• شنبه / ۱۰ آبان ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۳
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 99081005730
  • خبرنگار : 71641

جزئیات کارمزد جدید خدمات بانکی

جزئیات کارمزد جدید خدمات بانکی

طبق اعلام بانک مرکزی از آذر ماه نرخ کارمزد خدمات بانکی زیاد می‌شود که جزئیات آن برای ارائه خدمات مختلف اعلام شده است.

به گزارش ایسنا، پس از مدت‌ها درخواست بانک‌ها برای افزایش کارمزد بانکی سرانجام بانک مرکزی در برابر خواسته آن‌ها کوتاه آمد و با این امر موافقت کرد که از اوایل ماه آذر افزایش کارمزد خدمات بانکی اجرا می‌شود. 

بر این اساس، کارمزد عملیات کارت به کارت به عنوان یکی از پرکابردترین خدمات بانکی از ۵۰۰ به ۶۰۰ تومان به ازای هر یک میلیون تومان افزایش یافت و در صورت افزایش هر یک میلیون تومان در فرایند کارت به کارت معادل ۲۴۰ تومان به این مبلغ افزوده خواهد شد. 

برای اطلاع از موجودی کارت باید چه قدر کارمزد بدهید؟

با توجه به اینکه کارمزد خدمات بانکی هزینه‌های اسمی به منظور تنظیم و نگهداری حساب‌های مختلف و خدمات معاملات جزئی برای مشتریان خرده فروشی و تجاری است و براساس میزان هزینه تمام شده خدمت بانکی محاسبه می‌شوند؛ بررسی بخشنامه جدید بانک مرکزی بیانگر این است که هزینه اعلام مانده کارت و در صورت حساب ۱۰ گردش آخر معادل ۲۴۰ تومان و اعلام مانده کارت از طریق خودپردازها به قیمت ۱۲۰ تومان خواهد بود. 

این در حالی است که پیش از اعلام مانده کارت از طریق خودپردازها معادل ۱۰۰ تومان بوده است. 

علاوه براین، کارمزد اعلام ۱۰ گردش آخر کارت شناسایی، صدور انواع کارت مغناطیسی و دریافت حضوری و غیرحضوری قبوض به ترتیب ۱۵۰، ۶۰۰۰، ۲۴۰۰ و ۱۲۰ تومان می‌شود.

کارمزد صدور دسته چک چقدر است؟ 

همچنین، مشتریان بانک‌ها باید از آذرماه به ازای صدور دسته چک به ازای هر برگ معادل ۲۰۰ تومان کارمزد پرداخت کنند که این رقم به اضافه هزینه تمبر محاسبه شده و پیش از این، کارمزد صدور دسته چک ۱۲۰ تومان بوده است.

از سوی دیگر، ارائه صورت حساب سال جاری هر صفحه ۶۰۰ و برای سال‌های گذشته به ترتیب ۶۰۰ و ۷۲۰ تومان هزینه دارد که این ارقام پیش از این، ۵۰۰ و ۶۰۰ تومان بوده‌اند.

طبق این گزارش، از آذر ماه باید برای صدور رمز جدید کارت بانکی در شعبه ۱۰۰۰ تومان پرداخت کرد و نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که پیش از این بانک مرکزی دستوری مبنی بر دریافت خدمات الکترونیکی بانک چون پایا و ساتنا ابلاغ نکرده بود اما حالا طبق مصوبه‌ای که از آذر ماه اجرا می‌شود، کارمزد انتقال وجه بین‌بانکی پایا یک صدم مبلغ تراکنش با کف ۲۰۰ تومان و تا سقف ۲ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود. 

همچنین،  کارمزد انتقال وجه بین‌بانکی ساتنا نیز ۲ صدم درصد مبلغ تراکنش تا سقف ۲ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

خدمات پایا و ساتنا چیست؟ 

براین اساس، پایا یک سیستم تبادل اطلاعات بانکی است که به بانک‌ها اجازه می‌دهد تمامی تبادلات بین بانکی مشتریان خود را به صورت الکترونیکی انجام دهند. کاربرد اصلی این سامانه، مکانیزه کردن پرداخت‌های خرد بین بانکی با تعداد انبوه برای مشتریان است که پس از تکمیل مراحل پیاده سازی، ارائه خدمات از طریق اینترنت را نیز میسر می‌سازد و به کمک این سامانه، بانک‌های عضو آن می‌توانند بنا به درخواست مشتری، دستور واریز و یا برداشت وجوه در حساب‌های سایر بانک‌ها صادر کند. بانک مرکزی با پیاده سازی این سامانه، امکان حواله الکترونیکی پول از حسابی در یک بانک به حسابی در بانک دیگر (بین بانکی) را فراهم کرده است و مشتریان بانک‌ها با استفاده از پایا می‌توانند پول را از حساب خود به حسابی در بانک دیگر به صورت الکترونیکی حواله کنند.

از سوی دیگر، ساتنا سامانه‌ای الکترونیکی است که پردازش و تسویه تراکنش‌های بین بانکی و دستور پرداخت‌های فوری را به صورت انفرادی و آنی انجام می‌دهد. در این سامانه مشتریانی که در بانک ملی دارای یکی از انواع حساب (جاری، پس انداز و کوتاه مدت) هستند، می‌توانند نسبت به انتقال وجوه (مبالغ بیش از ۱۵ میلیون تومان) به حساب خود یا سایر افراد در سایر بانک‌ها اقدام کنند.

هزینه سرویس پیامکی بانک چه قدر است؟ 

سامانه ذکر شده به مشتریان یک بانک این امکان را می‌دهد تا با مراجعه به شعب بانک خود یا از طریق سامانه اینترنتی بانک حواله‌هایی با مبالغ بیش از ۱۵ میلیون تومان را به هر حسابی در هر بانکی انتقال دهند که مزایای بکارگیری ساتنا را می‌توان امنیت، سرعت و سادگی انجام عملیات آن نام برد. 

در آخر لازم به ذکر است که افتتاح حساب از جمله خدمات بانکی بدون هزینه و کارمزد است و هزینه ارسال پیامک برای اطلاع رسانی با گرفتن رضایت مشتری معادل ۳۰ تومان به اضافه هزینه پیامک و حق اشتراک سالیانه خواهد بود. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۸-۱۰ ۱۲:۴۲

خداقوت

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۱۰ ۱۴:۴۰

سرمایه بانکها متعلق به صاحبان حساب است بانکها با پول مردم بنگاه داری میکنند و پول دار تر میشوند وامی هم اگر بدهند چند برابر پس میگیرند برای این خدمات کوچک هم از مردم پول میخواهند

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۱۰ ۱۶:۵۱

این کمه. برای ورود به بانک، گرفتن نوبت از دستگاه نوبت دهی، آب خوردن از دستگاه آبسردکن هم باید کارمزد بگیرند. بانکهای بخت برگشته و ورشکست همینند. برای اینکه پول خودت را جابجا کنی باید باج بدی.

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۱۲ ۱۹:۰۹

سلام بانکها قبلا مردم را تشویق به استفاده از بانکداری غیر حضوری میکردند این مصوبه کارمزد خدمات بانکی باید در اینترنت بانک و موبایل بانک اصلاح گردد زیرا مشتری با اینترنت و کامپیوتر و گوشی خود این خدمات را انجام میدهد و بانک پول مردم را در اختیار دارد