• شنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۹ / ۰۴:۵۸
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 99082315560
  • خبرنگار : 30165

بررسی شایع‌ترین شکایت تماس‌گیرندگان با مشاوران تلفنی

اضطراب سلامتی؛ مهم‌ترین مشکل افراد در دوران کرونا

اضطراب سلامتی؛ مهم‌ترین مشکل افراد در دوران کرونا

نتایج بررسی تماس‌های سامانه مشاوره تلفنی جهاد دانشگاهی نشان داد مهم‌ترین علت تماس افراد با این سامانه، اضطراب سلامتی در گروه تماس‌گیرندگان بدون علامت ابتلا به کرونا است. 

به گزارش ایسنا، یکی از تاثیرات مهم همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ در جهان، مشکلات روان‌شناختی این بیماری و در خطر قرار گرفتن سلامت روان افراد مختلف جامعه است.

در زمان شیوع بیماری‌های واگیردار، شرایط پرخطر، غیرقابل پیش‌بینی بودن اوضاع و عدم اطمینان از زمان کنترل بیماری، جدی بودن خطر مرگ و تحلیل‌ها و اطلاعات غلط می‌تواند نگرانی و اضطراب افراد را افزایش دهد. از سوی دیگر قرنطینه سبب از دست دادن ارتباطات چهره‌به‌چهره و تعاملات اجتماعی در افراد می‌شود و این شرایط می‌تواند برای افراد استرس‌زا باشد. 

به همین دلیل انجام مداخلات روان‌شناختی در زمان شیوع بیماری‌های واگیردار اجتناب ناپذیر است. یکی از اقداماتی که در ایران، در زمان همه‌گیری کووید-۱۹ انجام گرفته، ارائه خدمات مشاوره روان‌شناختی توسط سامانه تلفنی اضطراب و استرس جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی شهید بهشتی است. 

با توجه به اهمیت توجه به آثار روان‌شناختی کووید-۱۹ پژوهشگران جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شکایات شایع افراد تماس‌گیرنده با این سامانه را مورد بررسی قرار دادند. «فرج حسینیان سراجه‌لو» و «حمیدرضا شهبازپور»؛ به همراه دیگر پژوهشگران، در انجام این مطالعه مشارکت داشتند. 

در این مطالعه، یک هزار و ۹۷۸ تماس با سامانه مشاره تلفنی اضطراب و استرس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی از تاریخ ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ تا ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ مورد بررسی قرار گرفت. 
بررسی‌های این تماس‌ها نشان داد که بالاترین تعداد تماس مربوط به روزهای پنچم و نهم فروردین بوده است. این تاریخ‌ها همزمان با اوج بیماری در کشور و شروع طرح فاصله‌گذاری اجتماعی توسط ستاد ملی کرونا بوده است. 

همچنین مشخص شد که مخاطب اصلی این سامانه زنان متاهل در گروه سنی ۳۰ تا ۳۹ سال بوده‌اند. ۴۰ درصد از این تماس‌گیرندگان، اعلام کردند که سابقه بیماری مزمن داشته‌اند. نزدیک به ۴۴ درصد از افراد دچار اضطراب و استرس، حدود ۱۶.۵ درصد وسواس فکری-عملی و ۱۲.۵ درصد درگیر افسردگی بودند. 

نزدیک به ۸۰ درصد از افراد به دلیل احساس اضطراب و استرس با این سامانه تماس گرفته‌بودند. از بین این افراد مهم‌ترین دلیلی که باعث اضطراب شده بود، ترس از ابتلا به کرونا بود. ۴۱.۵ درصد از این افراد بدون داشتن علائم بالینی، از ابتلا به بیماری می‌ترسیدند و حدود ۲۶.۶ درصد از افراد به دلیل ترس از مبتلا شدن بستگان درجه یک خود که در حال حاضر سالم بودند، دچار اضطراب شده بودند. 

همچنین در این بررسی مشخص شد که ۸.۵ درصد از افراد، به دلیل مشکلات اقتصادی، از دست‌دادن شغل و درآمد؛ دچار اضطراب بودند. ۷.۵ درصد اعلام کردند که به دلیل قرنطینه و ماندن در خانه، کاهش فعالیت اجتماعی و عدم امکان دیدار خانواده دچار اضطراب شده‌اند.

در ۷.۴ درصد از  افراد، ابتلای بستگان و نزدیکان به کرونا، باعث ترس و اضطراب شده بود و نزدیک به پنج درصد از این افراد مبتلا به کرونا بودند و ترس از مرگ داشتند. حدود دو درصد از افراد تماس‌گیرنده عدم دسترسی به امکانات بهداشتی را علت اضطراب و نگرانی خود می‌دانستند. 

به گفته پژوهشگران این مطالعه؛ عملکرد ذاتی اضطراب، محافظت از افراد در برابر عوامل تهدیدکننده زندگی است. تقریبا همه افراد تا حدودی اضطراب سلامتی را تجربه می‌کنند، اما اضطراب بیش از حد، می‌تواند مضر باشد. 

این محققان با اشاره به این‌ که در حال حاضر مطالعه‌ای در خصوص بررسی اثربخشی خدمات از جمله خدمات مشاوره تلفنی، در اضطراب و استرس ناشی از بیماری‌های همه‌گیر انجام نشده، پیشنهاد می‌کنند پژوهشگران توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشند. 

نتایج این مطالعه، به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «ویژگی‌های جمعیت‌شناسی و شایع‌ترین شکایات در تماس‌گیرندگان با سامانه مشاوره اضطراب و استرس تلفنی جهاد دانشگاهی»، در مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین منتشر شده است. 

انتهای پیام 


 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.