• پنجشنبه / ۱۵ آبان ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 99081509608
  • خبرنگار : 71626

محمدکاظم کاظمی عنوان کرد

توضیح درباره «افغانی» خواندن «سیدجمال‌الدین»

توضیح درباره «افغانی» خواندن «سیدجمال‌الدین»

محمدکاظم کاظمی در پی استفاده از عنوان «افغانی» برای «سیدجمال‌الدین» در یادداشتی که در پی حمله «تروریستی» به دانشگاه کابل نوشته بود، توضیحی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، دانشگاه کابل هم‌زمان با مراسم گشایش سومین نمایشگاه کتاب ایران و افغانستان که قرار بود در دانشگاه کابل برگزار شود در روز دوشنبه (۱۲ آبان‌ماه ۹۹) با حمله مسلحانه مواجه شد. بر اساس آخرین آمارهای رسمی، شمار تلفات این حمله به ۲۲ کشته و شمار زخمی‌ها نیز به بیش از ۳۰ نفر رسیده است. محمدکاظم کاظمی، شاعر و پژوهشگر افغان ساکن ایران در پی این حادثه «تروریستی» در یادداشتی و با انتشار عکسی به بیان خاطرات دوران نوجوانی خود در دانشگاه کابل پرداخته و در آغاز چنین نوشته بود: «این تصویری از آرامگاه سیدجمال‌الدین افغانی در صحن دانشگاه کابل است...» 

برخی مخاطبان نسبت به استفاده از «سیدجمال‌الدین افغانی» به جای «سیدجمال‌الدین اسدآبادی» واکنش‌هایی نشان دادند. حالا کاظمی با توضیحی در این‌باره نوشته است: «افغانی یا اسدآبادی، مسئله این نیست

دیروز و در پستی که درباره دانشگاه کابل نوشتم، می‌خواستم «سیدجمال‌الدین» را بدون هیچ لقبی بنویسم. ولی نگران شدم که مشخص نباشد چه کسی منظور است. لاجرم لقب «افغانی» را افزودم هرچند انتظار داشتم که برای عزیزان ایرانی ناموجه باشد، چنان که محمدامین اکبری عزیز معترض شد.

ببینید، در مورد سیدجمال‌الدین دو قرائت تاریخی وجود دارد. گروهی او را او را از اسعدآباد کنر در شرق افغانستان می‌دانند و گروهی او را از اسدآباد همدان. بگذریم از این‌که کسانی هم او را با عنوان «سید استامبولی» شناخته‌اند (افغانستان در پنج قرن اخیر، نشر عرفان، صفحه ۳۶۷ تا ۳۷۰) من با همین مطالعات اندک تاریخی، هنوز به قطعیت نرسیده‌ام. وقتی تاریخ‌نگار بزرگ افغانستان میر محمدصدیق فرهنگ هم موضوع را هنوز قابل تحقیق می‌داند، من که باشم که بگویم او در کجا متولد شده است؟

ولی دو سه مسئله را در نظر بگیرید. تا جایی که من حس کرده‌ام این شخص تا همین نیم قرن پیش در جهان اسلام با لقب «افغانی» شناخته می‌شد. اقبال لاهوری همواره از او با نام «افغانی» یاد کرده است. و در افغانستان رسم و رایج همین است. در ایران و در دهه‌های اخیر نام «افغانی» را از این شخص برداشتند و لقب «اسدآبادی» به جای آن گذاشتند. خوب شاید مدارک تاریخی داشتند. شاید آن‌ها که او را در کابل دفن کردند هم شواهدی داشتند. خدا عالم است.

ولی از من به عنوان یکی از تبعه افغانستان، انتظار سختی است که شخصی را که در افغانستان و در بسیاری دیگر نقاط دنیا به «افغانی» شهرت دارد، «اسدآبادی» بخوانم در حالی که خودم به قطعیت نرسیده‌ام. اگر «افغانی» بگویم عزیزانی چون محمدامین اکبری معترض می‌شوند. اگر «اسدآبادی» بگویم ده‌ها مخاطب دیگر از هموطنان ما گله می‌کنند و حق هم دارند. می‌گویند در ایران این نام را برگرداندند. تو دیگر چرا؟

این یک حقیقت تلخ است که کسی که عمرش را برای اتحاد مسلمانان صرف کرد، اکنون نامش محل نزاع باشد. و من به همین ملاحظه در کتاب «شعر پارسی» خود نام او را بدون لقب آوردم، که تصویر آن را می‌بینید. خوب در آنجا مخاطب و موقعیت متن طوری بود که بدون لقب هم مشخص می‌شد. ولی در فضای مجازی که مخاطب عام دارد این لقب به نظرم لازم بود.

پیام‌ها را نمی‌بندم ولی شاید عزیزانی را که آداب بحث را رعایت نکنند مسدود کنم.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۹-۰۸-۱۵ ۱۸:۵۶

ظاهرا خود جمال الدین راضی بوده که به عناوین مختلف نامیده شود چون به وحدت جهان اسلام فکر می کرده. به توضیحات محمدرضا حکیمی در کتاب بیدارگران اقالیم قبله مراجعه کنید.

avatar

متاسفانه پس از فروپاشی شوروی بسیاری از کشورهای تازه مستقل شده بدنبال فرهنگ سازی ملی بر آمدند و از دزدی فرهنگی نیز ابا نداشتندقبل در ترکیه بود که مولانا را ترک نامیدند بعد آذربایجان بود که نظامی گنجوی را از خود میداند و ازبکستان و ترکمنستان نیز از این کار زشت ابا ندارند(عجیب نیست که همه این سرزمینها ترک زبان هستند !!؟؟) و حال نوبت به افغانستان رسیده است ناراحت کننده از همه این است که ایران به این تجاوز گریهای فرهنگی اعتراض نمی کند و این ارزشمندهای بزرگ فرهنگ ایران زمین را محافظت نمی کند.

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۱۶ ۲۱:۳۹

واقعیت تلخ است پذیرفته نمی شود برگردیم به تاریخ

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۱۶ ۰۴:۰۶

ببخشید سید جمال الدین افغان میباشد نه افغانی واحدی پول ما افغانی است تشکر

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۱۶ ۰۵:۴۴

ایران سالهاست تلاش دارد بزرگان افغانستان ایرانی بنامد حتی در پی آن است تا افغانستان را جزئی از خاک ایران کند اماتاریخ دست خوردنی نیست ...

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۱۶ ۱۱:۳۷

لطفا در مورد رد شائبه فراماسونر بودن ایشان هم مطلب بگذارید با تشکر