• سه‌شنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99082718539
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رئیس دانشگاه‌ علوم‌ پزشکی کاشان اعلام کرد:

تجهیز سالن ورزشی با ۸۰ تخت در کاشان/ پروتکل ها ۷۱ درصد در کاشان رعایت می‌شود

تجهیز سالن ورزشی با ۸۰ تخت در کاشان/ پروتکل ها ۷۱ درصد در کاشان رعایت می‌شود

ایسنا/اصفهان رئیس دانشگاه‌ علوم‌ پزشکی کاشان گفت: انتقال کرونا دیگر تنها در اجتماع نیست که این امر نشان دهنده انتقال های خانوادگی است، به طوری که گاهی یک خانواده را به طور کامل بستری کرده ایم.

سید علیرضا مروجی امروز (سه شنبه- ۲۷ آبان ماه) در جلسه ستاد استانی کرونا که با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در منطقه کاشان و آران و بیدگل ۲۰ هزار و ۶۵۷ مورد مثبت شناسایی شده است که نسبت به جمعیت ۵۰۰ هزار نفری منطقه وسعت بیماری را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه ۸ هزار و ۷۱۳ مورد مثبت و قطعی شناسایی شده است، افزود: در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت منطقه، هزار و ۷۸۷ نفر به عنوان بیمار حاد تنفسی شناسایی شدند که ۴۲ درصد آنها کرونا مثبت بوده اند.

رئیس دانشگاه کاشان گفت: بر اساس شاخص وزارت بهداشت نسبت ابتلا در هر صدهزار نفر در هفته ۳۵ اپیدمی در کشور ۱۷ و در استان نیز همین بود، اما در منطقه کاشان و آران و بیدگل این عدد تا ۲۳ آبان ۶۴ بود، یعنی چند برابر میانگین کشور و این درحالی است که این اعداد همچون قله کوه یخ است به این معنی که هنوز چندین نفر شناسایی نشده باقی مانده و در منزل هستند.

مروجی در خصوص وضعیت نمونه گیری بیماران تصریح کرد: ۱۲ هزار و ۵۰۰ نمونه گیری انجام شده که حدود ۵ هزار نمونه مثبت یعنی ۳۹ درصد مثبت بوده است، از مهر به آبان افزایش دو برابری نمونه گیری داشته ایم.

وی با بیان اینکه به زودی ۲ مرکز غربالگری افتتاح می شود، خاطرنشان کرد: دستگاه های تست را دو برابر و از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده می کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان در خصوص پذیرش بیماران در ماه های مختلف گفت: در اسفند هزار و ۹۳۹ پذیرش بود که اکنون در شرایط آبان تعداد پذیرش ها به اسفند نزدیک شده است.

مروجی با بیان اینکه تمام بیمارستان ها تکمیل هستند، از تجهیز سالن ورزشی تحت نظر بیمارستان شهید بهشتی کاشان خبر داد و گفت: این مرکز تجهیز و آماده شده است و مجبور شدیم با ۸۰ تخت آن را آماده‌ کنیم.

وی با اشاره به روند افزایش بیماری از شهریور به آبان، اظهار کرد: از اول اسفند تاکنون به تفکیک روزها شرایط افتان و خیزان بوده است، اما در مجموع روند افزایشی است.

انتقال کرونا دیگر تنها در اجتماع نیست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه بیشتر بیماران مرد بوده اند، خاطرنشان کرد: ۴۸ درصد نیز زن هستند. انتقال کرونا دیگر تنها در اجتماع نیست که نشان دهنده انتقال های خانوادگی است. گاهی یک خانواده را به طور کامل بستری کرده ایم.

مروجی در خصوص آمار ابتلای افراد بر اساس سن گفت: ابتلای زیر ۵ سال یک درصد بوده است و عمده افراد درگیر ۱۸ تا ۵۹ سال دارند و این درحالی است که آمار ابتلا در افراد بالای ۶۰ سال هم زیاد داریم.

وی با بیان اینکه گرچه تعداد بیماران در اسفند نیز زیاد بود، تصریح کرد: با این وجود بیماران خیلی بدحال نبودند، اما اکنون تعداد بیماران بدحال بسیار بیشتر از اسفند شده و در خانه ها نیز تعداد زیادی بیمار با شرایط مختلف داریم.

رئیس دانشگاه کاشان با بیان اینکه روند فوت ملایم است، گفت: تنها در یک روز ۱۱ فوتی داشتیم و بقیه روزها تعداد کمتر از ۱۰ فوتی داشتیم. در اسفند و فروردین فوتی ها ۴ درصد را شامل می شد، اما بیماران بدحال کمتری داشتیم. اکنون با اینکه بیماران بدحال بیشتر شده اند، اما تعداد فوتی ها کمتر شده که نشان دهنده تلاش همکاران و رعایت دقیق پروتکل ها است.

مروجی با بیان اینکه ۸۳ درصد فوتی ها نتیجه تست مثبت دارند، تاکید کرد: از نظر آمار فوتی ها در آبان نیز تقریبا مانند مهر خواهد بود.

وی با بیان اینکه از نظر پروتکل ها، درمان برای همه یکسان انجام می شود، ادامه داد: فوتی ها از نظر میانگین سنی ۷۱ سال دارند، یک مورد فوت زیر ۵ سال در یکی از اتباع با بیماری زمینه ای ثبت کردیم و فوتی زیر ۱۸ سال هم بیماری زمینه ای داشتند. 

رئیس دانشگاه کاشان همچنین تاکید کرد: مراحل ترخیص بیماران را با دقت و سرعت انجام می دهیم. نکته مهم اینکه نمونه ها با سرعت در حال انجام و ۴۳ درصد نمونه ها مثبت است، اکنون چتر وسیعی داریم که افراد زیادی تحت پوشش قرار گرفته اند.

مروجی با بیان اینکه پروتکل های بهداشتی، در کشور تا آخر مهر ۵۷ درصد رعایت می شد، اظهار کرد: در منطقه کاشان ارزیابی میدانی انجام دادیم و بیشترین رعایت در ارائه دهندگان مطب ها بود که ۹۹ درصد بوده و کمترین رعایت ارائه دهندگان نانوایی و بعد مراکز خصوصی بوده است. اکنون درصد رعایت پروتکل ها در حال افزایش است از ۵۷ درصد در هفته اول آبان به ۶۷ درصد رسیده است.

وی افزود: پیشخوان های دولت با وجود پلمب و برخورد همچنان مشکل دارند. پایانه های مسافربری همچنان ضعف دارند و فاصله گذاری به خصوص در حمل و نقل عمومی به هیچ عنوان رعایت نمی شود، اما وضعیت در مطب ها و بانک ها خوب پیش می رود. از بانک ها و صنایع تولیدی که خوب رعایت کرده اند تقدیر انجام داده ایم.

رئیس دانشگاه کاشان گفت: در مجموع ۷۱ درصد رعایت پروتکل و ماسک در منطقه کاشان و آران و بیدگل انجام می شود، اما ۲۹ درصد مانند سوراخی در سد است که نگرانیم این سد بشکند.

مروجی با بیان اینکه زمانی در منطقه آران و بیدگل وضعیت سفید اعلام شد، اظهار کرد: بی خیالی در مردم و مسئولان ایجاد شد که تفاوت رنگ بندی های تابستان حتی مسئولان آنجا را هم دچار اشتباه کرده بود. سختی زیادی کشیدیم و اکنون بیشتر مورد توجه قرار گرفته که امیدواریم وضعیت بهتری شاهد باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha