• یکشنبه / ۲۵ آبان ۱۳۹۹ / ۰۹:۰۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99082516596
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

پای درد دل مدیران آموزشگاه‌های آزاد پس از تعطیلی‌های چندباره؛

تیر کرونا بر پیشانی آموزشگاه‌های آزاد

تیر کرونا بر پیشانی آموزشگاه‌های آزاد

ایسنا/اصفهان در طول ۹ ماه گذشته و با گسترش بی امان ویروس کرونا، بارها محدودیت‌های مختلف در سطح کشور اعمال شد، اما در این میان، همواره انگشت اعمال محدودیت‌های کرونایی به نوعی آموزشگاه‌های آزاد را اشاره گرفته و این صنف که تا پیش از کرونا هم با مشکلات اقتصادی بسیاری دست به گریبان بودند، حالا با آمدن کرونا و تعطیلی‌های چند باره بیش از پیش به مشکل خورده و دچار رکود اقتصادی شده‌اند.

فعالان این صنف از هزینه‌های سرسام آور اجاره بهای آموزشگاه‌های خود گله دارند که پس از تعطیلی‌ها، این هزینه‌ها کمرشکن شده و به تعدیل نیروهایشان در پی کاهش درآمدها مجبور شده‌اند؛ این قشر خصوصی که پشتوانه حمایتی دولت خاصی هم ندارند، همواره از جیب می‌خورند و حالا که کرونا تیشه به ریشه بسیاری از کسب و کارها زده، بیشتر از گذشته دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند.

در روزهای گذشته منحی شیوع کرونا باز هم حکایت از افزایش بی‌رویه این بیماری در کشور دارد؛ ۳۱ استان ایران در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند و با آمار مرگ و میر روزانه بیش از ۴۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹، هر روز وضع قوانین جدید محدودیت‌های کرونایی شکلی تازه به خود می‌گیرد.

ستاد ملی مقابله با کرونا با اعمال محدودیت‌های تازه‌ برای مبارزه با این ویروس در تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ، تعطیلی یک ماهه مشاغل گروه ۲، ۳ و ۴ از ساعت ۱۸ را تصویب کرد و این درحالی است که به عقیده اغلب مدیران آموزشگاه‌های آزاد، فعالیت این صنف تازه از ۶ بعدازظهر آغاز می‌شود و این محدودیت جدید عملا به معنای تعطیلی این مراکز است. البته رییس جمهور از وضع محدودیت‌های جدید از اول آذر ماه در کشور خبر داد و ظاهرا قرار است به زودی محدودیت‌های دیگری نیز وضع شود.

مردم در سطح شهر بیشتر به کرونا مبتلا می شوند تا آموزشگاه ها

مدیر یک آموزشگاه زبان در اصفهان با گلایه از تعطیلی آموزشگاه های آزاد، شرایط پیش آمده برای این صنف را نامناسب اعلام کرد و به ایسنا، گفت: در حال حاضر عملا بسیاری از آموزشگاه‌های آزاد ورشکسته شده و تعدیل نیرو کرده اند، ای کاش ستاد مقابله با کرونا این موارد را نیز ببینند و در تصمیم گیری های خود تجدیدنظر کنند.

او که معتقد است، مردم در سطح شهر بسیار بیشتر احتمال ابتلا به کرونا دارند، تا آموزشگاه ها، تصریح کرد: پارک و پاساژها، مراکز تجمع افراد بیشتری است که بسیاری حتی بدون ماسک در این مراکز حضور دارند. آموزشگاه ها با تراکم کمتر افراد هستند و از ابتدای شیوع ویروس تاکنون فردی بدون ماسک در مرکز ما تردد نداشته است.

آموزشگاه های آزاد هیچ یارانه ای از سوی دولت ندارند

مدیر یک آموزشگاه آزاد هنرهای نمایشی در اصفهان با بیان اینکه دانشگاه و نهادهای آموزشی از اعتماد بیشتری در میان مردم برخوردارهستند تا مراکز خصوصی، به ایسنا گفت: مراکز آموزشی دولتی رسمیت بیشتری در میان مردم دارند و آموزشگاه های هنری در طول سال با مشکلات خاصی دست به گریبان بودند که حالا کرونا این مشکلات را دوچندان کرده است.

او افزود: آموزشگاه های آزاد هیچ یارانه ای از سوی دولت ندارند و عملا به صورت خصوصی اداره می شوند که در این میان آموزشگاه آزاد هنری به لحاظ اقتصادی با مشکلاتی همچون حقوق اساتید، بیمه و ... روبه رو بوده اند، از سوی دیگر رقابت بین آموزشگاها زیاد بود و با اضافه شدن آموزشگاه های فنی حرفه ای و با توجه به مدرک معتبری که این مرکز دارد، آموزشگاه های آزاد خصوصی با رکود هنرجو تا پیش از کرونا هم مواجه بودند و بار اقتصادی بالایی را متحمل می شدند.

بسیاری از آموزشگاه های آزاد هنری تعطیل شده اند

به گفته این فعال هنری، معیشت مردم هم مزید بر علت بود و با وجود این مشکلات با آمدن کرونا مشکلات چندبرابر شده و بسیاری از آموزشگاه های هنری به تعطیلی مجبور شده اند.  

او با انتقاد از قانون جدید ستاد مقابله با کرونا مبنی بر تعطیلی اصناف از ساعت ۶ بعدازظهر، گفت: به عقیده من این تصمیم بسیار غیرکارشناسانه است، چراکه مخاطبان اصلی آموزشگاه های هنری یا شاغلند و یا دانشجو، این افراد عملا در ساعت های پایانی روز به آموزشگاه ها مراجعه می کنند که حالا با تعطیلی راس ساعت ۶ هیچ اظهار نظری جز سکوت نمی توان داشت.

به گفته این مدیر آموزشگاه این تصمیم به معنای این است که ستاد رفع تکلیف کرده که حمایتی از آموزشگاه ها نداشته باشد.

آیا کرونا اگر بخواد هنرجویی را درگیر کند، ساعت می شناسد؟

او با تاکید براینکه در طول ۹ ماه گذشته، هیچ کمکی به آموزشگاه ها و آموزشگاه دارها نشده است، تصریح کرد: با وضع این قانون جدید معتقدند، مراکز باز است و جایی تعطیل نیست که حمایتی داده شود.

این هنرمند با طرح سوال از ستاد مقابله با کرونا گفت: آیا تا قبل از ساعت ۶ بعدازظهر کسی به کرونا مبتلا نمی شود؟ آیا کرونا اگر بخواهد کسی را درگیر کند تا ساعت ۶ منتظر می ماند؟ آیا دلیل علمی مبنی براینکه افراد در روز به کرونا مبتلا نمی شوند، وجود دارد؟

او با بیان اینکه چگونه هنرجو تا ساعت ۳ و ۴ می تواند در مراکز آموزشی فعال باشد و خطر کرونا احساس نمی شود، اما از ساعت ۶ به بعد باید همه چیز غیرفعال شود؟ تصریح کرد: ای کاش به هر آموزشگاهی ۶ ساعت در روز اجازه فعالیت می دادند و در این صورت هر مرکزی متناسب با مخاطبان خود عمل می کرد.

این فعال هنری از عملکرد مدیران ارشد هنری در استان انتقاد کرد و گفت: ما فراموش شده ایم، نه تنها هیچ حمایت مالی از ما نکردند، بلکه حتی تشکری هم مبنی براینکه فعالیتمان را متوقف نکرده ایم و چراغ آموزش را خاموش نساخته ایم، نداشته اند. ای کاش مسئولان می دانستند که چه بسیار افراد تحصیل کرده حوزه هنری اکنون برای امرار معاش مشغول کار در اسنپ و تپسی شده اند.

اجاره‌بها نگرانی مهم مدیران آموزشگاه

مدیر یک آموزشگاه مراقبت های زیبایی نیز با بیان اینکه هیچ حمایتی تاکنون از این صنف نشده است، گفت: ما تا پیش از کرونا هم مشکلات بسیاری داشتیم اما کرونا تیر خلاص برای همه بود.

او با انتقاد از تعطیلی های مکرر آرایشگاه‌ها، اظهار کرد: احساس می کنم تصمیم گیرندگان این تعطیلی ها با آرایشگاه های زنانه مشکل دارند که مکرر این مراکز را اول همه تعطیل می کنند. مردم در سطح شهر، پارک و مغازه ها به راحتی تردد می کنند، اما صحبت از تعطیلی برای جلوگیری از شیوع کرونا که می شود، نام آرایشگاه ها خصوصا آرایشگاه های زنانه، اول لیست است.

این مدیر با اعلام اینکه در آموزشگاه با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی مشغول فعالیت بودند تا اینکه با تعطیلی مجدد مواجه شده اند، تصریح کرد: برای ورود و خروج افراد به شدت موازین بهداشتی را رعایت می کنیم و خوشبختانه تاکنون مشکلی بابت انتقال بیماری در آموزشگاه نداشتیم.

او به اجاره‌بهای آموزشگاه نیز به عنوان یک نگرانی مهم در بین مدیران آموزشگاه نیز اشاره کرد و گفت: من و برخی از همکاران مالک بنای آموزشگاه هستیم و دست‌کم دغدغه اجاره ماهانه را نداریم، اما برای بقیه آموزشگاه‌هایی که در مکان استیجاری فعالیت می کنند، چه فکری می شود؟

تعطیلی آموزشگاه ها از ساعت ۶ بعدازظهر غیرکارشناسانه است

مدیر یک آموزشگاه موسیقی نیز با بیان اینکه تعطیلی مراکز آموزشی در آموزشگاه های آزاد در جلوگیری از شیوع کرونا، کاربردی و اثربخش نبوده است، به ایسنا گفت: این تصمیم غیرکارشناسانه است. در هنگام تعطیلی آموزشگاه به اینکه این صنف جزء مراکزی است که به خوبی پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند، نگاه نشده است.

او افزود: آموزشگاه های آزاد خصوصی هستند و پروتکل های بهداشتی بیشتر از هر جای دیگری رعایت می شود. کلاس های آموزشگاه موسیقی حتی تا پیش از کرونا هم تنها با حضور یک یا دو هنرجو برگزار و عملا فاصله اجتماعی رعایت می شد. در شرایط حال حاضر افراد با ماسک در کلاس ها حضور دارند و مرتب وسایل ضدعفونی می شود.

این مدیر آموزشگاه موسیقی افزود: اکنون در شرایط کرونا از ورود خانواده ها به کلاس ها جلوگیری شده و ۹۹ درصد هنرجوها با ساز خود در کلاس ها مشغولند، همه این موارد شانس ابتلا به کرونا را کاهش می دهد و تعطیلی این مراکز غیر کارشناسانه است.

او تاکید کرد: مراکزی مانند رستوران ها، پارک ها، ادارات و پاساژها که عموم افراد با هر ایده و شخصیتی در آنها رفت و آمد می کنند باز هستند و آموزشگاه ها را تعطیل می کنند.

این تعطیلات بدون حمایت قوی دولت منطقی نیست

این مدیر با بیان اینکه این شرایط برای مدیران آموزشگاه ها مشکلات بسیاری داشته است، در خصوص بسته های حمایتی تصریح کرد: هیچ بسته ای به ما نرسیده و تمام این تعطیلات مشکلات و هزینه هایی بر دوش مدیران داشته است. اگر تسهیلاتی هم داده شود، مراحل اخذ آن به حدی پیچیده و همراه با مشکل بوده که عملا افراد از گرفتن آن ناتوان مانده اند. راه های دادن این تسهیلات بسیار سخت است و نیاز به چند ضامن کارمند دارد، در شرایط حال حاضر کسی نمی تواند ضامن کسی شود.

او در خصوص آموزش آنلاین گفت: با توجه به اینکه مدارس مجبور به آموزش آنلاین هستند و فشار زیادی بر روی دانش آموزان است، ارائه کلاس آنلاین در آموزشگاه امکان پذیر نیست، ضمن اینکه در کل آموزش موسیقی به شیوه آنلاین امکان پذیر نیست.

این مدیر آموزشگاه با بیان اینکه تنها با درنظر گرفتن بسته های حمایتی مناسب از سوی دولت، این تعطیلی ها منطقی است، اظهار کرد: اگر بسته حمایتی به راحتی در اختیار داده نشود و مبلغ چشمگیری نباشد، ۹۰ درصد آموزشگاه ها به مشکل برمی خورند و به دلیل اینکه تنها منبع درآمد اساتید موسیقی از راه آموزش است و شیرازه همه چیز از هم می پاشد.

اقتصاد آموزش بسیار نحیف است

روح‌الله صفری -معاون سابق آموزشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با گلایه از تعطیلی‌های چندباره آموزشگاه‌ها، به ایسنا، گفت: در قانون جدید که بر اساس آن مشاغل و اصناف مختلف از ساعت ۶ بعدازظهر باید تعطیل شوند، عملا به معنای تعطیلی کار آموزشگاه‌های آزاد است، چراکه مخاطبان این مراکز در این ساعت‌ها بیشتر است و این قانون عملا به معنای تعطیلی آموزشگاه‌ها و زبانسراهاست.

او افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا، آموزشگاه های آزاد همانند دیگر مراکز علمی آموزشی کشور دیده شدند و با تعطیلی‌های پی در پی مشکلات اقتصادی بسیاری برای فعالان این صنف ایجاد شده است.

صفری با بیان اینکه سلامتی مهمترین خط قرمز همه مدیران است، معتقد است که اقتصاد آموزش بسیار نحیف است و برای ضربه نخوردن آن نیازمند اجرای راهکارهای هوشمندانه تری هستیم.

او به راهکار برخی کشورهای اروپایی اشاره کرد و گفت: در برخی کشورها تقسیم کار انجام شده و برای اینکه چرخ اقتصاد هر صنفی در گردش باشد، به صورت مشخصی امکان فعالیت هر صنف داده می شود.

معاون سابق آموزشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با انتقاد از تجمع مردم در خیابانها، پارک و پاساژها، اظهار کرد: معتقدم بهترین راهکار این است که فعالیت صنف های مختلف با برنامه ریزی مشخص و منظم تقسیم بندی شود و با این کار هم می توان تراکم جمعیت را پایین آورد و هم اینکه چرخ مملک نیز می چرخد.

 به گفته صفری، آموزشگاه های آزاد همواره گوش به فرمان قوانین وضع شده هستند و همیشه جزء اولین مراکزی هستند که با افزایش آمار بیماری تعطیل می شوند.

او تصریح کرد: این درحالی است که مخاطبان آموزشگاه های آزاد افرادی هستند که تابع رعایت پروتکل های بهداشتی اند و در این مراکز به راحتی می توان رعایت فاصله اجتماعی و دیگر موارد بهداشتی پیشگیری از کرونا را اعمال کرد.

معاون سابق آموزشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با بیان اینکه کلاس های آموزشی در آموزشگاه های آزاد عموما با تعداد کم افراد برگزار می شود، اضافه کرد: می توان کلاس های آموزشگاه ها را با ۵۰ درصد ظرفیت برگزار کرد و با تراکم کمی که در این کلاس ها برقرار است، کاملا قابل بررسی و نظارت هستند و پروتکل ها در این مراکز به خوبی رعایت می شود.

اقبال مردم به آموزش های آنلاین بسیار کم است

صفری خاطرنشان کرد: تنها صنفی که کامل قابل کنترل است و همواره به خوبی پروتکل های بهداشتی را رعایت می کند، مراکز آموزشی هستند و از طرف دیگر زور ستاد مقابله با کرونا هم تنها بر این صنف است و مکرر با تعطیلی مواجه می شوند.

او هزینه های بالای اجاره مراکز را مهم ترین بار بر دوش این مراکز آموزشی دانست و گفت: نگاه یکسان مسئولان ستاد مقابله با کرونا به مراکز آموزشی دولتی و آموزشگاه های آزاد که به صورت خصوصی و بدون پشتوانه دولتی اداره می شوند، درست نیست. آموزشگاه های آزاد باید ماهانه اجاره ساختمان بدهند و هزینه چند ماه حقوق پرسنل باری مضاعف است که با تعطیلی این مراکز عملا خانوارهای بسیاری ضربه اقتصادی می خورند.

معاون سابق آموزشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان در پاسخ به این پرسش که آیا آموزش آنلاین راهکاری برای ادامه چرخه آموزش در آموزشگاه‌های آزاد شده است؟ خاطرنشان کرد: اینکه در مراکز آموزشی به سمت ارائه شیوه های نوین و آموزش آنلاین حرکت کرده باشیم یک سوی قضیه است و اینکه مردم هم از این روش های آموزشی استقبال کنند، یک روی دیگر داستان است.

صفری ادامه داد: در جهاد دانشگاهی از اسفندماه تمام کلاس ها به شیوه آنلاین نیز ارائه می شود، خوشبختانه بستر ارائه آموزش های مجازی فراهم شده، نرم افزارهای ارائه این روش خریداری و اکنون تمام کلاس های حضوری به شیوه مجازی نیز قابل ارائه هستند، اما متاسفانه اقبال مردم به سمت آموزش های آنلاین بسیار پایین است.

به گفته او نمی توان افراد را به زور به سمت این روش آموزشی سوق داد. تثبیت این روش در میان مردم نیاز به فرهنگ سازی دارد و قطعا زمان طولانی تری می طلبد.

صفری دلیل این اقبال کم را از یکسو خستگی دانش آموزان و دانشجویان از آموزش های مجازی دانشگاه و مدرسه دانست و گفت: درحال حاضر تنها یک پنجم آموزش در دوره های جهاد دانشگاهی به شیوه مجازی است.

آموزشگاه‌های آزاد از شیوه‌های نوین آموزش استفاده کنند

آرش اخوان طبسی -مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان اما نگاه دیگری به شرایط پیش آمده دارد و گرچه مشکلات پیش آمده در پی شیوع ویروس کرونا به آموزشگاه های آزاد را قابل قبول می داند، معتقد است که آموزشگاه های آزاد نباید دست روی دست گذاشته و مشکلات را بپذیرند.

او در این رابطه به ایسنا گفت: همه آموزشگاه ها را به استفاده از فضای مجازی و شیوه های نوین آموزشی همچون آموزش های تلفیقی دوگانه و آموزش مجازی ترغیب کرده است.

این مسئول استانی،اساس فعالیت در اداره کل فنی و حرفه ای استان اصفهان را همگام با مصوبات ستاد مقابله با کرونا و در جهت حفظ سلامت مردم دانست و اظهار کرد: مصوبه کلی ستاد کرونای استان به این صورت است که هر زمان شرایط هر کدام از شهرستان های استان به وضعیت قرمز کرونایی برسد، تمام کلاس های حضوری تعطیل می شود.

اخوان با تاکید براینکه هیچ آموزشگاهی تعطیل نیست، بلکه همه را به استفاده از شیوه های نوین آموزش و کار در فضای مجازی ترغیب کرده ایم، خاطرنشان کرد: به عقیده ما هیچ آموزشگاهی در شرایط حال حاضر نباید تعطیل باشد، بلکه باید در بستر فضای مجازی آموزش های خود را دنبال کرده و چرخه فعالیت خود را متوقف نکنند.

کرونا تلنگری برای تقویت سیستم آموزشی شد

او تاکید کرد: تاکنون در حوزه فناوری اطلاعات به جد به شیوه های نوین آموزشی از جمله آموزش مجازی در کشور نگاه نشده بود و اکنون کرونا تلنگری برای تقویت این سیستم آموزشی و ارتقای آن شد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان تصریح کرد: براین اساس مدلی را توصیه کرده ایم که تلفیقی از آموزش الکترونیک و دوگانه باشد و در این راه آموزشگاه هایی که این موضوع را متوجه و در راستای آن گام برداشته اند، می توانند در این بحران کرونا بهتر عمل کنند.

به گفته اخوان، مشکلات پیش آمده در پی شیوع ویروس کرونا برای تمام اصناف و مشاغل است و نمی توان آن را کتمان کرد، اما حرکت به سمت کسب و کارهای مجازی و تجارت الکترونیک و استفاده از بستر فضای مجازی تنها راهکار ادامه دار شدن چرخه آموزش در این شرایط است.

او تاکید کرد: در این شرایط جامعه باید آمادگی انعطاف داشته باشد و با تغییر نگرش های خود در کار و آموزش، از شیوه های قدیمی آموزش جدا شود، چراکه تداوم شیوه های قدیمی آموزش در آموزشگاه ها، موجب تعطیلی آنها خواهد شد.

شیوه های سنتی آموزش دیر یا زود منسوخ می شود

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه از یک سو کرونا فعلا ادامه دارد و از سویی دیگر آموزش نیاز جامعه است، اضافه کرد: معتقدم آموزشگاه هایی که به سمت استفاده از شیوه های نوین آموزشی حرکت کرده اند، در دوران کرونا موفق بوده اند، چراکه استفاده از شیوه های سنتی منسوخ شده و دیر یا زود رو به نابودی است.

اخوان همچنین به طرح توانمندسازی مدیران آموزشگاه ها اشاره کرد و گفت: کسانی که این طرح را فرا گرفتند در این شرایط کرونا، زیاد ضربه نخوردند که البته تعداد اندکی از آموزشگاه های استان در این زمینه خیلی قوی عمل کرده اند و می توان گفت حدود ۱۰۰ آموزشگاه از شیوه های آموزش مجازی به شیوه قدرتمند بهره می گیرند.

این مسئول تاکید کرد: گرچه تسهیلات کم است و دولت نیز با مشکلاتی مواجه است، اما نباید دست روی دست گذاشت. تنها راهکار آموزشگاه ها برای برون رفت از این شرایط، دور شدن از شیوه های سنتی آموزش است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۹-۰۸-۲۵ ۱۰:۲۶

بازم خدا رو شکر یکی یادی از آموزشگاه های آزاد کرد. بنده خودم آموزشگاه علمی آزاد دارم واقعاً از وقتی کرونا سر و کله اش پیدا شد، آموزشگاه ها نابود شدند. جالب اینجاست که هیچ گونه وامی که به ما ندادند هیچ، از آموزش و پرورش زنگ میزدند پیگیر 4 درصدی که باید از درآمد بهشون میدادیم میشدن خدا رو شکر