ابوالحسن حقیقی، در نشست ویدئو کنفرانس با مدیران مدارس ابتدایی نواحی هفتگانه مشهد و تبادکان با تاکید بر لزوم تدبیر و برنامهریزی مدارس برای ترسیم و آگاهی از نقشه یادگیری مدرسه اظهارکرد: لزوم پیگیری وضعیت تحصیلی دانشآموزان بازمانده از آموزش امروزه بیش از پیش احساس می شود.
وی با تاکید بر لزوم رصد و مقایسه نرخ گذر دانشآموزان در تمامی پایههای تحصیلی دوره ابتدایی ادامه داد: طرح پوشش سراسری پیش دبستانی سال جاری به صورت مجازی و رایگان اجرا شد. این طرح با انجام مداخلات موثر و به موقع در فرایند سنجش نوآموزان پیش دبستانی یک فرصت طلایی محسوب میشود.
معاون آموزش ابتدایی آموزشوپرورش خراسان رضوی با اشاره به ارسال فرم احصاء نیاز ها به مدارس خاطرنشان کرد: طرح توزیع پکهای معیشتی با همکاری آستان قدس رضوی، ارسال کیف های لوازم التحریر با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و اداره کل اوقاف استان، طرح تغذیه رایگان دانش آموزان مدارس حاشیه شهر و همچنین طرح تهیه مواد و دستگاه ضدعفونی و ماسک در دستور کار آموزشوپرورش خراسان رضوی قرار گرفته است.
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی، حقیقی با تاکید بر لزوم استانداردسازی تدریس در فضای مجای گفت: فرآیند تولید و ضبط محتوای آموزشی با همراهی جمعی از بهترین معلمان سطح استان آغاز و برنامههای آماده شده به زودی از سیمای استانی پخش خواهد شد. مدیر هر مدرسه بایستی بر نقشه یادگیری مدرسه خود باید اشراف کامل داشته باشد، چرا که هیچ دانش آموزی نباید از آموزش باز بماند.
خدابنده: آمار بالای دانشآموزان ترکتحصیلی در مقطع ابتدایی غیرقابل قبول است
قاسمعلی خدابنده، مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این مراسم با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا تمام حوزههای اقتصادی، فرهنگی از جمله آموزشوپرورش را تحت تاثیر خود قرار داده است، اظهار کرد: آموزش مجازی یک فرصت برای دستگاه تعلیم و تربیت است و تغییر در شیوه های سنتی تدریس و حرکت به سمت روشهای آموزشی نوین، انتظاری است که مدتها جامعه از آموزشوپرورش داشته و خراسان رضوی در امر استقرار آموزشهای مجازی از همان روزهای ابتدایی تعطیلی مدارس، از استانهای پیشگام در سطح کشور بوده است.
وی نبود تجهیزات، عدم دستیابی به اینترنت در برخی از مناطق، رشد آمار ترک تحصیل دانشآموزان و افت نرخ گذر دانشآموزان نسبت به سال گذشته را از جمله آسیبهای آموزش مجازی دانست و افزود: در آغاز فرایند آموزشهای مجازی2070 مدرسه در خراسان رضوی به اینترنت دسترسی نداشتند. با پیگیریهای انجام شده از سوی اداره کل آموزشوپرورش و همکاری اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان، تمامی مدارس به اینترنت دسترسی پیدا کردند و در تمامی مدارس استان، حداقل یک سیستم متصل به اینترنت وجود دارد.
مدیرکل آموزشوپرورش خراسان رضوی با بیان اینکه هیچ نوع آموزشی جایگزین آموزش حضوری و تعامل دو سویه معلم و دانش آموزان نخواهد شد، بیان کرد: در دستور کار قراردادن آموزش مجازی در دورهای که امکان برگزاری آموزشهای حضوری وجود ندارد، به منظور جبران عقب ماندگیهای آموزشی دانشآموزان است. ارتباط دو سویه معلم و دانشآموز الگوپذیری، هویتبخشی، شکلگیری شخصیت و تربیت دانشآموزان را معنا میبخشد و این موضوع در امر ارائه آموزشهای مجازی کمرنگ شده است.
خدابنده اشاره به شرایط خاص موجود در سراسر جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن تفاوت در برگزاری کلاسهای درسی نسبت به سالهای گذشته خاطرنشان کرد: در مناطقی که کلاسهای درس حضوری دایر است، بخشی از دانش آموزان با رعایت پروتکلهای بهداشتی از آموزشهای حضوری بهره میبرند و گروهی دیگر به دلیل دغدغه حاصل از شیوع ویروس کرونا از آموزشهای مجازی استفاده میکنند. آموزشهای تلویزیونی نیز برای استفاده دانش آموزانی که به کلاسهای درس حضوری و آموزشهای مجازی دسترسی ندارند تدارک دیده شده است. درسنامههایی هم برای آن گروه از دانشآموزانی که به هیچ یک از روش های فوق دسترسی ندارند آماده شده تا به این شکل بتوانیم تمامی دانش آموزان سطح استان را تحت پوشش قرار بدهیم.
وی با بیان اینکه توسعه مشارکتها، یکی از اولویتهای دستگاه تعلیم و تربیت است و آموزش مجازی آن را برای ما به ارمغان آورده، تصریح کرد: رشد مشارکت اولیا در نظارت و کنترل برای فعالیتهای معلمین در امر تدریس، تفهیم و حل مسائل دانشآموزان از جمله این امور است. محتوای آموزشی که توسط معلمین به اشتراک گذاشته میشود، توسط خانوادهها و کارشناسان، بررسی و تحلیل میشود که این امر به افزایش سطح اطلاعات، دانش، آگاهی و توانمندی معلمین نیز منجر خواهد شد.
خدابنده عنوان کرد: در دوره تابستان به منظور توانمندسازی همکاران ما، در سراسر استان یک میلیون و 100 هزار نفر ساعت دوره آموزش مجازی برگزار شد.
وی با اشاره به آمار بالای دانشآموزان ترک تحصیلی و ثبت نام نشده در مقطع ابتدایی و پیش دبستانی خراسانی، این آمار را غیر قابل قبول توصیف کرد و اظهار کرد: این دانش آموزان در مناطق محروم و روستایی که امکان شناسایی آنها مهیا است، شناسایی شده و زمینه بازگشت آنها باید به مدرسه فراهم شود.
رمارم: کمبود امکانات برخی از دانشآموزان، باعث جدایی آنها از تحصیل شده است
در ابتدای این جلسه شهناز رمارم، رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد با بیان اینکه آموزش مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا تبدیل به یکی از ضروریات تحصیلی فرزندان شده است، گفت: عدم دسترسی برخی از دانشآموزان به امکانات و تجهیزات لازم برای استفاده از آموزشهای مجازی میتواند یکی از دلایل اصلی آمار بالای دانش آموزان بازمانده از تحصیل در سطح استان باشد.
وی مهمترین رسالت آموزش و پرورش را تربیت نسل آینده توصیف کرد و بیان کرد: شورای اسلامی شهرستان مشهد در راستای مسئولیت اجتماعی خود و با دغدغهمندی نسبت به کیفیت بخشی به تعلیم و تربیت دانش آموزان گام خواهد برداشت.
رمارم گفت: امیدواریم با همکاری آموزشوپرورش اقدامات لازم در اسرع وقت به منظور تجهیز مدارس به امکانات و تجهیزات لازم برای آموزشهای مجازی و در برخی موارد پرداخت کمک هزینه اینترنت مصرفی دانش آموزان در مناطق محروم انجام شود. در این طرح تبلتهای اهدایی به مدارس به صورت امانی در اختیار دانش آموزان قرار داده خواهد شد و پس از استفاده به مدرسه بازگردانده میشود تا در سالهای آتی نیز به عنوان تجهیزات مدرسه بتوان از آنها استفاده کرد.
انتهای پیام


نظرات