• دوشنبه / ۱۹ آبان ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99081912590
  • منبع : نمایندگی همدان

کشف داروی «خارپاشنه»

کشف داروی «خارپاشنه»

ایسنا/همدان یک محقق همدانی از تولید داروی گیاهی مؤثر در درمان عارضه خارپاشنه برای نخستین بار در جهان خبر داد و اعلام کرد: در حال پخش این پماد در استان تهران و البرز هستیم و به تدریج این محصول را در کل کشور توزیع خواهیم کرد.

«بابک عزتی‌رنجبر» کارشناسی ارشد مهندسی گیاهان دارویی دارای ۱۵ سال سابقه کار، تحقیق و مطالعه در رابطه با گیاهان دارویی و طب سنتی است. او ۱۶ مقاله علمی داخلی و خارجی در حوزه گیاهان دارویی تألیف کرده و سه ثبت اختراع ملی نیز در کارنامه کاری خود دارد و در حال حاضر شرکتی در پارک علم و فناوری استان همدان به نام شرکت «بادرنگ طب» با نام تجاری «کرویا» دارد که این شرکت جزء معدود شرکت های خلاق معاونت علمی ریاست جمهوری است. 

این محقق در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تلاش ما این است که با استفاده از ظرفیت‌های مکتوب طب ایرانی و گیاه درمانی یا گیاه شناسی جدید بتوانیم محصولاتی ارائه بدهیم که جدید و مورد نیاز جامعه باشد، تصریح کرد: با گیاهان منطقه همدان به وفور کار کردم و بیشتر تلاشم این است که ظرفیت منطقه همدان را به ایران و جهان معرفی کنم. 

عزتی‌رنجبر با بیان اینکه سعی داریم محصولاتی تولید کنیم که به نوعی با تکنولوژی بالا و پیشرفته باشد، توضیح داد: در این راستا حدود چهار سال تحقیقات و مطالعات پروژه ای را برای تولید فرآورده یا محصولی در جهت برطرف شدن، رفع التهاب و درد ناشی از خارپاشنه آغاز کردیم.

این پژوهشگر در رابطه با التهاب خارپاشنه، تشریح کرد: خار پاشنه یک عارضه جدی است که بسیار شیوع پیدا کرده و یک زائده کلسیمی و استخوانی است که در پاشنه پا اتفاق می‌افتد، این زائده به ویژه در خانم ها بسیار شایع است چراکه از کفش پاشنه بلند استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: پس از ایجاد عارضه خار پاشنه یک ناتوانی جدی در حرکت افراد به وجود می آید به صورتی که وقتی پای خود را زمین می گذارند احساس می کنند یک چیزی در پای آن‌ها فرو می رود و درد بسیار شدیدی ایجاد می کند. درمان های مرسوم برای رفع خار پاشنه یا التهاب تاندون کف پا، تزریق آمپول در پاشنه پا است و این کار، درد را به مدت یک ماه از بین می برد و مجدداً درد بازمی گردد یا اینکه با جراحی این زائده را برمی‌دارند که سختی های خاص خود را دارد.

عزتی‌رنجبر با بیان اینکه ما به فکر افتادیم محصولی تولید کنیم و از ظرفیت های طب ایرانی برای رفع این مشکل استفاده کنیم، مطرح کرد: دنبال محصولی بودیم که شبیه به یک کورتن طبیعی عمل کند چراکه کورتن های شیمیایی عوارض بسیار جدی در بدن ایجاد می کنند و بر روی مفاصل، کبد و کلیه تأثیر منفی می‌گذارند.

وی بیان کرد: طبق مطالعاتی که داشتیم به یک گیاه دارویی به اسم «مُقل ازرق» رسیدیم که یک صمغ هندی و یکی از قوی ترین ضدالتهاب های موجود در جهان است و در ژورنال های پزشکی معتبر دنیا افزون بر ۲۰۰۰ مقاله در رابطه با تأثیرات ضدالتهابی این گیاه وجود دارد همچنین در منابع طبی خودمان خواصی که برای این صمغ اشاره شده به این معنا است که وقتی در محلی استفاده می شود به تدریح زوائدی که وجود دارد را حل می کند.

عزتی‌رنجبر توضیح داد: با یک فرمولاسیون خاص که غیرقابل کپی است، پمادی را تولید و بر روی ۲۰۰ مورد درمانی امتحان کردیم و مشاهده شد افرادی که از این پماد استفاده کردند بعد از هفت روز به تدریج کاهش درد داشتند و پس از آن دیگر دردی را احساس نکرده و عارضه کاملاً برطرف شده است. 

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی اعلام کرد: با پیگیری زیادی که برای این محصول داشتیم، مجوز بهداشتی پماد را از سازمان غذاودارو دریافت کردیم و به تولید انبوه رسانده و درحال پخش آن هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با برخی متخصصان ارتوپدی در حال همکاری هستیم که فاز تحقیقاتی کار ما را انجام می دهند، گفت: این کار برای نخستین بار در دنیا انجام می شود و نمونه خارجی ندارد. غالب کارهایی که در این حوزه انجام شده به پدهای ژله ای کفش محدود است و  اگر پمادهای مسکنی هم در این حوزه استفاده می شود شامل اسانس منتول است که این اسانس در آویشن و خانواده نعناها موجود بوده و اثر تسکین فوری دارد و بی حسی ایجاد می کند اما ما از این ماده استفاده نکردیم.

وی با بیان اینکه عصاره اصلی این محصول را در پارک علم و فناوری همدان تولید می کنیم اما بسته بندی نهایی محصول در کارخانه ای در استان لرستان در حال انجام است، اظهار کرد: تولید این محصول برای ۱۰ نفر اشتغالزایی مستقیم داشته و توانایی این را دارد که با تولید انبوه اشتغالزایی بالایی داشته باشد.

عزتی‌رنجبر با بیان اینکه با سرمایه شخصی خود کار می‌کنیم، تصریح کرد: ستاد گیاهان دارویی معاونت علمی ریاست جمهوری بسیار از محصول ما استقبال کردند و حمایت های معنوی فراوانی از ما داشتند و در حال پخش این پماد در استان تهران و البرز هستیم و به تدریج این محصول را در کل کشور توزیع خواهیم کرد.

این پژوهشگر در رابطه با دیگر اختراعات خود، گفت: از همین صمغ، یک عصاره خوراکی برای رفع رماتیسم و آرتروز تهیه کردم و یک دانشجوی مقطع دکتری طب سنتی نیز پایان نامه دکتری خود را در رابطه با همین موضوع نوشت اما این محصول هنوز به تولید انبوه نرسیده است همچنین فرآورده ای هم در حوزه کشاورزی تولید کردم که برای رشد سریع درخت صنوبر است که مربوط به ۱۰ سال پیش است.

وی در رابطه با فعالیت های حال حاضر خود، بیان کرد: در حال حاضر بر روی محصول دارویی کار می کنیم که از بَره موم و زنبورعسل تولید می شود و بر روی چند محصول دارویی تحقیقاتی انجام دادیم و در حال دریافت مجوز هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha