• چهارشنبه / ۲۸ آبان ۱۳۹۹ / ۱۴:۱۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99082819729
  • خبرنگار : 71415

رای گیری قانونگذاران تایلندی بر سر تغییرات پیشنهادی قانون اساسی

رای گیری قانونگذاران تایلندی بر سر تغییرات پیشنهادی قانون اساسی

نمایندگان پارلمان تایلند امروز چهارشنبه در حالی رای گیری بر سر گزینه‌های مربوط به تغییر قانون اساسی این کشور را برگزار کرده‌اند که اکثر آنها با مطالبه معترضان این کشور برای تغییراتی در نقش پادشاهی این کشور مخالفت کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این رای گیری در پی رخ دادن یکی از پرخشونت‌ترین روزهای اعتراضات در تایلند از زمان ماه ژوئیه صورت می‌گیرد؛ اعتراضاتی که به دنبال بازنویسی قانون اساسی تایلند، حذف پرایوت چان او-چا از نخست وزیری و اصلاحات در پادشاهی این کشور تحت رهبری پادشاه ماها واجیرالونگکورن است.

حامیان پرایوت در پارلمان در حالی اکثریت را در اختیار دارند که کلیت مجلس سنای این پارلمان از سوی خونتایی نظامی که او بعد از کودتای ۲۰۱۴ رهبری کرد، منصوب شده است.

تنها یکی از هفت پیشنهاد مربوط به اصلاح قانون اساسی تایلند به طور بالقوه اجازه به اصلاح نقش پادشاهی داده است؛ پادشاهی که به گفته معترضان تایلندی عامل چند دهه تسلط نظامیان بر این کشور حوزه جنوب شرق آسیا شده است.

دولت تایلند اعلام کرده آماده اصلاح قانون اساسی است اما به پادشاهی کاری نخواهد داشت.

چیناوورن بونیاکیات، ناظم پارلمانی دولت به رویترز با اشاره به پیشنهادی که گروه حقوق بشری iLaw به جهت اجازه به بحث درباره جایگاه پادشاه مطرح کرده، گفت: ائتلاف دولت برای پذیرش دو پیش‌نویس رای گیری خواهد کرد که تغییری در بندهای مربوط به سلطنت اعمال نخواهد کرد و از رای گیری بر سر پیش‌نویس iLaw خودداری می‌کند.

انتظار می‌رود رای گیری بر سر هر یک از پیشنهادها از سوی ۴۸۷ نماینده منتخب پارلمان و ۲۴۵ سناتور چند ساعت طول بکشد.

سناتور سری سووانپهانون، در اظهاراتی در ضمن طرح مخالفت با پیشنهاد iLaw که مورد حمایت معترضان و بسیاری از اعضای مخالف پارلمان است، گفت: ما باید از پادشاه محافظت کنیم.

پیتا لیمجاروئنرات، رهبر حزب مخالفت "حرکت به جلو" گفت: اگر ما خواستار راه حل‌هایی برای کشورمان هستیم باید پیش‌نویس iLaw را تصویب کنیم.

او با اشاره به اعتراضات روز سه شنبه در اطراف ساختمان پارلمان تایلند که دست کم ۵۵ مجروح داشت، اظهار کرد: در حالی که ما در اتاقی برخوردار از سیستم تهویه نشسته بودیم، افسران از خشونت علیه بسیاری از مردم استفاده کردند.

قرار است امروز یک اعتراضات دیگر در نزدیکی مقر پلیس در مرکز شهر بانکوک برگزار شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha