• شنبه / ۱۰ آبان ۱۳۹۹ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99081006129
  • خبرنگار : 71605

گرجی‌ها در انتخابات پارلمانی بسیار مناقشه‌آمیز پای صندوق‌های رای رفتند

گرجی‌ها در انتخابات پارلمانی بسیار مناقشه‌آمیز پای صندوق‌های رای رفتند

رأی‌دهندگان در گرجستان روز شنبه (امروز) در یک انتخابات پارلمانی شدیداً مورد مناقشه بین حزب حاکم – که توسط یک بیلیونر تأسیس شده- و اتحادی پیرامون رئیس جمهور سابق این کشور- که در تبعید خودخواسته در اوکراین، دیگر جمهوری سابق شوروی در دریای سیاه به سر می‌برد- رأی می‌دهند.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتد پرس، حزب رؤیای گرجستان که توسط "بیدزینا ایوانیشویلی"، کسی که ثروت خود را در روسیه به دست آورده، تأسیس شده است، به مدت ۸ سال اکثریت قاطعی را در پارلمان ۱۵۰ کرسی دارا بود، اما محبوبیت آن به خاطر مشکلات اقتصادی این کشور، به طور مداوم کاهش یافته است.

اقتصاد گرجستان به خاطر همه‌گیری کووید ۱۹ ضربه بدی خورده است و در حالی که پول رایج آن شدیداً در حال اُفت است، انتظار می‌رود امسال ۵ درصد کاهش یابد.

حزب رؤیای گرجستان در حال حاضر با یک چالش تجدیدیافته از سمت ائتلاف اپوزیسیون حزب "قدرت در اتحاد" و جنبش متحد ملی "میخائیل ساکاشویلی"، رئیس جمهور سابق مواجه است. این ائتلاف، ساکاشویلی را به عنوان نامزد خود برای سمت نخست‌وزیری معرفی کرده است.

حزب رؤیای گرجستان نیز "گیورگی گاخاریا"، نخست‌وزیر کنونی را برای ماندن در این سمت، معرفی کرده است.

هر دو حزب رؤیای گرجستان و جنبش متحد ملی، طرفدار غرب هستند و اهداف آن‌ها، ایجاد روابط بهتر و عضویت احتمالی و مشروط در ناتو و اتحادیه اروپا است.

اپوزیسیون در این کشور حزب رؤیای گرجستان را به تعقیب سیاست‌های طرفدار روسیه، در عین ادعای جهت‌گیری به غرب، متهم کرده است.

ساکاشویلی که طی سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ به عنوان رئیس جمهور فعالیت داشته، روز پنجشنبه از طریق لینک ویئویی از اوکراین، جایی که به شکل رسمی سمت خود را دریافت کرده، برای طرفدارانش که در تفلیس تجمع کرده بودند، سخنرانی کرد و وعده داد حزب رؤیای گرجستان را از قدرت دور کند.

مشخص نیست که از بین نیروهای رقیب سیاسی، کدام‌ یک آرای کافی برای تشکیل دولت را به دست می‌آورند. بنا بر اصلاحیه‌های قانون اساسی که اوایل امسال تصویب شده، به منظور تشکیل دولت هر یک از آن‌ها باید بیش از ۴۰.۵۴ درصد آرا را به دست آورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha