• سه‌شنبه / ۲۰ آبان ۱۳۹۹ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99082013197
  • خبرنگار : 71592

نگرانی سودان نسبت به ایجاد "مثلث مرگ" در مرز با اتیوپی/ "جامعه جهانی اقدام کند"

نگرانی سودان نسبت به ایجاد "مثلث مرگ" در مرز با اتیوپی/ "جامعه جهانی اقدام کند"

سودان از تبعات درگیری میان ارتش اتیوپی و نظامیان جبهه تیگرای در مثلث مرزی سودان، اتیوپی و اریتره ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایسنا، یک منبع که در یکی از سازمان های بشردوستانه در شرق سودان کار می کند به سایت اسکای نیوز گفت، در صورت عدم دستیابی به راه حل فوری برای توقف درگیری منطقه تیگرای که می تواند منطقه را به مثلث مرگ غیر قابل کنترل تبدیل کند، وضعیت انسانی و امنیتی منطقه به شدت وخیم خواهد شد.

به گفته این منبع، اهالی روستاهای سودان در مرز با مثلث مرگ (سودان، اریتره و اتیوپی) دیده اند که تعدادی نیروی مسلح و غیر نظامی از این درگیری در اتیوپی فرار کرده و وارد خاک سودان شده اند.

در همین راستا، یاسین ابراهیم، وزیر دفاع سودان پس از نشست شورای امنیت و دفاع در خارطوم گفت، سودان به تلاش های خود در دعوت از طرف های درگیر برای دستیابی به توافق سیاسی ادامه خواهد داد.

وی همچنین از جامعه بین الملل خواست در قبال ثبات در منطقه تیگرای و تقویت فرصت های برقراری صلح به مسوولیت خود عمل کند.

علاوه بر نگرانی ها از ورود آوارگان اتیوپی به سودان و انتقال تسلیحات و فعالیت های جرائم مرزی، امین اسماعیل مجذوب، کارشناس مسائل راهبردی می گوید، درگیری کنونی در منطقه تیگرای اتیوپی تهدیدی بر جاده متصل به بندر اصلی در شهر پورتسودان است که از طریق آن امدادرسانی های غذایی و نفتی انجام می شود و این جاده تقریبا در ۳۰ کیلومتری محل درگیری ها قرار دارد.

از ابتدای دهه ۹۰ تا سال ۲۰۱۸ قوم تیگرای قدرت برتر در دولت اتیوپی بود اما با نخست وزیری آبی احمد از قوم اورومیا قدرت قوم تیگرای کاهش یافت و به همین دلیل این قوم مجبور به انزوا در مناطق خود و اعلام جنگ علیه دولت مرکزی شد.

ساکنان مناطق نزدیک به مرزهای سودان از داخل اتیوپی بیش از یک سوم ساکنان این کشور یعنی ۱۱۰ میلیون تن هستند که شش میلیون تن از آنها از قوم تیگرای هستند و احتمال می رود هزاران تن از آنها وارد خاک سودان شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha