• شنبه / ۱۷ آبان ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 99081710524
  • خبرنگار : 50132

/ماه مولود/

جشن مولود؛ هدیه فرهنگی کردها به تمام مسلمانان جهان

جشن مولود؛ هدیه فرهنگی کردها به تمام مسلمانان جهان

ایسنا/کردستان محقق و پژوهنده‌ حوزه موسیقی آینی کردی، گفت: به شهادت آمار ماخوذه اخیر محبوب‌ترین چهره تاریخ در تمام مکان‌ها و زمان‌ها حضرت محمد (ص) است.

در ماه ربیع الاول که در کردستان به ماه مولود معروف است مردم با حضور در مساجد و خانقاه‌ها به خواندن اشعار مولودنامه و نعوت نبی مکرم اسلام و نواختن دف، تولد حضرت محمد(ص) را جشن می‌گیرند.اهل سنت در این جشن‌های معنوی فضایل پیامبر اکرم(ص) و ضروریات اسلام را یادآوری می کنند.

اهل سنت و امام شافعی معتقدند دین اسلام و وجود رسول‌الله(ص) نخ تسبیح و ستون اتحاد مذاهب، مکاتب و تفکرات متفاوت بشری است.

مردم کردستان در ماه مولود در خانه‌های خود با دعوت از اقوام، دوستان و همسایگان جشن‌های باشکوهی برگزار می‌کنند؛ در این جشن‌ها اشعار بسیار زیبایی را با نواهای اصیل موسیقی آینی کردی و نواختن پرخروش دف توسط دفنوازان پنجه‌ طلایی کرد، می‌خوانند.

این مردم به حدی عاشق حضرت رسول الله (ص) هستند که خواندن مولودنامه را در منزل خود سبب نزول رحمت و برکت خدا و مایه افزایش رزق و روزی خود می‌دانند.

کردها نه فقط در ماه مولود بلکه در ماه‌های دیگر نیز به هر بهانه‌ای تصمیم به برگزاری مولودی می‌گیرند. مواردی از قبیل خرید خانه، تولد و نامگذاری فرزندان، اتمام سربازی فرزندان، قبولی در دانشگاه، موفقیت های تحصیلی، شغلی، بازگشت غریبان، شفای بیماران و بازگشت حجاج اقدام به مولودی می‌گیرند.

در شهر سنندج هر سال در ۱۲ ربیع الاول جشن مولودی بسیار باشکوهی به یادمان خالق اثر فاخر مولود نامه، "حضرت سید بهاءالدین شمس قریشی" ملقب به شمس الاشرف سنندجی از عارفان و شاعران نامی کُرد را نیز برگزار می‌کنند.

اما امسال به‌واسطه ویروس کرونا این بیماری ناشناخته متأسفانه تمام جشن‌ها ماه مولود فارغ از حالت تجمعی برگزار شد و مردم کرد به شیوه‌های غیر حضوری و مجازی سعی در زنده نگهداشتن این کهن آیین ارزشمند خود شدند.

دکتر سید بهاءالدین حسینی، مدرس دانشگاه و محقق و پژوهنده‌ حوزه موسیقی آینی کردی و یکی از پیشکسوتان صاحب سبک در نعت خوانی و دفنوازی کردستان، در این باب می‌گوید: ماه پیروز ربیع الاول و روز تولد پیامبر(ص) برای کردستانی بسیار حائز اهمیت است چون کردها عشق و علاقه منحصربه‌فردی به رسول‌الله دارند و این دوست داشتن مانند فرهنگی در میان کردها وجود داشته است.

وی افزود: برای اولین بار در عالم اسلام سلطان مظفر هولیر اولین مولودی تاریخ را در شهر هولیر (اربیل عراق) برگزار کرد و این آیین در بین مردم کرد یک فرهنگ ماندگار شد و بعدها به تمام ملیت‌ها و اقوام مسلمان نیز عرضه شد. درواقع فرهنگ مولودی و جشن میلاد گرفتن برای پیغمبر(ص)، هدیه فرهنگی ملت کرد بود که به تمام مردم مسلمان تقدیم شد.

این محقق کردستانی بیان کرد: جشن مولودی با چند کار ارزشمند معنوی همیشه همراه و قرین بوده است ازجمله این امور اطعام نیازمندان، احسان و صدقه، جشن شادی و فراموش کردن غم های روزگار با یاد کردن از فضل و نعمات خدا، جمع شدن فامیل، دوستان و آشنایان، استماع نکات علمی، دینی و مسائل اخلاقی از سخنرانی ماموستاهای آیینی، رشد محبت به پاکان خدا، آشتی و رفع کینه‌ها و کدورت های فامیل و دوستان را می‌توان نام برد.

به گفته حسینی، اجتماعات انسانی در یک فضا نیز یکی از حسنات مولودی گرفتن است که باعث دلگرمی و ذکر و یاد خداوند می‌شود.

وی افزود: اپیدمی کرونا موجب شده که مردم نتوانند در یک مکان کنار هم همچون سال‌های گذشته جمع شوند چرا که سلامت مردم در اولویت است و تصمیم و اقدام مردم بر حذف تجمع‌ها در این مراسم مولودی بود.

امسال جشن های مولودی از دیوارخانه‌ها فراتر رفته و در فضای مجازی مرزها را درنوردیده

این پیشکسوت نعت خوانی تصریح کرد: در سال‌های گذشته مردم در خانه‌های خود با پوشیدن لباس زیبای کردی و خوردن شیرینی و شربت و گوش دادن مولودنامه خوانی و دف‌نوازی این مراسم را به‌خوبی برگزار می‌کردند البته باید به این نکته توجه داشت، اگرچه امسال این مولودی‌ها به ظاهر از خانه‌های مردم حذف شده اما حقیقتا می‌توان گفت که جشن های مولودی از دیوارخانه‌ها فراتر رفته و در فضای مجازی مرزها را درنوردیده و به نحوی جهانی شده درواقع کرونا نه‌تنها ماه مولود را کم‌رنگ نکرد بلکه توانست در بین ملت‌های دیگر نیز آن را ترویجی روز افزون داده و تاثیر گذاری بیشتری از قبل داشته باشد.

قرآن کریم یک زبان مشترک میان ملت‌ها

حسینی با اشاره به وحدت میان مسلمانان جهان، عنوان کرد: ضرورت وحدت از دیدگاه قرآن کریم تا حد و اندازه‌ای است که خداوند به پیامبر دستور داده که با اهل کتاب یعنی مسیحی‌ها، یهودی‌ها و صابئی‌ها، گرداگرد مشترکات باهم جمع شوند. مشترکاتی چون یگانه‌پرستی و ایمان به آخرت، اعمال صالح و امثالهم. پس ما باید نه تنها با سایر مذاهب و مکاتب متفاوت اسلامی بلکه با پیروان سایر انبیای الهی در یک جامعه کنار هم زندگی سالم و پر از محبتی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه احترام گذاشتن به دیگران یکی از عواملی است که باعث اتحاد میان مسلمان می‌شود، بیان کرد: افراد باید از توهین کردن به هم بپرهیزند و هرگز نباید اجازه داده شود سخنرانان و خطیبان چه از اهل سنت و چه از اهل تشیع با تندروی و تنگ‌نظری دل مسلمانان را از هم دور کنند لذا ما باید به دنبال راه کارهای اتحاد باشیم. ما مجبور به اتحاد هستیم چراکه اگر تغییر رویه نداشته باشیم دوباره در آینده به همین وضعیت خواهیم بود.

حسینی ابراز امیدواری کرد با رشد علم و روشنفکری مسلمین و نیز با دگر پذیری و تحمل مخالف در آینده نزدیک شاهد اتحاد مسلمین و برپایی صلح و احترام متقابل با پیروان تمام ادیان آسمانی باشیم.

قرآن حیات است و ویژه ممات نیست

این پژوهشگر کردستانی با اشاره به اینکه قرآن کتابی است سراسر زیبایی، بیان کرد: قرآن یک زیبایی مسحورکننده چه ازنظر ظاهر و ادبیات کلام و چه معنای نهفته در لابه‌لای این الفاظ، بسیار زیبا و ارزشمند است، متأسفانه ما مسلمانان در ارائه و عرضه این زیبایی‌ها و ارزش‌های قرآنی به مردم مسلمان و جامعه جهانی تاکنون نتوانسته‌ایم حق مطلب را ادا کرده و به رسالت دینی خود جامه عمل بپوشانیم.

حسینی با اشاره به اینکه ندای اصلی قرآن یا ایها الناس است، گفت: قرآن کتابی است برای همه انسان‌ها و ارتباطی به یک طایفه در یک محدوده جغرافیای مثلاً کشورهای مسلمانان به‌طور خاص ندارد، بلکه به تمام انسان‌های که در کره زمین زندگی می‌کنند ارتباط دارد.

وی ادامه داد: قرآن برای همه مردم زمین بصائر دارد و دیدگاه انسان‌ها را وسیع‌تر کرده و به انسان بصیرت می‌بخشد و به آن بخش از مردم که به قرآن یقین و باور تام دارند، فراتر از بصیرت، هدایت و رحمت را نیز به ارمغان می‌آورد.

این مدرس دانشگاه، با اشاره به تفاوت مفهوم کلمه اتحاد و وحدت، گفت: استفاده از کلمه اتحاد مناسب تر از کلمه وحدت است چراکه وحدت به معنای یک نوع شدن، یک گونه شدن، یک شکل شدن، یک‌زبان شدن است، که این معنا هیچ وقت قابل وقوع نیست. درحالی‌که خداوند در آیه ۱۳ سوره حجرات می‌فرماید "ما شما را شعبه شعبه و قبیله قبیله آفریده ایم". بر این اساس تفاوت دیدگاه و اندیشه‌ انسان ها یک حق طبیعی است و اگر انسان ها در مورد یک امر واحد عقاید و نظریات متفاوت داشته باشند کاملا عالی و طبیعی است لذا می‌توان گفت که این تفاوت ها یک سنت الهی است.

حسینی افزود: روش خدا از خلقت ما از لحاظ جسم، زبان، فرهنگ و دیدگاه مختلف است بنابراین نباید انتظار داشت که همه مردم جهان همانند هم یک دیدگاه و نظر داشته باشند. برای تحقق امر خدا جهت اتحاد ملت‌های دارای عقاید متفاوت را به هم نزدیک کرد و گرداگرد حبل الله، که همان قرآن کریم است، جمع کرد. آیه‌ی "و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا" مبین این است که راهکار بزرگ اتحاد یافتن، پردازش و تمسک به مشترکات و دوری از افتراقات است.

وی اشتراکات انسان ها را ما همه مخلوق خداییم، ما همه انسانیم، ما همه به آخرت امور و تعاقب اعمال نیک و بدمان باور داریم،ما همه به ارزش های الهی و انسانی معتقدیم و ما همه از مهربانی محبت لذت می بریم و از خشونت و نفرت بیزاریم و غیر را از اشتراک ها عنوان کرد.

حسینی گفت: برای تحقق اتحاد و پرداختن به اصول شناخت حقیقی دیدگاه مخالف، احترام به دیدگاه مخالف، قائل بودن حقوق انسانی برای مخالف، یافتن و پیگیری تحقق واقعی اشتراکات، شنیدن و تبعیت از حسنات در بین نظرات مخالف و پرهیز از آزردن مخالف و سعی در جذب مهربانانه او می تواند راهگشا باشد.

وی به پرهیز از نزاع و تحقق آیه "و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم" اشاره و عنوان کرد: اگر یک سخنران از شیعه در کلام خود به اهل سنت التفات و محبتی کرد، سخنرانان سنی نیز به پاس محبت او در کلام خود به اهل شیعه محبت کنند. یا اگر یک مدیحه سرای اهل سنت در اشعار خود مدیحه ای عاشقانه به اهل بیت(ع) تقدیم کرد مداحان اهل تشیع نیز به پاس محبت او مدیحه ای در وصف خلفای راشدین(رض) عرضه دارند. صد البته یکی از شاهراه های تحقق آیه ی "فاذا حییتم بتجیت فحیوا باحسن منها او ردوها" پرداختن به اموری از این دست است.

توهین به محبوبترین انسان هستی خطای بسیار بزرگی است

حسینی در خصوص اهانت اخیر امانوئل مکرون به ساحت رسول اکرم(ص) گفت: به شهادت آمار ماخوذه اخیر محبوب‌ترین چهره تاریخ در تمام مکان‌ها و زمان‌ها حضرت محمد (ص) است، حق نیست یک چهره رسمی کشوری که درصد قابل‌توجهی از ملت خودش مسلمان هستند، با این‌گونه سخنان و ناعادلانه و با توهین به محبوبترین انسان هستی جمع عظیمی از مردم جهان به ویژه مسلمانان را بیازارد.

این محقق کردستانی، در ادامه گفت: تنها مستمسکی که دست رئیس‌جمهور فرانسه داده شد، رفتاری  بی خردانه و خارج از دایره دین بود که توسط چند نفر تندرو و ارهابی با یک معلم تاریخ روا داشتند. درواقع کسی که تندرو و احساسی فکر می‌کند و عقلانیتی در وجودش نیست، یک سنگ را به چاهی انداخته. اما تعجب اینجاست که یک مدعی عقل مانند جناب مکرون چگونه رفتار این نابخردان را به اصول پر رحمت رحمتا للعالمین نسبت و تعمیم می‌دهد.

حسینی ذکر کرد: سؤال ما از آقای مکرون این است که چرا کشیدن کاریکاتور همسرتان را عمل وقیحانه می‌شمارید و کشیدن کاریکاتور موهن به ابر انسان زمین و محبوب ترین فرد زمان و مکان را جزو آزادی های بیان قلمداد می‌کنید؟

وی افزود: "اسلام" در فرانسه، انگلیس، اسکاتلند و در کشورهای اسکاندیناوی به شیوه‌های بسیار مهربانانه و علمی در حال توسعه هستند و تعداد مسلمانان غرب رشد و جمعیت قابل‌توجهی از اروپا را در برگرفته است.

این پژوهشگر کرد، با اشاره به اینکه قرآن کتابی است که می‌تواند برای همه انسان ها راه‌کارهای سعادت و رهایی را به ثمر آورد، بیان کرد: با توجه به اینکه درصدی از مردم فرانسه مسلمان هستند ضروری بود که رئیس‌جمهور این کشور کتاب قرآن را مطالعه می‌کرد، چرا که اگر کسی به غیر مسلمان قرآن را بخواند حداقل به این سطح از بصیرت می‌رسد که با سخنان موهن و پشتیبانی ناحق از بی اخلاقان خود را با جامعه پرعظمت مسلمین در نیاندازد.

وی ادامه داد: حضرت رسول الله (ص) کسی است که هیچ انسانی در طول اعصار و قرون به آن حد از محبوبیت نرسیده که ایشان به آن دست یافته. کسی است که نامش به سان ستاره ای بر تارک ادبیات ملل جهان می درخشد و صدها میلیون‌ بیت در ادبیات جهان به نام نامی او آراسته شده است. جمع کثیری از شاعران جهان دیوانه‌وار در ثنایش عاشقانه ها سروده اند:

بس که باغ لفظ من از چشمه نعت آب خورد/ می دهد بوی نبوت غنچه معنای من

گر نبودی گوهر شعرم نگین نام او /  کمتر از خرمهره گشتی لوءلوء لالای من (ملا محمود مفتی، بیخود کردستانی)

اولین مور تجلی آخرین فرد رسل/ مظهر اسماء حسنا ملجآ یوم الحساب

آدم ار دانستی از نسلش بزاید این خلف / دانه را بی مکر شیطان خورده بودی با شتاب (آیت الله شیخ جمال الدین محمد مردوخ کردستانی)

وی ذکر کرد: رسول الله (ص) کسی است که یک و نیم میلیارد واله و شیدا دارد که در حال حاضر در زمین زنده‌اند و میلیاردها نفر در حال عشق او جان به جان‌آفرین تسلیم کرده‌اند، جدای از این‌ صدها میلیون انسان غیر مسلمان نیز شیفته فضائل و بزرگی های شخصیت او هستند.

 این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: به عقیده من کسی از نابخردان موهن و کاریکاتوریست های یک سونگر و شاید هم مزدور پشتیبانی کند در واقع دچار یک خودکشی سیاسی و اجتماعی کرده و خود را در ورطه هلاکت افکنده است و قطعا انسانی که دچار این خطای بزرگ استراتژیک می‌شود و خود را در جبهه مخالف با این شخصیت نامی جهان قرار می‌دهد، چیزی جز خسران فی دارین نصیبش نخواهد شد.

وی در پایان یادآور شد: ما مردم عقلمند جهان به ویژه مسلمان تابع و پیرو رحمتا للعالمین همه و همه با خشونت، با ایجاد وحشت و با مقابله‌های خونریزانه مخالف تام هستیم و دین اسلام همیشه از تفکر، سرزمین، حیثیت، خانواده و آب‌وخاک خود حق دفاع را محفوظ داشته و خواهد داشت. ما مسلمانان پیرو پیامبر رحمت و مهربانی به سان سیره پیامبرمان به تمام مردم جهان مهر و محبت عرضه می‌داریم و سمت و سوی مبارزه ما همیشه با ناعدالتی ها و نامردمی هاست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.