• سه‌شنبه / ۶ آبان ۱۳۹۹ / ۱۶:۳۵
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 99080603677
  • خبرنگار : 50283

فرماندار بندرانزلی تاکید کرد

توجه به جلب اعتماد جوامع محلی برای گزارش آنفلوآنزای پرندگان

توجه به جلب اعتماد جوامع محلی برای گزارش آنفلوآنزای پرندگان

ایسنا/گیلان فرماندار بندرانزلی گفت: با بیمه طیور روستاییان می ‌توان اعتماد و همکاری جوامع محلی را در گزارش آنفلوآنزای پرندگان جلب کنیم.

اسماعیل میرغضنفری در جلسه مقابله با آنفلوآنزای حاد پرندگان که در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان بندرانزلی برگزار شد، اظهار کرد: آنفلوآنزای حاد مرغی از جمله بیماری های مشترک طیور و انسان است.

وی افزود: تشخیص علائم بیماری آنفلوآنزا، سرماخوردگی فصلی و کرونا سخت است و با آزمایش های تخصصی امکان تشخیص این بیماری ها وجود دارد لذا این کار کادر درمان را درگیر می کند. همچنین هزینه برای دولت است و باید حساسیت بیشتری برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها داشته باشیم.

فرماندار شهرستان بندرانزلی با بیان اینکه شهر انزلی یکی از شهرهای مقصد گردشگری است، تصریح کرد: حضور گردشگر علاوه بر اینکه یک سری عایدات برای شهرستان دارد، مسائلی نیز به همراه دارد که یکی از آنها حضور گردشگران در زمان اوج بیماری‌ها و بالا بردن ریسک ابتلاست و این کار وظیفه دستگاه های متولی را سخت تر می کند.

وی با بیان اینکه امسال با توجه به سیاست های اعمال شده مجوز شکار توسط شهرستان نداریم، گفت: البته همانطور که شکارچی قانونی داریم، شکارچی غیرقانونی نیز وجود دارد که بسیاری از آنها این اقدام غیرقانونی را نه برای کسب روزی، بلکه برای روزمرگی و تفریح انجام می‌دهند لذا باید دستگاه‌ قضایی حضور جدی داشته و گزارشات تخلف را مورد برخورد جدی قرار دهد تا سایرین عبرت بگیرند.

میرغضنفری، با تاکید بر اینکه ریسک انتقال بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان به دلیل رفت و آمدها بسیار زیاد است، افزود: علاوه بر آن با توجه به اینکه در انزلی بازار سنتی داریم و این بیماری مختص پرندگان هوایی نیست و پرندگان محلی نیز در معرض خطر قرار دارند، بازار سنتی به صورت جدی مورد نظارت های روزانه از سوی اداره صنعت و معدن و تجارت قرار گیرد.

فرماندار شهرستان بندرانزلی با بیان اینکه نظارت‌ها موثر در پیشگیری هستند، تاکید کرد: این امر به معنای مختل کردن زندگی مردم نیست، بلکه در اقدامات پیشگیرانه باید چارچوب ها را رعایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه خبرنگاران با هدف اطلاع رسانی هر چه بیشتر در فضای مجازی فعالیت جدی داشته باشند تا مردم را هر چه بیشتر در زمینه این بیماری و پیشگیری آگاه کنند، گفت: با توجه به اینکه در این فصل از سال انزلی میزبان پرندگان مهاجر است و نمی دانیم این پرندگان در چه شرایطی بودند، باید دقت نظر بیشتری در مواجه با این میهمانان فصلی داشته باشیم.

میرغضنفری تصریح کرد: ادارات گمرک و بنادر از مجموعه های حساس در شهرستان هستند، زیرا در محدوده بندری فعالیت دارند و حتما زیرمجموعه های کارگری شاغل در این ادارات در صورت مشاهده هر نوع پرنده تلف شده، به دستگاه متولی جهت بررسی و پیگیری گزارش دهند.

فرماندار شهرستان بندرانزلی با بیان اینکه بخشداری و دهیاری‌ها در کنار مجموعه دامپزشکی درخصوص اطلاع رسانی به روستاییان حضور جدی داشته باشند، تاکید کرد: مسئله بیمه طیور روستاییان مورد پیگیری دستگاه متولی قرار گیرد، زیرا اگر روستاییان بدانند در صورت گزارش ابتلای پرندگان به آنفلوآنزا خسارت آنها جبران می‌شود، قطعا پنهان کاری نمی کنند.

وی تاکید کرد: تا زمانی که مردم نخواهند ما نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم در همین راستا گروه های مردم نهاد، خبرنگاران و فعالان فضای مجازی می‌توانند کمک کار مسئولان برای اطلاع رسانی بیشتر باشند.

جوامع محلی آنفلوآنزای پرندگان را جدی نمی‌گیرند

سمانه قربانی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندرانزلی نیز، با تاکید بر اینکه جوامع محلی آنفلوآنزای پرندگان را جدی نمی‌گیرند، اظهار کرد: تا به امروز گزارشی از آنفلوآنزای پرندگان در سطح شهرستان صورت نگرفته و به دلیل پیشگیری از هرگونه ابتلا به این بیماری امسال شکار ممنوع اعلام شده است.

وی با بیان اینکه با ممنوعیت شکار، رصد پرندگان راحت تر انجام می شود، تاکید کرد: طبق دستورالعمل ابلاغی، گشت ها در سطح تالاب بیشتر انجام شده و در صورت مشاهده لاشه پرندگان تست آنفلوآنزا انجام خواهد گرفت.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست انزلی، از برگزاری دوره آموزشی برای آب بنددارها و محیط بانان با همکاری اداره دامپزشکی شهرستان خبر داد و تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال ادغام آنفلوآنزا با کرونا ممکن است مشکل ساز شود، این دوره با جدیت برگزار می شود.

قربانی، با بیان اینکه جوامع محلی اصلا آنفلوآنزا را جدی نمی‌گیرند، تاکید کرد: اهالی فکر می کنند چون می‌خواهیم شکار نشود، این را می گوییم و حتی مشاهده شده پرندگان مریض را ذبح می کنند.

وی گفت: مرکز بهداشت روستایی با توجه به اینکه امسال واقعا این مسئله خطرناک تر است، باید اعتمادسازی کرده و به محض مشاهده ذبح پرندگان بیمار اطلاع رسانی کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha