• شنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۱
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 99082415786

نماینده ولی فقیه در فارس:

بنیان‌ تمدن اسلامی براساس حکمت متعالی علامه طباطبایی بنا شود

بنیان‌ تمدن اسلامی براساس حکمت متعالی علامه طباطبایی بنا شود

ایسنا/فارس نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز با اشاره به اهمیت پایه‌ریزی و تشکیل تمدن اسلامی، تاکید کرد که بنیان‌های این تمدن اسلامی باید براساس حکمت متعالی علامه طباطبایی، بنا شود.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام در وبینار بزرگداشت علامه طباطبایی با بیان اینکه، آیت الله علامه طباطبایی بزرگ مرد علم، تفسیر و حکمت و تاثیر گذار در حرکت علمی جهان اسلام بود، گفت: سالروز رحلت این علامه بزرگ فرصت خوبی برای همه کسانی که دغدغه برای پیشرفت و عظمت اسلام و جهان اسلام و کشور اسلامی دارند که دور هم بنشینیم و سر سفره پر برکت این دانشمند بزرگ آنچه را که باید برای تحقق آرمان های دینی ما انجام شود بازخوانی کنیم.

به گزارش ایسنا به نقل از دفتر نماینده ولی فقیه در فارس، آیت‌الله دژکام گفت: یکی از ویژگی های علامه طباطبایی به فرموده آیت الله جوادی آملی، ترویج و دنبال کردن تفکرات علامه طباطبایی به وسیله شاگردان این عالم بزرگ بود.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) با اشاره به وضعیت حکمت و فلسفه در شیراز بیان کرد: در طی دهه های اخیر معمولا کسانی که میدان دار حرکت فرهنگی و دینی در سومین حرم اهل بیت (ع) بوده اند از هواداران حکمت و معرفت بوده اند و این ظرفیت برای شیراز تقویت شده تا بتواند یکی از حوزه های قوی حکمت و معرفت در کشور باشد.

وی ادامه داد: مرحوم آیت الله «ایمانی» در کازرون، سال های متمادی ایام ۲۴ آبان و سالگرد علامه طباطبایی، این همایش را در سطح عالی و ملی برگزار می کردند.

آیت الله دژکام اضافه کرد: فارس همیشه گشودگی بر عرفان، فلسفه و حکمت داشته است که باید قدر بشناسیم و بهره مندی از آن را افزایش بخشیم اما آنچه مهم است اینکه منش علامه طباطبایی در حوزه تعلیم حکمت و عرفان به نوعی مورد دقت قرار بدهیم و برای پیشبرد اهداف استفاده کنیم.

امام جمعه شیراز تاکید کرد: اگر بخواهیم حوزه های ما رشد کرده و به جایگاه مناسب برسد باید این روش و منش را ترویج کنیم و اگر مباحث به سمت جدل و کشمکش ها برود موجب ایجاد لطمه به تمدن های اسلامی می شود.

وی افزود: اگر بنیان های تمدن اسلامی بر اساس حکمت متعالی حضرت امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) و آیت الله طباطبایی پیش برود به نفع اسلام ناب، تمدن اسلامی را پیش خواهیم برد و بهره مندی بشریت از آن افزایش می یابد.

نماینده ولی فقیه در فارس تصریح کرد: همه ما باید تلاش کنیم که سیره علمی و اخلاقی علامه طباطبایی را در حوزه های علمیه رواج دهیم تا نتیجه شایسته بگیریم.

وی ادامه داد: سخنان علامه طباطبایی قیراطی و مانند یاقوت بود و شب بیداری ها برای کسب علم داشت و دل شب علامه، توفیقات روز علامه را می ساخت و این فضای معنوی باید تقویت شود و نباید حوزه و دانشگاه ما به بهانه بحث از یاد خدا غافل شود.

آیت الله دژکام با تاکید بر تمدن نوین اسلامی گفت: ذاکر بودن و به یاد خدا بودن رمز موفقیت تمدن اسلامی است و اگر قلب کسی کر و کور شود با ذکر باز خواهد شد.

امام جمعه شیراز افزود: مردم را به یاد ایام الله انداختن نیز حائز اهمیت است و به گونه ای یاد خدا را علامه طباطبایی و شاگردانش همچون آیت الله مطهری، فراهم کردند که زمینه انقلاب اسلامی فراهم شد.

وی تاکید کرد: به گفته علامه طباطبایی، تفاوت روش زندگی دینی و غیر دینی، اعتقاد به معاد است و باید مقام خدا به عنوان شاهد و ناظر بودن همواره مورد توجه قرار بگیرد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس تصریح کرد: ابزار ترویج یک فکر اگر وجود نداشته باشد، گیر خواهیم افتاد و درس حوزه و دانشگاه ما باید به افرادی که پیرو تفکر علامه طباطبایی هستند سپرده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha