• یکشنبه / ۲۵ آبان ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۰
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 99082516931
  • خبرنگار : 50233

رئیس پارلمان شهری سمنان با حضور در ایسنا تبیین شد:

امیدها به بهبود مدیریت شهری با اکسیر" لایحه مدیریت واحد خدمات شهری"

امیدها به بهبود مدیریت شهری با اکسیر" لایحه مدیریت واحد خدمات شهری"

ایسنا/سمنان رئیس شورای اسلامی شهر سمنان معتقد است که با تصویب لایحه مدیریت واحد خدمات شهری که هم‌اکنون تقدیم مجلس شده، زمینه‌های لازم برای رشد و توسعه بهتر شهرها در کشور فراهم می‌شود.

سیدمسعود سیادتی که در دفتر ایسنا حضور یافته بود در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با تصویب این لایحه که از دستاوردهای شورای دوره پنجم است، همه خدمات شهری ذیل یک کانون واحد ارائه و همین می‌تواند به رشد و توسعه در مناطق شهری کمک کند.

وی با بیان اینکه همه کشورهای توسعه‌یافته از مدیریت واحد خدمات شهری بهره می‌برند افزود: اگرچه هنوز راه زیادی مانده تا مناطق شهری در کشور ما به مدیریت واحد خدمات شهری برسند اما بی‌تردید با تصویب این لایحه از سوی نمایندگان مردم، همچون کشورهای اروپایی همه نهادهای خدمات‌رسان ذیل یک دستگاه همچون شهرداری به ارائه خدمت می‌پردازند.

رئیس پارلمان شهری سمنان گفت: اگر نمایندگان مردم ملاحظه‌کاری‌ها را کنار گذاشته و به تصویب لایحه مدیریت واحد خدمات شهری که هم‌اکنون در نوبت رسیدگی است، رای دهند، بسترهای لازم برای برنامه‌ریزی بهتر برای شهرها در کشور فراهم می‌شود و شهرها از این بلیه تعدد دستگاه‌های مسوول نجات می‌یابند.
شوراها باید ذیل مجلس باشند نه وزارت کشور

وی با انتقاد از برخی رویکردهای ناصواب در خصوص شوراهای شهر خاطرنشان کرد: متاسفانه دست‌هایی در کار بود که شوراها را به سمتی سوق دهند که ذیل وزارت کشور قرار گیرند و این در حالی است که شوراها باید باتوجه به ماهیت کاری‌شان، ذیل مجلس شورای اسلامی قرار گیرند.

سیادتی از تعریف شوراهای اسلامی شهر و روستا ذیل وزارت کشور به عنوان بزرگترین محدودیت برای این نهادهای مردمی نام برد و افزود: شوراها همچون مجلس شورای اسلامی یک نهاد قانونگذار است و از همین رو باید ذیل این قوه تقسیم‌بندی شود.

این نماینده شورای اسلامی مرکز استان از شوراهای شهر به عنوان پارلمان شهری نام برد و گفت: پارلمان‌های شهری باید وسیع‌تر و گسترده‌تر شوند.

وی به تعدد و تنوع وظایف و تکالیف شوراها و شهرداری‌ها پرداخت و تصریح کرد: نهادی مثل شهرداری تنها 153 وظیفه ثبت‌شده و تصریح شده دارد و گستره وظایف آن از گورستان و کشتارگاه تا فرهنگسرا و گرمخانه را در برمی‌گیرد و لذا نهادی با این درجه از اهمیت نیازمند نیروهای متخصص و آشنا به این وظایف و تکالیف است.
رئیس شورای اسلامی شهر سمنان، توسعه شوراها را ضروری خواند و گفت: البته این گسترش نباید از طریق نهادهایی همچون شوراهای محله باشد که مشخص نیست که چگونه و چطور باید مدیریت شوند.

کم‌آبی مهمترین معضل امروز سمنان

وی با اشاره به لزوم اعطای اختیارات بیشتر به نمایندگان پارلمان شهری گفت: قانون شوراها باید اختیارات بیشتری به نمایندگان مردم بدهد و وظایف شوراها محدود به یک سری کلی‌گویی‌ها نشود.

سیادتی از آب به عنوان مهمترین معضل امروز سمنان نام برد و اظهار کرد: کم‌آبی امروز مهمترین معضل مرکز استان است اما وظایف و تکالیف شوراها به گونه‌ای است که نمایندگان مردم در شورا نمی‌توانند برای این مهمترین معضل گام چندان موثری بردارند.
وی از اشتغال و وجود برخی آلایندگی‌ها به عنوان دیگر مشکل مبتلابه سمنان نام برد و خاطرنشان کرد: متاسفانه در قوانین بسیاری از این نیازها دیده نشده و مسائل مهمی همچون بحث آلایندگی‌ها، اشتغال شهری و دفن زباله و...در وظایف شوراها دیده نشده است و این در حالی است که شهروندان از نمایندگان خود انتظاراتی در این بخش‌ها دارند.

وی با بیان اینکه تصویب لایحه مدیریت واحد خدمات شهری می‌تواند بستر لازم برای خدمات‌دهی بهتر و هماهنگ را به شهروندان فراهم کند اضافه کرد: در کشورهای توسعه یافته همه خدمات شهری از آموزش و پرورش گرفته تا فضای سبز، پسماند،آب، گاز، برق و..همه و همه ذیل شهرداری‌ها تعریف می‌شود و شهردار که با رای مردم انتخاب می‌شود از وزن و جایگاه ممتازی برخوردار است.

تقلیل شوراهای شهر به شورای شهرداری‌ها

رئیس شورای اسلامی شهر سمنان از آنچه تقلیل شوراهای شهر به شورای شهرداری‌ها می‌خواند به عنوان محصول سوق دادن شوراها به ذیل وزارت کشور دانست و اظهار کرد: باید در قانون شوراها تجدیدنظر شود و شوراها به آن جایگاهی که در خور آن هستند، برسند.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص عملکرد شورای پنجم گفت: عملکرد شورای اسلامی شهر سمنان در مجموع "موفق"بوده است و یکی از مهمترین دلایل این موفقیت هم حضور نیروهای متخصص و علاقه‌مند در بدنه شورای پنجم است.

سیادتی با بیان اینکه شورای پنجم در سمنان برای اولین‌بار به حوزه گردشگری ورود کرده افزود: خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی در حوزه رونق گردشگری در سمنان صورت گرفته است. زیرساخت‌های مناسبی برای رونق بیشتر این صنعت پردرآمد در مرکز استان که از ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه گردشگری هم برخوردار است، ایجاد شده است.

رئیس پارلمان شهری سمنان از توجه به بافت فرسوده و تاریخی شهر سمنان به عنوان یکی از دستاوردهای شورای پنجم نام برد و تصریح کرد: با تمهیداتی که هم شورا و هم دولت در حوزه بازآفرینی شهری اندیشیده، خوشبختانه شاهد بازگشت جمعیت شهری به بافت فرسوده هستیم.

به گزارش ایسنا بخش دوم این گفت‌وگو متعاقبا در ایسنا منتشر خواهد شد.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha