• سه‌شنبه / ۶ آبان ۱۳۹۹ / ۱۷:۱۱
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 99080603707
  • خبرنگار : 71592

استقبال فلسطین از موافقت شورای امنیت با برگزاری کنفرانس صلح به پیشنهاد عباس

استقبال فلسطین از موافقت شورای امنیت با برگزاری کنفرانس صلح به پیشنهاد عباس

بررسی‌های شورای امنیت پیرامون درخواست رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از دبیرکل سازمان ملل برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح با استقبال فلسطین روبه‌رو شد.

به گزارش ایسنا، روزنامه القدس العربی نوشت، ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل گفت، جلسه شورای امنیت که ابتکارعمل محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را بررسی کرد گامی اولیه است که می‌توان با تکیه بر آن اقدامات عملی جدی همزمان با شروع سال آتی تحت نظارت آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اتخاذ کرد.

وی در جریان مصاحبه‌اش از محل کار خود در نیویورک با رادیو رسمی فلسطین تاکید کرد، فلسطین خواست این کار به ریاست روسیه بر شورای امنیت انجام شود. فلسطین در این جلسه شورا توانست بررسی‌های بیشتری راجع به این ابتکارعمل داشته باشد. جلسه بعدی ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ به ریاست تونس بر شورای امنیت برگزار خواهد شد و امید است که مسائل به پختگی بیشتری برسند و با هماهنگی دبیرکل و طرف‌های ذیربط گام‌های موثری برای باز کردن درهای جدیدی به روی روند صلحی که به اشغالگری پایان داده و کشور فلسطین را پایه گذاری کند، برداشته شود.

شورای امنیت روز دوشنبه جلسه‌ای برای بررسی درخواست عباس ترتیب داد. عباس در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل درخواست کرده بود یک کنفرانس بین‌المللی صلح با مشارکت همه طرف‌های ذیربط از ابتدای سال ۲۰۲۱ و با هدف ورود به یک روند واقعی صلح براساس قوانین بین‌المللی برگزار شود. عباس تاکید کرده بود، باید این کنفرانس به پایان دادن عمر اشغالگر و دستیابی ملت فلسطین به آزادی و استقلال خود در کشورشان به پایتختی قدس شرقی در مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ و حل نهایی تمامی مسائل و در راس آنها مساله آوارگان با استناد به قطعنامه ۱۹۴ منتهی شود.

در جلسه روز دوشنبه شورای امنیت این درخواست با استقبال همه اعضا به جز آمریکا روبرو شد. این کشور خواست ابتکارعمل عباس بررسی نشود.

در این جلسه نمایندگان آلمان، انگلیس، بلژیک شهرک سازی‌ها در خاک شهروندان فلسطینی را محکوم و خواستار توقف آن شدند.

نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز گفت، راه حل درگیری میان فلسطین و اسرائیل تشکیل دو کشور است که مردمش در مرزهای ۱۹۶۷ در امنیت و صلح  زندگی کنند و قدس پایتخت مشترک این دو کشور باشد.

نماینده دائم چین هم گفت، مساله فلسطین باید در اولویت فعالیت‌های کمیته چهارجانبه قرار بگیرد. کشورش از ابتکارعمل عباس برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح حمایت می‌کند.

وزیر خارجه تونس هم در این نشست گفت، برقراری صلح عادلانه تنها راه امنیت و ثبات در منطقه است‌. با حمایت از طرح عباس می‌توان یک روند واقعی صلح را براساس قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل کلید زد.

عزام الاحمد، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین و کمیته مرکزی فتح هم درمورد این جلسه شورای امنیت گفت، آنچه در این جلسه رخ داد بسیار اهمیت دارد. موافقت با طرح عباس پاسخی به همه کسانی است که تلاش می‌کنند افکار عمومی فلسطین، کشورهای عربی و بین‌المللی را گمراه کنند و بگویند که رهبری فلسطین جایگزینی برای طرح کاملا مردود معامله قرن مطرح نمی‌کند.

جبریل الرجوب، دبیرکل کمیته مرکزی فتح نیز گفت، موافقت شورا با طرح معقول، منطقی و قابل اجرای عباس پیامی به دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی است. توپ در حال حاضر در زمین دبیرکل سازمان ملل است تا رایزنی‌های خود را کامل کرده و برای آغاز سال آینده همراه با امکان وجود دولتی جدید در آمریکا آماده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha