• دوشنبه / ۱۹ آبان ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 99081912166
  • خبرنگار : 71616

۹ طرح پیشنهادی برای واردات خودرو

۹ طرح پیشنهادی برای واردات خودرو

به دنبال ارائه ۹ طرح پیشنهادی از سوی انجمن واردکنندگان خودرو برای واردات خودرو، دبیر این انجمن نیز معتقد است که در حال حاضر و باتوجه به شرایط فعلی صنعت خودرو و بازار آن و همچنین با وجود انتقاد وزیر از کیفیت خودروهای داخلی، بخش‌خصوصی قادر به واردات خودرو حتی بدون انتقال یک دلار ارز است.

به گزارش ایسنا، علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در حاشیه سفر اخیر خود به استان کرمان و در دیدار با نماینده ولی فقیه در این استان، ضمن تاکید براینکه هر ایرانی حق دارد خودروی با کیفیت و با قیمت مناسب سوار شود، برای بار دوم از مردم بابت کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای داخلی عذرخواهی و تصریح کرد که در دوران فراوانی ارز نیز نتوانستیم خودروی مناسب به مردم تحویل دهیم. 

وی معتقد است که ممنوعیت واردات خودرو سبب شده تا خودروسازان هرگونه که خواستند خودرو تولید و با هر قیمت دلخواهی روانه بازار کنند؛ لذا به نیابت از مسئولان قبلی از مردم عذرخواهی می‌کنم.

این روزها بحث واردات خودرو در مجلس نیز مطرح شده که طبیعتا نظرات مثبت و منفی هم برای آن وجود دارد. گویا برخی نمایندگان پیشنهاد واردات داده‌اند و براین اساس مجلس طرحی برای حوزه خودرو دارد که احتمالا طی هفته‌های آتی بررسی خواهد شد.

در این رابطه مهدی دادفر-دبیر انجمن واردکنندگان خودرو- در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اعلام ۹ طرح پیشنهادی انجمن مذکور برای واردات خودرو بدون انتقال ارز به مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در شرایط فعلی بخش‌خصوصی و واردکنندگان رسمی کشور قادر به واردات خودرو حتی بدون انتقال یک دلار ارز هستند. ضمن اینکه با رفع ممنوعیت واردات خودرو، به طور تقریبی ۱۴ هزار نیروی انسانی تعدیل شده به چرخه کار باز خواهند گشت.

وی ضمن تاکید براینکه با واردات خودرو، قیمت‌ها در بازار به شدت کاهش خواهد یافت، گفت: اگر دولت رضایت به آزادسازی واردات خودرو دهد، اولین نتیجه‌ای که حاصل شده و از التهابات بازار خواهد کاست، این است که بازار خودرو آرام شده و  قیمت خودروهایی که تا سه میلیارد تومان هم بالا رفته است، بسیار کاهش خواهد یافت. به جرات می‌توان گفت که به دنبال کاهش نرخ ارز، با همین نرخ فعلی در صورت آزادسازی واردات خودرو، خودروهای لوکس سه میلیاردی به زیر یک میلیارد هم خواهد رسید.

براساس اعلام دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، ۹ طرح پیشنهادی انجمن واردکنندگان خودرو به مجلس شورای اسلامی برای آزادسازی واردات خودرو به شرح زیر است:

۱ - اجازه از سرگیری واردات خودرو با استفاده از سرمایه‌ ایرانیان خارج از کشور (تبدیل تهدید به فرصت) کلیه مسئولیت‌های اجرایی اعم از رایزنی، معرفی حساب و وجوه به سفارت جمهوری اسلامی در کشور مبداء و … را واردکنندگان راسا پذیرا خواهند بود.

۲ - اجازه ازسرگیری واردات خودرو با استفاده از سرمایه‌های شرکت‌های نمایندگی و مالکان کسب و کار حوزه‌ تجارت خودرو (ورود دارائی‌ها از طریق خودرو به کشور)

۳ - اجازه ازسرگیری واردات خودرو با استفاده از اعتبار یک تا دو ساله شرکت‌های تولیدکننده اصلی به نمایندگان‌شان بدون خروج هرگونه ارز یا ریال از کشور حداقل در شرایط فعلی

۴ - اجازه ازسرگیری واردات خودرو برای خودروهای هیبرید صرفا جهت جایگزینی و به کارگیری در حمل و نقل عمومی (این مهم منجر به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و حداقل کاهش مصرف سوخت به میزان ۴۰ درصد برای این نوع از خودروها ضمن ارتقاء سطح ایمنی و آسایش رانندگان خودروهای عمومی خواهد شد)

۵ - اجازه ازسرگیری واردات خودرو صرفا برای واردات خودروهای کم مصرف که منجر به کاهش حداقل ۴۰ درصدی مصرف سوخت، این سرمایه جایگزین ناپذیر خواهد شد.(خودورهای زیر ۱۵۰۰ سی‌سی)

۶ - اجازه ازسرگیری واردات خودرو صرفا برای واردات خودروهای با ارزش کمتر از ۱۰ هزار یورو

۷ - اجازه ازسرگیری واردات خودرو با استفاده از بخشی از منابع ارزی بلوکه شده حاصل از فروش نفت

۸ - اجازه ازسرگیری واردات خودرو با سهمیه‌بندی خودروهای وارداتی بین فعالان حوزه و تخصیص حجم معینی از واردات به هر یک از فعالان با هدف حفظ کسب و کار این فعالین این حوزه از کسب و کار

۹- اجازه ازسرگیری واردات خودرو به ازاء انجام صادرات کالا توسط واردکنندگان خودرو با کارت بازرگانی واردکننده خودرو

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۸-۱۹ ۰۹:۲۸

باسلام ، نظرم گزینه های 5 و 6 هم می تواند بازار را متعادل کند ، هم رقابت قویتری را ایجاد کند برای بالا بردن کیفیت محصولات داخلی و البته گزینه سومی که تیراژ واردات در هر دوره زمانی معین و تقسیم عادلانه برای واردکنندگان امکان کنترل این روند را آسانتر می کند.

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۱۹ ۱۰:۳۵

وبرای واردات خودرو فکر کردن نمی خواهد وقتی سالانه چند میلیارد صرف خرید خلال دندان و غذای حیوان خانگی می گردد آیا واردات خودرو برای آسایش مردم بد است

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۱۹ ۱۰:۴۴

اگه این انجمن واردکنندگان خودرو صادق هستند و قصدشون خدمته، به جای دامن زدن به دلالی، این پولهایی که میگن در خارج از کشور دارند رو به جای واردات خودرو در این شرایط تحریمی، بهتره صرف واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه کارخونه ایی مثل پلی اکریل کنن!

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۱۹ ۱۲:۴۶

خودرو چه ربطی به کالای اساسی داره. خودرو دچار النحصار شده. هر جا هم انحصار باشه فقط فساد هست و بس. خودروایرنی قیمتش بالا و کیفیتش پایین هست و رقابت تنها راه نجاتش هست. رقابت هم یعنی واردات

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۱۹ ۱۴:۵۶

با سلام در پاسخ به آقای رامین: حرف شما در مورد مقابله با انحصار را می پذیرم و قبول دارم. ولی مشکل اینجاست که طبق تجربه سالهای گذشته این جماعت وارد کننده خودرو خودشون بازار واردات خودرو رو انحصاری می کنند و ...

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۱۹ ۱۳:۲۶

با سلام واحترام راهکارهای خیلی بهتری دارم برای شکسته شدن قیمت خودرو بدون واردادت و یا واردات .چندین بار اعلام کردم ودر سایت رئیس محترم مجلس هم نوشتم .

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۱۹ ۱۴:۰۸

بازار رو آزاد کنید تموم بشه دیگه چرا مردم رو زجر میدید ما دیگه نمیخوایم با هزینه سرسام آور از خودرو ساز داخلی حمایت کنیم مردم پول بدن جنس بی کیفیت بخرند که یه سری بیکار نشن ؟ این چه منطق داره کجای دنیا باید از جنس بی کیفت داخلی تحت هر شرایطی حمایت کرد امروز هم که دبیر انجمن خودرو سازان گفته با افت قیمت دلار خودرو پایین نمیاد چون خودرو ساز ها در ضررن این چه صنعتیه که توش هم مصرف کننده در ضرره هم تولید کننده ؟ واردات رو آزاد کنید که تولید کننده ها هم انقدر ضرر نکنن خدا رو خوش نمیاد به خاطر ما ضرر کنن

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۱۹ ۱۵:۴۶

همه ی کشورها با هم تجارت میکنند اجناس با کیفیت همه جای دنیا طرفدار داره اینجا پول بیت المال را خرج خودروهای بی کیفیتی می کنند که ارزش صادرات ندارد این پولها باید صرف اجناس با کیفیت مثل فرش زعفران و......بشود انوقت نتیجه را باید دید البته اگر تحریمها برداشته شود لوازم خانگی را هم دارند انحصاری میکنند که اصلا کیفیت ندارند و قابل رقابت حتی با محصولات کره نیستند

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۱۹ ۱۸:۰۲

10- اجازه ازسرگیری واردات خودرو برای ... 11- اجازه ازسرگیری واردات خودرو برای ... ... 1000- اجازه ازسرگیری واردات خودرو برای ... همه را ه ها اگه به رم ختم نشه به کجا ختم بشه؟

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۱۹ ۱۹:۲۱

وقتی خودرو های وارداتی تحت انحصار سایپا و ایران خودرو فروخته میشوند و از خود نمایندگی ندارند هیچ مشکلی از بازار خودرو حل نمیشود.

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۲۰ ۰۷:۱۶

مرد باشین واردات ازاد کنید تا مشت محکمی تو دهن انحصار گرا باشه

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۲۰ ۱۵:۱۱

پيشنهادات فوق اصلا طرح نيست زيرا فقط چند ايده اوليه است و فاقد محاسبات كمي و ارزيابي آثار است. يعني اينكه در هر حالت حدودا چند دستگاه تقاضاي واردات خواهيم داشت و چقدر ارز هنگام خريد و چقدر براي تامين قطعات لازم مي شود و چقدر صنايع داخلي تاثير مي گيرند و .... - اصولا واردات خودرو از بدترين روشهاي مديريت بازار خودرو است زيرا باعث از بين رفتن صنايع داخلي و بيكاري بخشي از 600 هزار شاغل اين صنعت مي شود و اگر بدنبال روشهاي بهتر براي بهبود بازار خودرو و ارتقاي كيفيت و قيمت آن باشيم روشهاي بهتر وجود دارد كه پيشنهاد مي كنم به كتاب "مديريت زنجيره تامين صنايع حمل و نقل" كه بوسيله 40 متخصص در سال 91 تهيه و بوسيله وزارت صمت منتشر شده است رجوع شود. - حتي اگر براي تنظيم بازار خودرو نياز به واردات باشد در شرايط بغرنج كمبود ارزي كشور چنين كاري مقدور نيست و باعث افزايش شديد تقاضاي ارز و بالا رفتن قيمت آن مي شود. حتي اگر وزارت صمت دقت نكند و چنين خطايي صورت گيرد به فاصله دو هفته دولت مجبور به توقف اين روش خواهد شد. بنابراين چه از جنبه صنعت خودرو و چه از نظر اقتصاد كشور شرايط براي واردات خودرو چه دست اول چه دست دوم فراهم نيست. جالب است كه كشور ما در هر چيزي تحريم است ولي واردات خودرو تحريم نيست. اين هوشمندي تحريمهاي امريكايي است زيرا واردات خودرو ارزبري بالايي براي خريد و واردات قطعات دارد و ارزش افزوده اندكي در اقتصاد ملي ايجاد مي كند و اين نكته در كتاب هنر تحريم ها نوشته ريچارد نفيو به صراحت بيان شده كه مي گويد ما واردات خودرو را براي ايران تحريم نكرده ايم تا ايران را در تامين ارز دچار مشكل كنيم. بنابراين واردات خودرو از سوي معمار تحريم ها براي ضربه به ما هدف گذاري شده است و اين واردات بر خلاف سياستهاي توليد داخلي و بر خلاف اقتصاد مقاومتي است و به ويژه در شرايط كمبود ارز، موجب تورم شديد مي باشد. و به نظرم انجمن وارد كننندگان اين حرفها را مي فهمد ولي هدف خود را صرفا وارد كردن قرار داده است ولو اينكه به ضرر اقتصاد ملي باشد.

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۲۱ ۱۲:۳۲

به نظرم اگه واردات بشه تنوع میره بالا هرسال خودرو جدید میاد چندساله همگی منتظر که ثبت سفارش باز شه نظرم اینه خودرو به روز بیاد بازار تقاضا کم رقابتی ثابت میشه خیلی خوبه خواهش میکنم از طرف مردم هرچه زودتر واردات خودرو ازاد بشه نهایتا ۱۴۰۰

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۲۲ ۰۷:۴۱

اگر قراره خودرو وارد بشه، پیشنهاد میشه: 1. خودروهایی وارد بشه مثل اتوبوس ها ی کوچک که به حمل و نقل مردمی در شرایط کرونایی و توسعه سلامت شهروندان به فاصله گذاری کمک کنه. برای یک عده جوانان بیکار هم شغل رانندگی درست بشه. 2. خودروهایی مثل وانت نیسان وارد بشه که به حمل و نقل کالاها در سطح استان ها کمک کنه. تابرای عده ای از بیکاران شغل رانندگی درست بشه. 3. برای مصارف خانواده ها خودرو با حجم و کاربرد بیشتر فراهم بشه. که لازم نباشه هر خانواده چند تا خودرو کوچک تو پارکینک جمع کنند و به ترافیک و الودگی هوای شهرها منجر بشه. 4. خودروهای خدماتی حمل و نقل کم حجم برای تسهیل کار شهرداری ها وارد بشه. اتوبوس های مسافربری برای شهرداری ها وارد بشه. 5. با توجه به شرایط کرونایی خودروهای درمانی مثل خودرو اژانس وارد بشه.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۲۱ ۱۷:۱۲

احتمالا با دادن این طرح خودروسازان سهام چندین شرکت را به رسم ادب تا سکوت کامل تقدیم میکنند چون قوه قضاییه نتوانست جلوی گرانی را بگیرد پس شما هم مردم را سرگرم میکنید جای تشکر دارد که در گفتن وارادت باعث خنده شدید...