• چهارشنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۹ / ۱۶:۱۹
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 99082114586
  • خبرنگار : 71461

مدیر موسسه ترویج فرهنگ قرآنی خبر داد:

آغاز بیست‌ونهمین دوره مسابقات درس‌هایی از قرآن در شبکه شاد

آغاز بیست‌ونهمین دوره مسابقات درس‌هایی از قرآن در شبکه شاد

موحدی‌نژاد از آغاز به کار بیست‌ونهمین دوره مسابقات درس‌هایی از قرآن حجت‌الاسلام محسن قرائتی در شبکه شاد(فضای مجازی) خبر داد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام محمد موحدی‌نژاد -مدیر موسسه ترویج فرهنگ قرآنی- ظهر امروز چهارشنبه(۲۱ آبان‌ماه) در نشست افتتاحیه بیست و نهمین دوره مسابقه درس‌هایی از قرآن با اشاره به فعالیت سی ساله این موسسه در جهت ترویج فرهنگ قرآنی، اظهار کرد: یکی از اقدامات موسسه برگزاری مسابقه درس‌هایی از قرآن کریم است که از سال ۷۱ این برنامه آغاز و زیرنظر حجت‌الاسلام قرائتی تا به امروز به کار خود ادامه داده است.

وی ادامه داد: این برنامه از ابتدا به نسل جوان اهتمام ویژه‌ای داشته زیرا این نسل آینده‌ساز هستند. توجه حجت‌الاسلام قرائتی به نسل جوان نیز باعث شده است که ایشان با طبع شوخ به ارائه درس‌های قرآنی بپردازند.

مدیر موسسه ترویج فرهنگ قرآنی تاکید کرد: در این موسسه و طور خاص مسابقه درس‌هایی از قرآن به دنبال گسترش فرهنگ قرآنی، دانش‌افزایی و تعمیق معارف دینی برای نسل نو،  آشنایی نسل جدید با سیره اهل‌بیت(ع) و غنی شدن مطلوب اوقات فراغت نسل جوان هستیم.

موحدی‌نژاد در خصوص زمان پخش برنامه درس‌هایی از قرآن یادآور شد: این برنامه پنج‌شنبه‌ها از شبکه یک سیما و تکرار آن شنبه‌ها از شبکه قرآن و یک‌شنبه‌ها از شبکه رادیو معارف پخش می‌شود.

وی در مورد روند برگزاری مسابقه درس‌هایی از قرآن نیز افزود: این مسابقه هر ساله با آغاز سال تحصیلی تبلیغات خود را در مدارس آغاز می‌کند، هر دانش‌آموزی که تمایل به حضور در درس‌هایی از قرآن دارد خود را به مربی قرآن مدرسه معرفی و از سوی این مربی پاسخ‌نامه‌هایی ارائه می‌شود. پس از پخش مسابقه دانش‌آموزان جواب‌های هر مرحله را در پاسخ‌نامه‌ منظور کرده و این برگه‌ها از سوی مربیان جمع‌آوری و پس از کسب امتیاز لازم فرد موردنظر از سوی مدرسه مورد تجلیل قرار می‌گیرد.

مدیر موسسه ترویج فرهنگ قرآنی بیان کرد: این مسابقه در طول ۱۸هفته تحصیلی برگزار می‌شود و کسانی که بالاترین امتیاز در طول این هفته‌ها را در مدارس به دست بیاورند به منطقه مربوطه معرفی خواهند شد. پس از آن ۱۸هفته درس‌هایی از قرآن به صورت یک کتابچه خواهد شد و سپس ۱۰۰هزار نفری که به منطقه راه پیدا کرده‌اند در یک روز به صورت کنکوری آزمون خواهند داد.

موحدی‌نژاد ادامه داد: از این صدهزار نفر که به مناطق معرفی می‌شوند کسانی که بالاترین نمره را ‌در آزمون کسب کنند به سه درصد از برگزیدگان هدایایی از جمله کمک هزینه سفر به عتبات، هدایای نقدی و تحصیلی و ... پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه از میان ۴۰هزار مدرسه موجود در سراسر کشور ۲۸هزار مدرسه در درس‌هایی از قرآن شرکت کرده‌اند، تصریح کرد: براساس این آمار ۷۰درصد مدارس تحت پوشش این مسابقه قرار گرفته‌اند. از ۵ میلیون و ۶۰۰هزار دانش‌آموز مقطع راهنمایی و دبیرستان نیمی از آنها در مسابقه شرکت می‌کنند. این مسابقه هرساله کتبی برگزار می‌شود اما امسال باتوجه به شیوع ویروس کرونا و عدم امکان برگزاری جلسات حضوری امکان برگزاری مجازی آزمون را فراهم‌ کردیم، از این رو در شبکه شاد این امکان برای علاقمندان فراهم شده است.

مدیر موسسه ترویج فرهنگ قرآنی خاطرنشان کرد: این برنامه برای دوره اول، دوم و سوم مقاطع راهنمایی و دبیرستان برگزار شده است اما براساس کارهای کارشناسی به صورت آزمایشی برای مقطع ششم ابتدایی نیز این مسابقه در سال گذشته برگزار شد و در حدود ۱۷هزار مدرسه در این مسابقه مشارکت کردند.

موحدی‌نژاد ابراز کرد: یکی از خصوصیات درس‌هایی از قرآن این است که در ۲۸دوره‌ای که برگزرا شده است در زمان هر دولت یا مسئولیت هر مدیری همکاری‌های لازم با این موسسه صورت گرفته است زیرا در این موسسه به دنبال سیاسی کاری نبوده و تنها حضور قرآن مطرح بوده است به همین خاطر همیشه همکاری‌های لازم با موسسه صورت گرفته است.

وی افزود: برای برگزاری این مسابقه افرادی در سطح آموزش و پرورش و مدارس با ما همکاری می‌کنند که در حدود ۴۰ هزار نفر هستند. این افراد از نصب پوستر تا ارائه آمارها به مناطق و تحلیل از برگزیدگان به ما کمک می‌کنند. در هر شهری یک مروج قرآن کریم داریم که در ۲۸هزار مدرسه فردی را با عنوان مجری معرفی خواهد کرد.

مدیر موسسه ترویج فرهنگ قرآنی بیان کرد: رویکرد ما در مسابقه درس‌هایی از قرآن بر این است که محتواهای مرتبط با نسل جوان باشد و البته نظرسنجی هم از دانش‌آموزان سراسر کشور انجام شده است که ‌پیرامون چه موضوعاتی علاقه به طرح موضوع دارند که تا به حال ۳۰۰ موضوع ارسال شده است.

موحدی‌نژاد در مورد برگزاری درس‌هایی از قرآن برای اقشاری غیر از دانش‌آموزان خاطرنشان کرد: برای سایر اقشار جامعه برنامه‌ای در نظر گرفته شده است. نسل جوان باتوجه به ویژگی که دارد و حساسیت این قشر بیشتر است به این سمت حرکت کرده‌ایم. البته موضوعات فعلی نیز وقتی از زبان آقای قرائتی مطرح می‌شود جنبه عام دارد و تقریبا همه اقشار جامعه می‌توانند از آن بهره ببرند.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های آقای قرائتی کلام شاد و روان است و در عین حال این کلام‌ها منبعی به نام قرآن و اهل‌بیت(ع) دارد از این رو بنیان کلام‌شان سست نیست.

مدیر موسسه ترویج فرهنگ قرآنی در مورد تجربه مثبت برگزاری مسابقه در فضای مجازی و امکان تدوام آن نیز گفت: چنانچه شبکه شاد و ظرفیت فضای مجازی در مورد این مسابقه جواب بدهد روند برگزاری را به سمت این ‌مسیر خواهیم برد زیرا از بخش زیادی از هزینه‌ها می‌کاهد.

موحدی‌نژاد در پایان افزود: امسال مراسم افتتاحیه ‌و اختتامیه نخواهیم داشت و حجت‌الاسلام قرائتی در جلسات‌شان آغاز و پایان مراسم این دوره را اعلام خواهند کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۸-۲۴ ۱۲:۰۵

لطفا نام کانال را بگویید