• دوشنبه / ۱۹ آبان ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۰
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 99081912570
  • خبرنگار : 50040

یک متخصص:

پوکی استخوان در کمین زنان است/ لزوم جلوگیری از افتادن ها با ورزش

پوکی استخوان در کمین زنان است/ لزوم جلوگیری از افتادن ها با ورزش

ایسنا/گیلان یک فوق تخصص روماتولوژی، پوکی استخوان را یک بیماری خاموش دانست و افزود: فرد دارای پوکی استخوان با کمترین ضربه به ویژه در نواحی مهره های ستون فقرات کمری، ران، مچ دست و استخوان های دراز دچار شکستگی می شود.

استخوان بافت زنده ای است که دائما در حال تجزیه و جایگزینی است. پوکی استخوان زمانی اتفاق می افتد که تعادل بین تولید و تجزیه استخوان به هم بخورد.

پوکی استخوان مردان و زنان را از هر نژادی درگیر می کند. اما زنان به ویژه زنان مسنی که یائسه شده اند، بیشتر در معرض خطر این بیماری هستند.

امروزه با دارو، رژیم غذایی سالم و ورزش های تحمل وزن می توانیم به جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان یا تقویت استخوان های ضعیف بدن کمک کنیم.

دکتر ایراندخت شناور، فوق تخصص روماتولوژی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه پوکی استخوان همان ضعیف شدن استخوان است، اظهار کرد: در فرایند پوکی استخوان شاهد متخلخل شدن استخوان ها خواهیم بود و استحکام استخوانی شکننده می شود.

وی پوکی استخوان را یک بیماری خاموش دانست و افزود: فرد دارای پوکی استخوان با کمترین ضربه به ویژه در نواحی مهره های ستون فقرات کمری، ران، مچ دست و استخوان های دراز دچار شکستگی می شود لذا تا قبل از اینکه شکستگی استخوان رخ دهد، هیچ علامتی وجود ندارد و بیمار متوجه پوکی استخوان نمی شود.

این فوق تخصص روماتولوژی، با بیان اینکه پوکی استخوان هم زنان و هم مردان را تهدید می کند، گفت: پوکی استخوان بیشتر در کمین زنان به ویژه پس از یائسگی است، زیرا هورمون های جنسی در زنان نقش مهمی در حفظ و قوام استخوان دارد و وقتی این هورمون ها از دست می رود، در سال های اول یائسگی به سرعت توده استخوانی کاهش پیدا می کند. همچنین با افزایش سن به صورت سالانه درصدی از استخوان کم شده و علائم پوکی استخوان در سالمندی خودش را نشان می دهد.

شناور، با اشاره به اهمیت پیشگیری از پوکی استخوان، گفت: افراد باید قبل از سالمندی برای خودشان یک توده استخوانی مناسب ایجاد کنند تا وقتی سن آنان بالا می رود و توده استخوانی کاهش پیدا می کند، به سرعت دچار پوکی نشوند لذا ایجاد این توده استخوانی مناسب با رفتارهای مناسب و درست به وجود می آید.

وی بی توجهی به عوامل دخیل در تحکیم استخوان را موجب ایجاد پوکی دانست و تصریح کرد: افرادی که در طول زندگی خود تحرک خوبی ندارند و ورزش نمی کنند و لبنیات کافی به عنوان بهترین منبع کلسیم در برنامه غذایی شان نیست، بیشتر دچار پوکی استخوان می شود؛ البته سیکار کشیدن و نوشیدن الکل و مصرف داروهای خاص از جمله کورتون نیز می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد.

این فوق تخصص روماتولوژی، به بسترهای ژنتیکی پوکی استخوان نیز اشاره کرد که قابل مداخله نیست و یادآور شد: لازم است افراد از سنین کودکی روش های صحیح زندگی را آموزش ببینند و لبنیات را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند و کم تحرکی را ترک کنند و ورزش به عادت روزانه آنان تبدیل شود. در واقع همه ما با هر بستر ژنتیکی می توانیم به درصدی از یک توده خوب استخوانی برسیم.

شناور ادامه داد: توده استخوانی بعد از دوران یائسگی زنان و در دوران سالمندی مردان شروع به کاهش می کند لذا تمرینات ورزشی ایستاده مانند پیاده روی و دویدن و حرکات مقاومتی و کششی با ایجاد فشار وزن بر روی استخوان ها به افزایش تراکم استخوان و استخوان سازی کمک می کند. در واقع همه حرکات ورزشی تعادل فرد را افزایش می دهد و با تقویت عضلات از افتادن و شکستگی استخوان در اثر افتادن جلوگیری می کند.

وی با بیان اینکه تقویت عضلات با ورزش افتادن ها را کم می کند، گفت: پیاده روی نسبتا تند بسیار توصیه می شود. همچنین تداوم ورزش خیلی اهمیت دارد و لذا ورزش هایی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید و در دسترس است تا راحت تر ادامه دهید.

این فوق تخصص روماتولوژی، با تاکید بر لزوم غربالگری پوکی استخوان از طریق عکس برداری، اضافه کرد: زنان بالای ۶۵ سال و مردان ۷۰-۶۵ ساله باید سنجش تراکم استخوان شوند؛ البته افرادی که از عوامل خطرساز برخوردار هستند باید بالای ۵۰ سال اقدام به غربالکری کنند.

شناور، خواستار دریافت مناسب کلسیم و ویتامین «D» شد و خاطرنشان کرد: همه افراد زیر ۵۰ سال باید روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم دریافت کنند و توصیه می شود دو تا سه واحد لبنیات در برنامه روزانه آنان باشد. افراد بالای ۵۰ سال نیز سه تا چهار واحد کلسیم روزانه دریافت کنند.

وی با بیان اینکه دریافت ویتامین «D» معمولا توسط اشعه خورشید انجام می شود، گفت: در استان هایی مانند گیلان که همیشه ابری است و یا تهران که با آلودگی هوا مواجه است، نور خورشید کافی تامین نمی شود لذا به صورت ماهانه باید ۵۰ هزار از این ویتامین را به صورت مکمل مصرف کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.