• جمعه / ۹ آبان ۱۳۹۹ / ۱۸:۱۳
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 99080905519
  • خبرنگار : 71641

بانک مرکزی اعلام کرد: 

آغاز افزایش کارمزد خدمات بانکی از آذرماه 

آغاز افزایش کارمزد خدمات بانکی از آذرماه 

طبق اعلام بانک مرکزی بخشنامه تغییرات اعمال شده در کارمزد  خدمات بانکی به بانک‌ها ابلاغ شده است و از اول آذر ماه اجرا می‌شود. 

به گزارش ایسنا، کارمزد خدمات بانکی یکی از راه‌های تامین مالی برای بانک‌ها است که به آن‌ هزینه‌های اسمی برای تنظیم و نگهداری حساب‌های مختلف و خدمات معاملات جزئی برای مشتریان خرده فروشی و تجاری گفته و براساس میزان هزینه تمام شده خدمت بانکی محاسبه می‌شوند. 

در حالیکه بانک‌ها مدتی است که به دنبال افزایش کارمزد خدمات بانکی هستند، اکنون زمزمه‌ای از این افزایش به گوش‌ها می‌رسد و پیگیری ایسنا از بانک مرکزی ضمن تایید این مطلب، حاکی از این است که بخشنامه افزایش کارمزد خدمات بانکی به شیوه بانکی کشور ابلاغ شده است و با آغاز آذر ماه این افزایش اجرا می‌شود. 

افزایش کارمزد خدمات بانکی در راه است

این درحالی است که آخرین مصوبه بانک مرکزی مبنی بر اعمال تغییرات در نرخ کارمزد خدمات بانکی به سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ برمی‌گردد. 

از آنجا که یکی از پرکابردترین خدمات بانکی، کارت به کارت است، با افزایش کارمزد آن‌ مبلغ این خدمت بانکی به ازای انتقال هر یک میلیون تومان از ۵۰۰ به ۶۰۰ تومان تغییر خواهد کرد و در صورت افزایش هر یک میلیون تومان در فرایند کارت به کارت معادل ۲۴۰ تومان به این هزینه افزوده می‌شود.

نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که پیش از این بانک مرکزی دستوری مبنی بر دریافت خدمات الکترونیکی بانک چون پایا و ساتنا ابلاغ نکرده بود و کارمزد خدمات بانکی شامل حال خدمات الکترونیکی نمی‌شد اما حالا طبق مصوبه‌ای که از آذر ماه اجرا می‌شود، کارمزد انتقال وجه بین‌بانکی پایا یک صدم مبلغ تراکنش با کف ۲۰۰ تومان و تا سقف 2500 تومان خواهد بود. 

همچنین،  کارمزد انتقال وجه بین‌بانکی ساتنا نیز ۲ صدم درصد مبلغ تراکنش تا سقف 2500 تومان تعیین شده است.

خدمات پایا و ساتنا چیست؟ 

طبق این گزارش، پایا یک سیستم تبادل اطلاعات بانکی است که به بانک‌ها اجازه می‌دهد تمامی تبادلات بین بانکی مشتریان خود را به صورت الکترونیکی انجام دهند. کاربرد اصلی این سامانه، مکانیزه کردن پرداخت‌های خرد بین بانکی با تعداد انبوه برای مشتریان است که پس از تکمیل مراحل پیاده سازی، ارائه خدمات از طریق اینترنت را نیز میسر می‌سازد و به کمک این سامانه، بانک‌های عضو آن می‌توانند بنا به درخواست مشتری، دستور واریز و یا برداشت وجوه در حساب‌های سایر بانک‌ها صادر کند.

بانک مرکزی با پیاده سازی این سامانه، امکان حواله الکترونیکی پول از حسابی در یک بانک به حسابی در بانک دیگر (بین بانکی) را فراهم کرده است و مشتریان بانک‌ها با استفاده از پایا می‌توانند پول را از حساب خود به حسابی در بانک دیگر به صورت الکترونیکی حواله کنند.

از سوی دیگر، ساتنا سامانه‌ای الکترونیکی است که پردازش و تسویه تراکنش‌های بین بانکی و دستور پرداخت‌های فوری را به صورت انفرادی و آنی انجام می‌دهد. در این سامانه مشتریانی که در بانک ملی دارای یکی از انواع حساب (جاری، پس انداز و کوتاه مدت) هستند، می‌توانند نسبت به انتقال وجوه (مبالغ بیش از ۱۵ میلیون تومان) به حساب خود و یا سایر افراد در سایر بانک‌ها اقدام کنند.

سامانه ذکر شده به مشتریان یک بانک این امکان را می‌دهد تا با مراجعه به شعب بانک خود و یا از طریق سامانه اینترنتی بانک حواله‌هایی با مبالغ بیش از ۱۵ میلیون تومان را به هر حسابی در هر بانکی انتقال دهند که مزایای به کارگیری ساتنا را می‌توان امنیت، سرعت و سادگی انجام عملیات آن نام برد. 


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۸-۰۹ ۱۸:۲۴

یواش یواش کاری می کنید که مردم پول نقد رو به کارت به کارت ترجیح بدن و پول رو از بانک بیرون بکشن

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۰۹ ۲۱:۴۲

همه جای دنیا بانکها برای خدمات کارمزد می گیرندو بانک این همه خرج کرده زیر ساخت درست کرده خیلی هم خوب هست.

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۰۹ ۲۳:۳۹

کار را بجای اینکه کارمندها ی بانک انجام بدهند خود مردم انجام میدهند بعد باید کارمزد هم بدهیم

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۱۰ ۰۱:۵۷

سلام اولا خبر ناقص است ثانیا وجوهی که دربانکها دپومیشودتضمین کننده نظام بانکداریست وبرای بانکهاایجاددرآمدمیکند. لذابجای کندن از وجوه مردم به بهانه خدمات آنها را تشویق به سپرده گذاری کنید .

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۱۰ ۰۷:۲۳

به نظر من که برای انتقال هوا به ریه هم کارمزد بگیرند اوضاع مردم خیلی بهتر می شود...

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۱۰ ۰۸:۲۹

انتقال وجه پایا می بایست رایگان باشد

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۱۰ ۱۱:۳۶

در همه جای دنیا مردم به استفاده از خدمات غیرحضوری و غیرنقدی تشویق می شوند، در ایران متاسفانه با ایجاد و افزایش کارمزد خدمات غیرحضوری و غیرنقدی، مردم به مراجعه بیشتر به شعب و نقل و انتقال وجه نقد تشویق می سوند و این یعنی شلوغی بیشتر شعب و افزایش هزینه برای بانکها، انتقال بیماری کرونا، افزایش پولشویی و دهها مفسده دیگر، کاش بجای این، برای مراجعات حضوری و بخصوص نقدی مشتریان، کارمزد در نظر گرفته می شد