• شنبه / ۱ آذر ۱۳۹۹ / ۱۱:۵۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99090100362
  • خبرنگار : 71496

نیکولای ملادینوف، فرستاده جدید سازمان ملل به لیبی شد

نیکولای ملادینوف، فرستاده جدید سازمان ملل به لیبی شد

پس از استعفای غسان سلامه، فرستاده سابق سازمان ملل به لیبی نیکولای ملادینوف به عنوان فرستاده جدید تعیین شد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه عربی ۲۱، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیکولای ملادینوف را به عنوان فرستاده جدید این سازمان به لیبی تعیین کرد.

پیش از او غسان سلامه در مارس گذشته به دلیل مشکلات جسمانی از این سمت استعفا کرده بود.

شورای امنیت در سپتامبر تصمیم گرفت ماموریت هیات سازمان ملل در لیبی را متوقف کرده و یک نماینده ویژه برای اجرای روند سیاسی و مذاکرات بین‌المللی و یک هماهنگ‌کننده دیگر برای انجام فعالیت‌های روزانه هیات سازمان ملل در لیبی تعیین کند.

انتظار می‌رود در مرحله آتی چهره‌ای از آفریقا به عنوان هماهنگ‌کننده منصوب شود.

ملادینوف متولد مه ۱۹۷۲ چهره سیاسی بلغارستانی است که در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ وزیر امور خارجه این کشور بوده و در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ نیز عضو پارلمان اروپا بود، او از ۲۷ ژوئیه ۲۰۰۹ تا پایان ژانویه ۲۰۱۰ وزیر دفاع بود.

اکنون این سوال مطرح می‌شود که انتصاب ملادینوف در این پست تا چه میزان بر پیشرفت روند سیاسی در لیبی تاثیر خواهد داشت.

در حالی که گروهی حل بحران لیبی را مرتبط با ملیت و یا شخص فرستاده سازمان ملل و یا سطح عملکرد او ندانسته و همه چیز را در گرو عملکرد طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی می‌دانند که در درگیری‌های لیبی دخالت دارند و گروهی دیگر در کل نسبت به عملکرد هیات سازمان ملل تردید دارند، لیبی پس از شکست گفتگوی اخیر در تونس برای پایان دادن به موضوعات مهم از جمله شورای ریاستی و دولت، با یک مشکل بزرگ روبه‌رو است که طبق اظهارات تحلیلگران، کار فرستاده جدید را دشوار می‌کند.

عبدالله الکبیر، نویسنده و تحلیلگر سیاسی نسبت به روی کار آمدن ملادینوف خوش‌بین نبوده و گفته است: مشکل در لیبی ملیت فرستاده سازمان ملل و یا سطح عملکرد او نیست، بلکه به دلایل مختلف مرتبط با تعاملات طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای درگیر در بحران این کشور است.

الکبیر افزود: تا زمانی که گروه‌های بزرگ درباره یک طرح مشخص توافق نکنند و علیه کسانی که در مسیر حل بحران یعنی برگزاری انتخابات کارشکنی‌می‌کنند، تحریم‌هایی اعمال نشود، فرستاده جدید هرگز چیزی را تغییر نخواهد داد و تفاوتی ایجاد نخواهد شد.

این تحلیلگر سیاسی درخصوص ارزیابی عملکرد هیات سازمان ملل در لیبی گفت: عملکرد هیات بسیار ضعیف بوده و مشخص است که در برابر بازی بین‌المللی در لیبی ناتوان است و اگر توجه روبه‌فزونی آمریکا نبود، این هیات نمی‌توانست در گفتگوهای مختلف میان طرف‌های لیبیایی برخی پیشرفت‌ها را رقم بزند.

فیصل الشریف، تحلیلگر سیاسی نیز اظهار کرد: ورود چهره جدیدی همانند نیکولای ملادینوف به خط بحران لیبی هرگز نتایج مثبت مورد انتظار را به دنبال نخواهد داشت و با اصالت بلغاری خود انسجام، تاثیرگذاری و تاثیر مثبت کمتری خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha