنامه‌های دهه وقف امسال محدود شده است، افزود: برنامه‌ها امسال بیشتر به سمت تهیه بسته‌های معیشتی و کمک درمانی برای بیماران نیازمندان رفته است، در همین راستا همزمان با دهه وقف ۲۰۰۰ بسته معیشتی از محل عواید موقوفات سیف‌الدوله بین خانواده‌های جامعه هدف شامل خانواده‌های زیر پوشش نهادهای حمایتی، کارگران فضای سبز و تنظیف شهرداری، انجمن حمایت از خانواده‌های زندانیان و... توزیع می‌شود.

وی بیان کرد: طی مراسمی از ۱۰ نفر از اعضای کادر درمان شهرستان به نمایندگی از ۱۴۰ نفر عضو کادر درمان فعال در بخش نگهداری و مراقبت از بیماران کرونایی، با صرف هزینه ای افزون بر ۱۰۰ میلیون تومان، تجلیل و از تلاش ها و خدمات ایثارگرانه این عزیزان تقدیر شد.

ضرورت وقف های جدید متناسب با نیاز جامعه

معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ملایر نیز به جایگاه شاخص ملایر در بحث وقف اشاره و اعلام کرد: بیش از ۶۳ درصد از اراضی این شهرستان موقوفه بوده و بیشترین و بزرگترین موقوفات مربوط به شادروان مرحوم سیف‌الدوله است.

حمیدرضا نوروزی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: موقوفات این واقف خیراندیش در حوزه‌های بهداشت و درمان، آموزشی، اطعام و روضه ‌خوانی بود و تاکنون عواید موقوفات آن در توسعه شهرستان نقش ویژه‌ای داشته است.

وی با تأکید بر ضرورت ورود واقفان به وقف های جدید و متناسب با نیاز روز جامعه، تصریح کرد: کمک به زوج‌های جوان، ترویج علم روز، درمان بیماران صعب‌العلاج٬ وقف فرهنگی، اشتغالزایی، کمک به مدارس و ... از نیازهای امروز در حوزه موقوفات در ملایر به شمار می رود.

نوروزی با اشاره به ارائه مشاوره به واقفان در هنگام وقف اموال، گفت: البته نیت واقف مهم است و ما نیز تنها در راستای عمل به نیت واقف و مجوزهای سازمان برای موقوفات عمل می‌کنیم.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه ملایر اظهار کرد: امسال یک مورد منزل مسکونی واقع در خیابان سعدی از سوی یک بانوی واقف ملایری به ارزش دو میلیارد تومان وقف شد.

وی با اشاره به اینکه یک مورد وقف دیگر نیز مربوط به یک مغازه تجاری است که مراحل نهایی ثبت شدن را طی می کند، افزود: در راستای به روز کردن نیات واقفین با تلاش های صورت گرفته ما مجوز ولی فقیه را در «نظریه مصرف» گرفتیم.

نوروزی با اشاره به اینکه در همین راستا ۳۵۰ میلیون تومان از محل نیات واقفین در حوزه تعمیر و تجهیز مدارس مناطق محروم در بخش های سامن، مرکزی و جوکار هزینه شد، گفت: در بحث برگزاری مراسم محرم و صفر نیز به سمت شور و شعور حسینی پیش رفتیم.

وی با تأکید بر اینکه برای نخستین بار در محل نیت واقف در دهه اول محرم مراسم عزاداری با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در فضای باز برگزار شد، گفت: با توجه به شیوع کرونا امسال بسیاری از برنامه های به صورت مجازی اجرا شد.

معاون اداره فرهنگی اوقاف و امور خیریه ملایر به راه اندازی دو کانال در فضای مجازی به نام های تکیه ابوالفضل(ع) و امامزاده عبدالله(ع) ملایر و اطلاع رسانی در این کانال ها اشاره و خاطرنشان کرد: در نیمه شعبان و نیمه ماه مبارک رمضان نیز با همکاری سایر ادارت، کاروان شادی راه اندازی شد.

سیف‌الدوله؛ بزرگترین واقف ملایر

سلطان محمد قاجار ملقب به سیف‌الدوله، نوه چهل و هشتم فتحعلی‌شاه قاجار و حاکم ملایر و فرزند سلطان احمد میرزا عضدالدوله بود. او پس از ورود به ملایر، تصمیم گرفت ثروت خود را وقف احداث بیمارستان و مدرسه و کمک به فقرا سازد، بنابراین وصیت نامه ای تنظیم کرد و درآمد حاصل از شهر را به احداث بیمارستان و کمک به بیماران نیازمند و کمک به فقرا و اطعام مسافرینی که به قصد زیارت عتبات از ملایر می‌گذشتند، اختصاص داد.

در این وصیت نامه حتی مبغلی برای تأمین علوفه چهارپایان کاروان‌های زوار اختصاص یافته بود. از دیگر اموال سیف‌الدوله در ملایر، باغ تاریخی سیفیه است که به عنوان تفرجگاه عمومی ساخته شد، از شش دانگ شهر ملایر، چهار و نیم دانگ به موقوفه سیف‌الدوله اختصاص دارد. سیف‌الدوله در سال ۱۳۳۹ قمری در ملایر درگذشت و بنا به وصیت خود در همان مکانی که تصمیم به وقف شهر گرفت، مدفون شد.

فخرالحاجیه؛ الگوی زنان واقف ایران زمین

زنده یاد «سکینه ترکمان سهرابی» ملقب به «فخرالحاجیه» را می توان فخر زنان ایران نامید، زنی که بیش از یک قرن پیش بنیان خیر و نیکی را بنا نهاد و نه تنها مایه مباهات و فخر زمانه خویش، بلکه مایه افتخار و آبروی زنان این مرز و بوم شد.

زنده یاد «فخرالحاجیه» در سال ۱۲۴۹ خورشیدی در ملایر دیده به جهان هستی گشود و اصالت خانوادگی، از وی انسانی آگاه نسبت به مسایل اجتماعی ساخت.

فخرالحاجیه در طول زندگی مشترک با همسرش مرحوم «حسین ترکمان سهرابی» هیچ گاه صاحب فرزندی نشد و زمانی که به او پیشنهاد ساخت مواردی همچون مسجد، حسینیه و تکیه را می دهند و از ثواب و پاداش بهشت اش می گویند، او در جواب می گوید «آرزویم داشتن دختر و پسری بود که از آن محروم شدم و به خاطر ادامه نسل و به جای فرزند، بیمارستانی می سازم به جای پسرم و مدرسه ای به جای دخترم …».

حاصل تصمیم «فخرالحاجیه» و از سرآمد موقوفات او، احداث بیمارستان فخریه و مدرسه فخریه است که به جرأت می توان گفت هیچ شهروند ملایری را نمی توان یافت که از مزایای این دو اثر بزرگ و ماندگار واقف و خیر بزرگ ملایری بهره نبرده باشد.

راهی که توسط فخرالحاجیه آغاز شد، امروز توسط خیرانی چون زنده یاد فرخ مظاهری، فاطمه میرزایی، اکرم شایگان، زیبا بیات، قمر جوکار، ژیلا زندوکیلی، حمیرا حاج سیدجوادی، سیما کمالی، مهین فراهانی و دکتر مرضیه موسوی، ادامه یافته است، زنده یاد «بانو فخرالحاجیه» در نهایت در سن ۷۲ سالگی در ۲۹ شهریور ۱۳۲۳ خورشیدی رخت از جهان بربست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha