• شنبه / ۱۷ آبان ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۷
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 99081710797
  • خبرنگار : 50220

مدیر انتقال خون اردکان:

اهدای پلاسما، زکات سلامتی است 

اهدای پلاسما، زکات سلامتی است 

ایسنا/یزد مدیر انتقال خون شهرستان اردکان اهدای پلاسما از سوی بهبودیافتگان کرونایی دارای شرایط اهداء را زکات سلامت خواند و خواستار اهتمام افراد واجد شرایط به این مهم برای نجات سایر مبتلایان شد.

«علیرضا شکاری‌پور» روز شنبه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به پیک سوم کرونا و افزایش بیماران مبتلا به کووید ۱۹ و با عنایت به درخواست بیمارستان‌های اردکان و میبد برای دریافت پلاسما جهت درمان بیماران کرونایی، از بهبودیافتگان کرونایی اردکان و میبد خواست تا پس از گذشت حداقل یک ماه از بهبودی‌شان، جهت اهدای پلاسما به مرکز انتقال خون اردکان مراجعه و با اهدای پلاسما در نجات جان دیگر بیماران مبتلا سهیم باشند.

وی این اقدام را نوعی زکات سلامتی خواند و گفت: همه بهبودیافتگان شرایط اهدای پلاسما را ندارند و تنها آقایان در رده سنی بین ۱۸ تا ۶۰ سال می‌توانند در این باره اقدام کنند.

شکاری‌پور ادامه داد: بهترین زمان برای اهدای پلاسما بهبودیافتگان حداقل ۲۸ روز بعد از بهبودی است چرا که در این فاصله زمانی مطمئن خواهیم شد که آن‌ها دیگر ناقل نیستند و آنتی بادی ضد ویروس در بدن آنها ساخته شده و می‌توانند بدون هیچ دغدغه‌ای به مراکز اهداء مراجعه کنند.

مدیر انتقال خون اردکان انجام تست PCR مثبت، اسکن ریه مثبت(با تایید پزشک عفونی) یا انجام تست سرولوژیک خون مثبت(آنتی بادی ضدویروسIgG مثبت) را شرایط لازم برای اهدای پلاسما خواند و گفت: مثبت بودن تنها یکی از موارد فوق برای اهدای پلاسما کافیست.

وی تصریح کرد: در حال حاضر به تمام گروه‌های خونی خصوصاً گروه خونی AB نیاز داریم چرا که بیماران کرونایی دارای گروه خونی AB فقط می‌تواند از پلاسمای همین گروه خونی دریافت کنند.

شکاری‌پور تاکید کرد: اقدامات لازم برای اهدای پلاسمای بهبود یافتگان ویروس کرونا در پایگاه‌های انتقال خون از مرداد ۹۹ آغاز شد و قبل از آن هم این اقدام در بیمارستان‌ها انجام می شد.

مدیر انتقال خون اردکان در پایان نیز گفت:‌ پلاسمای بهبود یافتگان ویروس کرونا به دلیل وجود آنتی بادی ضد ویروس برای نجات بیماران مفید است و با وجود این که تمام بهبودیافتگان شرایط اهدا پلاسما را ندارند، تاکنون ۱۰۲ بهبود یافته، پلاسمای خود را با مراجعه به این مرکز اهدا کرده‌اند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha