• سه‌شنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۹ / ۰۹:۵۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99082718396
  • خبرنگار : 71610

ترامپ دنبال حل بحران شورای همکاری خلیج فارس پیش از ترک کاخ سفید/قطر: ازگفت‌وگو استقبال می‌کنیم

ترامپ دنبال حل بحران شورای همکاری خلیج فارس پیش از ترک کاخ سفید/قطر: ازگفت‌وگو استقبال می‌کنیم

مشاور امنیت ملی آمریکا در سخنانی گفت که دونالد ترامپ تمایل دارد پیش از ترک کاخ سفید بحران میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس را حل و فصل کند. در همین حال، وزیر خارجه قطر نیز تأکید کرد که دوحه از گفت‌وگو بر پایه احترام به حاکمیت کشورها استقبال می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه الجزیره، رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا در سخنانی که توسط انجمن امنیت جهانی منتشر شد، با اشاره به بحران میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس، اظهار کرد: تمایل داریم که اگر نتیجه انتخابات به نفع جو بایدن باشد، پیش از ترک کاخ سفید هواپیماهای قطر بتوانند بر فراز عربستان و بحرین پرواز کنند.

وی افزود: درصدد حل و فصل بحران شورای همکاری خلیج (فارس) هستیم و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تماس‌های زیادی را در این راستا انجام داده است.

اوبراین در ادامه تصریح کرد که اتحاد و روابط دوستانه میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس به سود آمریکا نیز خواهد بود. تحقق این هدف دور از دسترس نیست و روابط میان آمریکا با قطر و عربستان خوب است. یک اختلاف خانوادگی میانشان وجود دارد و آنها باید برای حل و فصل کردن این اختلاف بر سر میز مذاکره بنشینند.

این مقام آمریکایی درباره توافقنامه عادی سازی روابط امضا شده میان امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی نیز گفت: این توافقنامه مهمترین گام در مسیر صلح طی بیش از ۲۵ سال بود.

همزمان با اظهارات اوبراین محمد بن عبد الرحمن، وزیر خارجه قطر نیز در گفت‌وگو با انجمن امنیت جهانی تأکید کرد که کشورش هیچ اقدام خصمانه‌ای علیه کشورهای همسایه انجام نداده است و اتهاماتی که منجر به تحریم این کشور شده است نادرست هستند.

وی افزود: ما از همان ابتدا از گفت‌وگوی مبتنی بر احترام متقابل و احترام به حاکمیت تمامی کشورها استقبال کرده‌ایم. بحران شورای همکاری خلیج (فارس) هیچ برنده‌ای ندارد و نتیجه آن بی‌ثباتی بیشتر در منطقه است.

وزیر خارجه قطر در ادامه از تلاش‌های صباح الأحمد الجابر الصباح، امیر فقید کویت برای حل و فصل بحران مذکور تشکر و قدردانی کرد و گفت که نواف الأحمد الجابر الصباح، امیر کنونی کویت این تلاش‌ها را ادامه می دهد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره مسئله فلسطین نیز افزود: موضع دولت قطر در قبال مسئله فلسطین تأکید بر ضرورت بررسی ریشه‌های موضوع است به گونه ای که حق فلسطینی‌ها برای تشکیل یک کشور مستقل را تضمین کند.

این مقام قطری همچنین تأکید کرد که باید یک جبهه متحد وجود داشته باشد تا منافع فلسطینی‌ها و راه حل دو کشوری را مورد توجه قرار دهد.

وی در ادامه درباره مذاکرات صلح افغانستان در دوحه نیز اظهار کرد: صلح میان افغان‌ها گام مهم بعدی است که دوحه برمی‌دارد. واشنگتن از نزدیک با دوحه برای دستیابی به یک راه حل در افغانستان همکاری می کند و امیدواریم که چشم‌انداز حل و فصل این مسئله پیش از پایان سال جاری میلادی ارائه شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha