• چهارشنبه / ۱۴ آبان ۱۳۹۹ / ۱۳:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 99081409025
  • خبرنگار : 50046

پیک نیک کرونایی در دورهمی های خانوادگی

پیک نیک کرونایی در دورهمی های خانوادگی

ایسنا/خراسان شمالی ویروس کرونا از اسفندماه سال گذشته بر روی کشور و به تبع آن در خراسان شمالی سایه انداخت در ابتدای شیوع ویروس کرونا مردم این استان پروتکل های بهداشتی را به خصوص در تعطیلات نوروزی رعایت کرده و وضعیت این استان از لحاظ شیوع این ویروس در مقایسه با سایر استان کمی بهتر بود.

اما با خوب و گرم شدن هوا، سبز شدن باغات و طبیعت مردم کمتر دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کردند و با هر تعطیلی رسمی و روز جمعه به صورت خانوادگی برای تفریح و پیک نیک به خارج شهر می رفتند.

کار به جایی رسیده بود که اگر به عنوان مثال به منطقه بدرانلوی بجنورد می رفتید حتی جایی برای نشستن نبود، افراد به صورت تک خانواده و یا چندین خانواده در کنار یکدیگر اتراق کره بودند.

وضعیت در باغ ها و خانه های ویلایی بدتر بود بطوریکه اگر به محوطه خانه باغ ها نگاهی می انداختیم حتما با دو تا سه ماشین پارک شده مواجه می شدیم.

بدتر از همه اینجا بود که با تعطیلی تالارهای پذیرایی بسیاری از افراد مراسم دورهمی، جشن تولد و ... را در خانه باغ ها برگزاری می کردند و جمعیت زیادی در یک فضا کوچک در کنار یکدیگر قرار می گرفتند.

اما هم اکنون نیز وضعیت به همین شکل است بطوریکه هنوز در تعطیلی ها افراد برای تفریح و پیک نیک به باغ و خانه باغ ها و یا به طبیعت می روند غافل از اینکه کرونا در کمین این افراد است.

نکته قابل توجه در این است که این افراد برای برگزاری این دورهمی ها توجیهات خاص خود را دارند و مثل این است که کاملا برای ابتلا به کرونا در امان هستند.

زیبایی یکی از مالکان باغ در منطقه بدرانلوی بجنورد در گفت و گو با ایسنا گفت: تقریبا از ابتدای بهار با گرم شدن دمای هوا هر هفته با فامیل به باغ می آمدیم.

وی افزود: تاکنون هیچ یک از افراد فامیل به ویروس کرونا مبتلا نشده بودند که بخواهیم خود را در قرنطینه نگه داریم.

وی ادامه داد: در واقع هیچ کدام از ما بیمار نبوده اند که از یکدیگر بترسیم و بخواهیم نزدیک یکدیگر نشویم.

یکی دیگر از صاحبان باغ در منطقه بدرانلوی بجنورد در ادامه در گفت و گو با ایسنا، گفت: محوطه این باغ به طور کامل حصارکشی شده است و هیچ کسی وارد باغ نشده که ترس از این داشته باشیم که مبادا افرادی وارد باغ شده اند که بیمار بوده و ما هم با تماس با آن مکان ها، آلوده شویم.

وی افزود: از سوی دیگر با فامیل به باغ می آیم و هیچ شخص غریبه ای بین ما وجود ندارد که بخواهیم از آن بترسیم و علاوه بر آن مواد ضدعفونی کننده با خود به همراه داریم.

وی ادامه داد: در باغ در فضای باز می نشینیم و هیچ تجمع و یا ازدحامی در آن وجود ندارد و فقط سه تا چهار خانواده هستیم.

افراد به صورت خانوادگی حتی ۱۵ نفر به کرونا مبتلا شده اند

دکتر سید احمدی هاشمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه چندین ماه است که خراسان شمالی از لحاظ شیوع ویروس کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد، گفت: روند ابتلای افراد به این ویروس در استان صعودی است و کاهش را نشان نمی دهد بطوریکه در حال حاضر ۲۸۳ نفر در بیمارستان های استان بستری هستند.

وی دورهمی های خانوادگی در مکان های مختلف همچون طبیعت، خانه باغ و ... را یکی از مهمترین دغدغه ها عنوان کرد و افزود: این امر نشان دهنده آن است که ویروس در حال گردش در استان است و از سوی دیگر بیشتر ابتلاها به صورت خانوادگی بوده است.

هاشمی اظهارکرد: حتی مشاهده شده که افراد به صورت خانوادگی با تعداد پنج، ۱۰ و ۱۵ نفر نیز در این استان با یکدیگر به این ویروس مبتلا شده و به بیمارستان مراجعه کرده اند.

وی تاکیدکرد: متاسفانه ۷۰ درصد از تست های انجام شده برای تشخیص بیماری کووید ۱۹ مثبت بوده است و باید افراد رعایت دستورالعمل های بهداشتی را جدی گرفته و از برگزاری دورهمی های خانوادگی خودداری کنند.

وی افزود: افراد در تجمع ها به هیچ عنوان حضور پیدا نکنند چراکه ممکن است فردی ناقل خاموش بوده و خود وی از ابتلای خود به ویروس کرونا مطلع نباشد و در نتیجه امکان انتقال ویروس از او به دیگران وجود دارد.

بهانه مردم برای رفتن به روستا، باغ و زمین کشاورزی مشکل اجرای طرح محدودیت ورود و خروج خودرو به بجنورد

سردار علیرضا مظاهری فرمانده نیروی انتظامی خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا، با اشاره طرح محدودیت ورود و خروج خودرو به بجنورد از روز دو شنبه هفته جاری تصریح کرد: اما بیشترین مشکل ما و بیشترین متقاضی ورود به شهر بجنورد و خروج آن بومی ها هستند که به بهانه رفتن به روستا، سرزدن به باغ و زمین کشاورزی خواستار تردد می باشند.

وی گفت: ۱۳ راننده متخلف در این استان که شیوه نامه طرح محدودیت تردد در شهرستان بجنورد و تذکرات پلیس را نادیده گرفته بودند، جریمه شدند.

سردار علیرضا مظاهری افزود: خوشبختانه مردم نسبت به اجرای این طرح همراهی خوبی داشته اند اما تعدادی هم در این زمینه تخلف داشته اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha