• جمعه / ۹ آبان ۱۳۹۹ / ۲۳:۴۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 99080905579
  • خبرنگار : 71091

۱۲۰ کنشگر فرهنگ و هنر ایران، خواستار صلح در قره‌باغ شدند

۱۲۰ کنشگر فرهنگ و هنر ایران، خواستار صلح در قره‌باغ شدند

بیش از ۱۲۰ تن از هنرمندان، فیلمسازان و دیگر کنشگران عرصه فرهنگ و هنر ایران در بیانیه‌ای خواستار صلح میان کشورهای همسایه خود، آذربایجان و ارمنستان، در مناقشه قره‌باغ شدند.

به گزارش ایسنا، در میان امضاکنندگان این بیانیه، اسامی کیانوش عیاری، جعفر پناهی، بهمن فرمان‌آرا، واروژ کریم مسیحی، عزیزالله حمیدنژاد، حمید نعمت‌الله، علی مصفا، علیرضا رئیسیان، همایون اسعدیان،  کامبوزیا پرتوی، کیومرث پوراحمد، هانیه توسلی، محمدعلی نجفی، محسن امیریوسفی، سامان سالور، مائده طهماسبی، محمدمهدی عسگرپور و داریوش فرهنگ دیده می‌شود.

متن این بیانیه بدین شرح است:

«جنگ را پایان دهید

دهه‌هاست خاورمیانه جولانگاه قدرت‌های غارتگری شده است که با شیوه‌های گوناگون از آن‌ جمله تفرقه‌افکنی و جنگ‌افروزی، کشورها را چپاول می‌کنند؛ آن‌ها، همزیستی و صلح، میان ملت‌ها و اقوام را سدی در برابر طمع سیری‌ناپذیر خود می‌دانند.

اینک، بار دیگر استثمارگران، ملت‌های قفقاز و اقوام گوناگون منطقه را که در گذر سالیان کنار یکدیگر با صلح و آرامش زندگی می‌کردند به جنگ واداشته‌اند. جنگ‌افروزان با نقشه‌ای قدیمی و با تحریک احساسات ملی‌، قومی و مذهبی، میان ارمنی‌ها، آذری‌ها، کردها و دیگر اقوام، تفرقه‌افکنی می‌کنند و زمینه‌های تجزیهٔ‌ کشورها را برای غارت منابع طبیعی و ثروت‌هایشان فراهم می‌سازند. سرمایه‌سالاری این‌بار آتش جنگ را میان کشورهای جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان به بهانه قره‌باغ برافروخته‌ و می‌خواهد دامنهٔ آن را به کشورهای پیرامون و همسایه، به‌ویژه ایران که در درازنای تاریخ، بستر همزیستی و همبستگی اقوام گوناگون بوده است، گسترش دهد. اکنون فجایع این جنگ، روز به روز فراگیر ‌شده و گروه‌های تروریستی به منطقه گسیل شده‌اند تا با جنایت و نسل‌کشی، راه چپاول ملت‌ها هموار شود.

ما کنشگرانِ گسترهٔ فرهنگ و هنر، از ملت و اقوام گوناگون ایرانی و کشورهای همسایه می‌خواهیم که خود را از آتش جنگ دور کرده و هوشمندانه و با اتحاد، نقشهٔ جنگ‌افروزان را برهم زنند. از سوی دیگر لازم است دولت‌های داعیه‌دار حقوق بشر و سازمان‌های جهانی، از آن‌ جمله سازمان ملل متحد، تنها به انتشار بیانیه‌های تکراری اکتفا نکنند و برای پایان دادن به این جنگ که بی‌گمان هزاران کودک و زن و مرد، قربانی آن خواهند شد، اقدامی عملی و فوری را در دستور کار خود قرار دهند.

بر همهٔ وجدان‌های بیدار است که به حرمت انسان، این جنگ را محکوم کرده و طرفین را به گفت‌وگو و صلح دعوت کنند و اجازه ندهند بار دیگر تمدن‌های با شکوه منطقه، خُرد و نابود شده و مردم این سرزمین‌ها قربانی منافع سرمایه‌داری و جنگ‌طلبان شوند.

جمعی از کنشگران گستره فرهنگ و هنر»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha