• شنبه / ۱۷ آبان ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۷
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 99081710752
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی :

وزارت میراث فرهنگی، مرمت پل‌های خداآفرین را تسریع کند

وزارت میراث فرهنگی، مرمت پل‌های خداآفرین را تسریع کند

ایسنا/آذربایجان شرقی نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید مرمت پل های تاریخی خداآفرین را تسریع کند.

حسین حاتمی روز شنبه در دیدار با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، اظهار کرد: پل‌های تاریخی خداآفرین از مهمترین بناهای تاریخی و ارزشمند کشور هستند که باید برنامه مرمتی آنها در اسرع وقت آماده شده و اقدامات لازم در این راستا توسط متولی اصلی آن یعنی میراث فرهنگی انجام شود، چرا که غفلت از این امر میتواند هویت تاریخی ایران و آذربایجان شرقی را به مخاطره بیاندازد.

وی، موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی خداآفرین را بسیار مناسب برای توسعه صنعت گردشگری دانست و اظهار کرد: با توجه به این موقعیت ویژه شهرستان و قرارگیری ابنیههای تاریخی ویژهای چون پلهای تاریخی در این منطقه، فراهم سازی بستر لازم برای ایجاد منطقه گردشگری در اطراف پلهای تاریخی امری ضروری و لازم است.

حاتمی یادآور شد: برای تعیین ساز و کارهای نحوه تامین مالی و مسائل فنی مرمت پلهای تاریخی خداآفرین باید جلسهای مشترک با سازمان آب منطقه‌ای، اداره کل میراث فرهنگی و فرمانداری شهرستان خداآفرین برگزار شده و مسائل مربوطه مورد بررسی دقیق و اقدامات عملی قرار گیرد.

وی، بررسی همه جانبه مسائل پیرامونی پروژههای سرمایه گذاری گردشگری شهرستان های کلیبر، خداآفرین و هوراند از سوی میراث فرهنگی را خواستار شد و گفت: با توجه به ظرفیتهای قابل توجه منطقه، علاوه بر لزوم توسعه سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی در حوزه گردشگری، مرمت بناهای تاریخی این منطقه برای جذب بیشتر گردشگر باید با جدیت پیگیری شود.

به نقل از روابط عمومی میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی، مدیرکل میراث فرهنگی استان نیز در این دیدار از آغاز مرمت پل‌های تاریخی خداآفرین با مشارکت شرکت آب منطقه‌ای استان، خبر داد.

احمد حمزه زاده با اشاره به این که مرمت اضطراری پل‌های تاریخی خداآفرین به ‌صورت مشترک در دستور کار این دو مجموعه قرار گرفته است، افزود: با توجه به تفاهم‌نامه‌ مشترک دوجانبه، در آینده‌ای نزدیک شاهد اتمام مطالعات فنی و مرمتی پل‌ها توسط کارشناسان خواهیم بود.

وی ادامه داد: پس از اتمام مطالعات، نحوه انحراف آب رودخانه و نحوه تخصصی مرمت پل‌ها به منظور آغاز عملیات اجرایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، پلهای خداآفرین به تعداد دو فقره و با فاصله ۸۰۰ متر از یکدیگر در نقطه باریک این رودخانه ساخته شده ‏اند؛ این دو پل از نظر مهندسی و معماری با یکدیگر تفاوت دارند؛ یکی از آن ها با سنگ سفید ساخته شده و ۱۱ دهانه دارد ، بلندیش ۱۲ متر و طول آن ۱۳۰ متر است.

 پل دیگر با آجر پخته ساخته شده است که ۲۰۰ متر طول، ۵/۴ متر عرض و ۱۵ دهانه دارد و اندازه آجرها و معماری این پل، تاریخ احداث آن را به سده ۱۳ شمسی مربوط میکند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha