• سه‌شنبه / ۲۰ آبان ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99082013529
  • خبرنگار : 71592

سیسی به دنبال ایجاد فراکسیون اپوزیسیون "صوری" در پارلمان مصر است

سیسی به دنبال ایجاد فراکسیون اپوزیسیون "صوری" در پارلمان مصر است

رئیس جمهوری مصر در پی نگرانی‌ها از واکنش دولت جدید آمریکا به نقض‌هایش در مصر از جمله سرکوب مخالفان، تصمیم گرفته در ترکیب دور جدید پارلمان، فراکسیون اپوزیسیون فرمالیته را به نام مخالفان نظام داخل کند.

به گزارش ایسنا، منبعی در رهبری حزب اپوزیسیون مصر در گفت‌وگوی ویژه با العربی الجدید اعلام کرد، شاخص‌های شمارش نتایج اولین دور از مرحله دوم انتخابات پارلمان نشان داد که کمیته‌های عمومی فعلا در نتایج کمیته‌های فرعی دست نبرده‌اند. در حالی که در مرحله اول انتخابات که حدود دو هفته پیش برگزار شد به نفع نامزدهای وابسته به قدرت حاکم آرای تقلبی به مجموع آرا اضافه کرده و نتیجه را دستکاری کرده بودند.

این منبع گفت، مخصوصا پس از پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر متحد مصر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا و فشارهایی که دولت بایدن در خصوص پرونده‌هایی مثل حقوق بشر، جامعه مدنی، احزاب سیاسی و پارلمان بر نظام مصر وارد خواهد کرد، این نظام تصمیم گرفته پارلمان را از همه مخالفان خالی نکند.

وی افزود، پیروزی بایدن بر ترامپ، دولت عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر را مجبور کرده در مورد برخی پرونده‌ها مثل تعداد نمایندگان گروه‌های اپوزیسیون در پارلمان به خصوص که اتاق دوم پارلمان مصر در دولت سیسی کاملا خالی از اپوزیسیون‌ها است، تجدیدنظر  کرده و برای پاسخگویی به آمریکا درباره این پرونده ها خود را آماده کند.

بیش از ۷۵ درصد کرسی‌های اتاق دوم پارلمان مصر در حال حاضر در اختیار حزب "آینده میهن" تحت حمایت دولت قرار دارد.

از طرفی هم اطلاعات تقریبا موثقی وجود دارد که در مسیر پیروزی تعدادی از اعضای فراکسیونی پارلمانی (۲۵-۳۰) (که خود را مخالف دولت سیسی اعلام کرده‌اند)، در هر دو مرحله انتخابات مانع تراشی نشود. چه بسا مهمترین آن‌ها هیثم الحریری است که در دور دوم حوزه محرم بیک اسکندریه مشارکت کرده است. احمد الطنطاوی از حوزه قلین در کفر الشیخ و دیگر چهره‌ها از برخی حوزه‌ها در این دسته قرار می‌گیرند.

منبع مذکور گفت، فراکسیون جدید به ظاهر اپوزیسیون موسوم به "لیست ملی برای مصر" که به تازگی تاسیس شده متشکل از ۱۲ نماینده "حزب مصری دموکراتیک" و حزب چپگرای "التجمع" خواهد بود که ۵۰ درصد کرسی‌های پارلمان را به دست خواهد آورد. این بدین معنی است که با احتساب پیروزی نامزدهای احتمالی از حزب "الوفد الجدید" که خود را جزء مخالفان اعلام کرده، فراکسیون اپوزیسیون صوری تازه تاسیس بین ۲۰ تا ۳۰ نماینده در پارلمان خواهد داشت.

همچنین این منبع احتمال داد سیسی یک نماینده یا بیشتر از دانشگاهی‌های وابسته به مخالفان یا از رهبرانی که مستقیما وابسته به نظام نیستند، برای حضور در پارلمان تعیین کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha