• یکشنبه / ۱۸ آبان ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 99081811546
  • خبرنگار : 71516

"نگرانی از آینده، ارمغان پیروزی بایدن برای اسرائیل"

"نگرانی از آینده، ارمغان پیروزی بایدن برای اسرائیل"

حمایت رژیم صهیونیستی از دونالد ترامپ در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری در سطح و اندازه حمایتی نبود که در طول این چهار سال از ترامپ دریافت کرده بود. این رژیم اذعان می‌کرد که ترامپ بزرگترین حامی و بهترین رئیس‌جمهور در تعامل با اسرائیلی‌ها بوده، اما در سطح رسمی این حمایت را نشان نداد و از ترامپ در برابر جو بایدن حمایت نکرد شاید به این دلیل که احتمال پیروزی بایدن را می‌داد. بنیامین نتانیاهو ترجیح داد اول مسیر با بایدن برخوردی نداشته باشد و همان اشتباهی را که در زمان حمایت از رقیب باراک اوباما در انتخابات انجام داد، تکرار نکند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه العهد، براساس نتایج پژوهشی که سازمان "جی استریت" انجام داد، بیشتر یهودیان آمریکایی یعنی حدود ۷۷ درصد به نفع جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا رأی دادند. در مقابل ۲۱ درصد به نفع دونالد ترامپ رأی دادند. در انتخابات سنا و مجلس نمایندگان نیز بیشتر یهودیان یعنی حدود ۷۸ درصد به نامزدهای دموکرات رأی دادند و ۲۱ درصد نیز به جمهوی‌خواهان.

این بدترین نتایجی بود که حزب جمهوری خواه بین رأی دهندگان یهود از سال ۲۰۰۸ کسب کرده بود.

رژیم صهیونیستی تا امروز یکشنبه درباره پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری سکوت کرده بود. موضع رسمی این رژیم مبتنی بر ۲ محور است؛ آمادگی برای همکاری با هر رئیس‌جمهور آتی و ستایش مواضع و سیاست دونالد ترامپ و دوم یادآوری این مسئله که بایدن دوست و هم‌پیمان این رژیم است. اما پشت این سکوت رسمی نگرانی اسرائیلی‌ها از پیروزی بایدن وجود دارد.

مایکل اورون، معاون سابق وزیر خارجه رژیم صهیونیستی و سفیر سابق این رژیم در واشنگتن به خوبی این نگرانی را نشان داده است. وی گفت، دولت بایدن می‌تواند آینده چالش‌برانگیزی را برای اسرائیل به دلیل اختلافات درباره دو موضوع اصلی به وجود بیاورد. اول روند سیاسی که دولت آمریکا از طریق آن طرح معامله قرن را کنار خواهد گذاشت و به طرح اوباما و کلینتون باز خواهد گشت یعنی راهکار تشکیل دو کشور براساس مرزهای ۱۹۶۷. مسئله دوم این است که قدس شرقی پایتخت فلسطین است. مسئله مهم‌تر قصد بایدن برای پیوستن مجدد آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها است. اگر ترامپ مجددا در انتخابات پیروز می‌شد به سیاست خود درباره حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه می‌داد.

رژیم صهیونیستی از طریق رسانه‌ها و منابع سیاسی و امنیتی خود، اعلام کرده که منفعتش در این است که ترامپ پیروز شود اما این مسئله را هم درک می‌کند که جو بایدن هرگز علیه منافع این رژیم اقدامی اتخاذ نخواهد کرد.

تساحی هنگبی، کارشناس امور امنیت منطقه‌ای رژیم صهیونیستی هشدار داد که موضع بایدن درباره برجام احتمالا به تشدید اختلاف میان این رژیم و ایران منجر شود. چراکه بایدن علنا اعلام کرده که به توافق بازمی‌گردد.

وی گفت که بخش عمده نگرانی اسرائیل گذشته از پیامدهای پیروزی بایدن از جمله درباره شهرک‌سازی در کرانه باختری نگرانی بابت بازگشت بایدن به برجام است.

اما تزیپی هاوزر، رئیس کمیته امور خارجه و امنیت در کنست(پارلمان رژیم صهیونیستی) به اسرائیلی‌ها اطمینان داد که پیروزی بایدن ضرری برای آن‌ها ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha