• یکشنبه / ۱۸ آبان ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99081811260
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد؛

دورکاری موجب استرس شغلی کارمندان در پاندمی کرونا می شود

دورکاری موجب استرس شغلی کارمندان در پاندمی کرونا می شود

ایسنا/اصفهان بر اساس تحقیقات جدید، همه گیری جهانی کووید ۱۹ دلیل جدیدی برای استرس ناشی از شغل ایجاد کرده و بار اضافی بر دوش کارمندان است.

این روزها با افزایش شیوع ویروس کرونا و ادامه دار شدن این پاندمی جهانی، به نظر می رسد که حجم بالای کار در محیط های اداری به کنار رفته و سایر عوامل برجسته که قبل از همه گیری وجود نداشتند، اکنون به طور قابل توجهی در شکل گیری استرس شغلی نقش دارند.

دکتر اریک شیو، محقق دانشگاه بیرمنگام، پس از بررسی ۷۰۰ کارمند انگلستان، عوامل تقویت کننده استرس شغلی ناشی از شیوع کووید ۱۹ را شناسایی کرده که می تواند مربوط به کار در خانه و حتی کار نکردن در خانه باشد. دکتر شیو سه تقویت کننده اصلی استرس شغلی ناشی از کووید ۱۹ را شناسایی کرده است که شامل نگرانی در مورد درآمد از ابتدای شیوع ویروس کرونا، ترس از قرار گرفتن در معرض ویروس هنگام بازگشت از محل کار و نگرانی در مورد از دست دادن شغل است.

تجزیه و تحلیل داده ها همچنین نشان داد که دو عامل اصلی برای افرادی که مشغول دورکاری در شرایط پاندمی هستند، شامل عدم توانایی جدا کردن زندگی شخصی از کار و کار در خانه و استرس عمومی ناشی از کار در خانه است.

به گزارش ایسنا و به نقل از "مدیکال اکسپرس"، دکتر شیو، مدرس مدیریت بازاریابی و نوآوری، اظهار کرد: استرس شغلی در جوامع صنعتی پدیده جدیدی نیست و از نظر تاریخی، بار کاری یکی از عوامل اصلی در ایجاد اضطراب در محیط کار بوده است. با این وجود کووید ۱۹ باعث شده عوامل ناگهان دیگری ایجاد شود. این یافته ها ارتباط بین استرس شغلی و استرس درونی افراد را نشان می دهد. در تمام فجایع این چنین استرس هایی رخ می دهد، برای مثال طوفان سندی در سال ۲۰۱۲ در آمریکای شمالی رخ داد و جوامع را با مشکل از دست دادن شغل روبرو کرد و یا افراد بسیاری در معرض خطر استرس پس از حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر قرار گرفتند.

دکتر شیو افزود: اگرچه مطالعات مربوط به ارتباط بین استرس شغلی و کار در خانه به همان اندازه که در رابطه بین استرس شغلی و وقوع فاجعه وجود دارد، اتفاق نظر ندارند، اما به نظر می رسد یافته ها ارتباط منفی را نشان می دهد.

دکتر شیو توضیح داد: کار در خارج از اداره نیز استرس بیشتری دارد زیرا مرزهای شغلی و خانوادگی را نقض کرده است. کار در منزل همچنین می تواند منجر به اختلال در ریتم شبانه روز شود و به اختلالات خواب و غذا خوردن دامن بزند و در نهایت منجر به استرس روانی شود.

دکتر شیو یافته های تحقیقاتی خود را در جشنواره علوم اجتماعی ESRC  ارائه خواهد داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha